Jordània, dia 2: d’Amman a la Mar Morta (29 de desembre de 2017) (VII)
Segons l'islam
A l'Alcorà Moisès (en àrab Mussa) és el profeta més citat i és
definit com un rassul (missatger),
un dels profetes que van portar unes escriptures i unes lleis al seu poble.
La seva història, dispersa a
través de les diferents sures del llibre sagrat, és similar a la
bíblica però conté alguns passatges diferents. Un dels més destacats és la
visita de Moisès al faraó, on a part de demanar l'alliberament del seu poble,
li recomana la conversió, però el monarca egipci respon defensant la idolatria.
Els seus sacerdots, però, confessen
que l'únic déu és Al·là. Aquest èmfasi en el monoteisme és una constant
islàmica en les vides dels profetes majors. Un altre tret diferencial del relat
islàmic és l'aparició d'Al-Khidr com a
acompanyant a l'Èxode.
La Bíblia i
l'Alcorà el presenten però sota dos punts de vista diferents; mentre la Bíblia
emfatitza l'alliberament dels israelites, l'Alcorà posa l'accent en la relació
entre Moisès i Déu.
Segons els mormons
Els membres de l'Església de Jesucrist dels Sants dels Últims
Dies (també anomenats mormons) solen considerar Moisès
de la mateixa manera que ho fan altres cristians; no obstant això, a més
d'acceptar el relat bíblic, tenen el Llibre de Moisès com a part del seu cànon
d'Escriptures. Aquest llibre es creu que es va traduir els escrits de
Moisès, i s'inclou en el Pearl of Great Price. Latter-day
Saints també són únics en la creença que Moisès va ser portat al cel sense
haver provat la mort (traduït). A més, Joseph Smith i Oliver Cowdery van
declarar que el 3 d'abril de 1836, Moisès es va aparèixer a ells en el Temple
de Kirtland en un glorificat, forma immortal, física i els hi va donar les
"claus de la reunió d'Israel dels quatre les parts de la terra, i el líder
de les deu tribus de la terra del nord.
Art i cultura
D'entre les
representacions gràfiques, destaquen l'escultura de Miquel Àngel i les
pintures de Botticelli.
Rossini va
posar música a la vida de Moisès a l'òpera Mosè in Egitto, que més
tard va revisar com a Moïse et
Pharaon, ou Le passage de la mer Rouge. També ho va fer Schönberg a Moses und Aron.
Modernament
s'han fet versions de la seva vida al cinema, essent les més conegudes la
pel·lícula Els deu manaments (1956),
protagonitzada per Charlton
Heston, i la versió animada de DreamWorks The Prince of Egypt (1998)”.
Sota nostra hi ha una terra àrida,
menys en un racó, a on hi ha més vegetació. I segons la llegenda és gràcies a
que Moisès va fer el miracle de donar fonts a totes les tribus beduïnes que hi
havia per aquells verals per tal que totes poguessin tenir una vida més digna. Al
cim de la muntanya també hi podem veure com una gran roda de pedra, que sembla
ser que era l’entrada d’una cova. Tot el voltant també està envoltat
d’oliveres!
El dia està ben ennuvolat i això ens
impedeix veure amb claredat el que hi ha davant nostre: Palestina, la terra
promesa. De lluny podem veure la mar Morta i el riu Jordà. Aquesta és la zona
més fèrtil del país, a on s’hi conreen fruites i verdures. També al fons hi ha
Jerusalem i ciutats palestines com ara Jericó o Betlem que vol dir...(acabar).
També, coronant el cim, hi ha una
serp enrotllada a un pal, símbol
de Moisès. Mentre estem per allí tirant fotos, n’hi ha alguns del grup que fan
el ridícul amb els seus comentaris...Continuem amb la visita i entrem a
l’església. A dins hi ha un bon grapat de mosaics espectaculars. La veritat és
que val molt la pena entrar i contemplar-los. Però la visita al Mont Nebo no
acaba encara aquí: passem per davant de l’olivera que va plantar Joan Pau II i
entrem més tard a un petit museu amb informacions interessants. Dins del museu
s’hi poden veure un bon mut de troballes arqueològiques i també retaules i
inscripcions en grec, fet bastant comú en moltes esglésies cristianes del
pròxim o mitjà orient. Actualment el mont Nebo està habitat i controlat per
l’Institut Arqueològic Franciscà.
Com que el dia a Jordània en aquesta
època de l’any és més aviat curtet, pugem de nou a l’autocar i ens dirigim cap
a Madaba. El guia continua amb les seves explicacions: a Jordània hi viuen uns
12 milions de persones, comptant les refugiades. Concretament, dels 3 milions
de refugiats que hi ha, 1.5 viuen en camps de refugiats, mentre que la resta
viu entre la població. Actualment, la majoria de població refugiada és d’origen
siri, gent que busca sortir de les atrocitats de la guerra. La majoria de la
població de Jordània, és d’origen palestí, que va fugir de l’ocupació
israeliana des de 1948. Es van anar establint a Jordània i avui en dia suposen
el 60% de la població. Un 25% serien d’origen jordà i la resta, d’altres
nacionalitats. El guia es mostra molt crític amb l’ocupació israeliana a
Palestina. Ell mateix és fill de refugiats palestins.
En el país, la majoria de població es
concentra a Amman (més de 4 milions de persones) o als seus voltants. Hi ha 12
províncies, però la més poblada és la d’Amman. També el nord és la zona amb més
activitat, ja que la resta del país és pràcticament tot desert. I en aquest
desert hi ha assentaments de refugiats palestins des de fa molts anys.
Amb tot, ja arribem a Madaba. De
Madaba es conta a la “Lonley Planet” que la regió ha estat habitada durant 4500
anys i va ser una de les ciutats dividida entre les 12 tribus d’Israel durant
el temps de l’Èxode. La regió va passar dels amonites als israelians, als
nabateus i finalment, al 106 dC, als romans, domini sota el qual Madaba va
esdevenir una regió molt pròspera. La bona època va continuar durant el període
cristià bizantí, i s’hi van construir esglésies i exuberants mosaics per
decorar-la. Madaba va ser abandonada durant onze segles després d’un terrible
terratrèmol el 747. A finals del S. XIX, dos milers de cristians de Karak van
arribar a Madaba després d’una cruenta batalla contra els musulmans en aquella
ciutat. Els recent arribats van descobrir els cèlebres mosaics de la ciutat
quan van començar a cavar els ciments per les cases.
Les notícies que s’havia trobat un
mapa-mosaic de Terra Santa a l’església de Sant Jordi de Madaba van arribar a
Europa el 1897.
Fem una parada tècnica per la gent
que vol fer canvi de moneda i mentre esperem, observem pintades i murals feministes i una pancarta que reclama
la capitalitat de Palestina per Jerusalem. Sobre Madaba, a viquipèdia es conta
el següent (https://ca.wikipedia.org/wiki/Madaba; https://en.wikipedia.org/wiki/Madaba
):” Madaba —en àrab مادبا, Mādabā—
és la capital de la governació o muhàfadha de
Madaba, a Jordània. Té una població de prop de
60.000 habitants. Per població, Madaba és la cinquena població de Jordània. Es
troba 35 quilòmetres al sud-oest d'Amman.
És molt coneguda pels seus
mosaics de les èpoques bizantina i Omeia i per això porta el sobrenom de Ciutat dels mosaics. D'especial
importància és el mapa de Madaba, mosaic-mapa de l'era bizantina amb la representació cartogràfica més antiga que es conserva
de Jerusalem, Terra Santa i el Delta del Nil. Data del segle VI i és a l'església ortodoxa
grega de Sant Jordi.
(Continuarà)(La imatge és l'exposició que hi ha al museu del Mont Nebo)
Comentaris