Jordània, dia 2: d’Amman a la Mar Morta (29 de desembre de 2017) (V)
Pas del Mar Roig
Així arribaren a Piahirot, prop
del Mar
Roig i acamparen davant de Baal-Sefon.
El faraó escoltà els precs del seu
poble que clamava venjança, armà el seu exèrcit i comença una persecució
dels hebreus. Quan aquests sentiren el
retronar de l'exèrcit que s'acostava, es queixà a Moisès, ja que el mar els
barrava la sortida. Aleshores, ell estengué els seus braços sobre el mar i
començà a bufar un vent de ponent molt fort que enretirà les aigües, i quedaren
dividides per mostrar un pas segur per travessar-lo.
Ràpidament, els hebreus van ficar-se dins i van començar la
travessia a peu sec. Quan van arribar els egipcis, el faraó va decidir
perseguir els israelians i també van entrar al pas del mar obert per Moisès.
Quan tot el poble jueu va haver passat, Moisès va
estendre de nou els braços sobre el mar i les aigües van tornar al seu lloc,
ofegant així tot l'exèrcit egipci.
L'Èxode
Deixant enrere el Mar Roig, es van endinsar al desert de
Xur fins que, al cap de tres dies, van arribar a Marà, però l'aigua era amarga i no pogueren beure'n. El poble
començava a queixar-se a Moisès quan ell va llençar un tronc i l'aigua es va
tornar dolça i potable. Aleshores van acampar prop d'Elim, on hi havia dotze
deus d'aigua i setanta palmeres.
Poc després van continuar la
travessia pel desert però el poble d'Israel passava gana i novament presentà les
seves queixes a Moisès i Aaron. A partir d'aquell moment, cada dia
aparegueren miraculosament una munió de guatlles (al capvespre) i una pluja
de mannà (al matí), però només
podien agafar l'aliment necessari per a cada dia.
Estant acampats a Refidim, es
trobaren que no hi havia aigua. Començaren tot un seguit de discussions entre
els ancians del poble per intentar trobar-hi una solució. Quan el conflicte es
girà contra Moisès, aquest colpejà una roca amb el seu gaiato i a l'instant en
sortí un doll d'aigua de la qual en pogué beure tot el poble.
Un temps més
tard, foren atacats per la tribu d'Amalec. Moisès
demanà a Josuè que
armés els homes i sortís a lluitar. Ell es posà al cim d'un turó proper per
veure la batalla. Succeí que mentre Moisès tenia els braços alçats
invocant Déu, els israelians guanyaven
però quan els baixava per descansar, guanyava als amalequites. Aaron i Hur, fill de Caleb, van adonar-se'n i van aguantar els braços
alçats a Moisès fins que Josuè va aconseguir derrotar
completament Amalec.
Continuaren amb la travessia fins
que acamparen als peus de la muntanya sagrada. Allà, Moisès rebé la visita del
seu sogre Jetró, la seva muller Siporà i els seus dos fills, Guerxom i Elièzer. Jetró li aconsellà d'instituir
la figura dels jutges, gent capacitada per impartir
justícia, ja que fins aquell moment només ho feia Moisès i no podia descansar
mai. D'aquesta manera, es van escollir homes respectats i es van declarar caps
de miler, caps de centena, caps de cinquantena i caps de desena. Així, solament
les causes més importants i que afectaven tot el poble d'Israel arribaven a Moisès.
Els Deu Manaments i el Vedell d'Or
Al tercer dia, Déu cridà Moisès
al capdamunt de la muntanya i prohibí expressament que ningú més s'acostés a la
muntanya sagrada. Aleshores Déu va lliurar la llei a Moisès. Aquesta llei es
resumia en els Deu Manaments, que Moisès escrigué davant de
tot el poble. Segons algunes tradicions aquesta muntanya era Al-Mukattam.
Seguidament, Déu ordenà pujar al
cim Moisès, Aaron i els seus fills Nadab i Abihú, i setanta d'entre els ancians
d'Israelper rebre la benedicció del
mateix déu. Posteriorment, Moisès romangué durant quaranta dies i quaranta nits
al cim de la muntanya on rebé unes taules de pedra amb els Deu Manaments escrits i tot un seguit de
lleis i normatives per a la vida futura a la Terra Promesa.
Però a mesura que anaven passant
el dies el poble començava a relaxar la seva moral fins que un dia demanaren
a Aaron que els fes la imatge d'un
vedell amb l'or i la plata que havien manllevat d'Egipte per poder adorar-lo i celebrar festes
en honor seu. Aaron era reticent, però finalment fou convençut; fabricà la
imatge i tot el poble celebrà una gran festa amb música, menjar, beure i tot
tipus de diversió.
Aquella mateixa nit, Moisès
baixava de la muntanya amb les taules de la Llei quan veié Josuè que era l'únic que
l'esperava prop de la muntanya i lluny del campament. Ell li preguntà si eren
crits de guerra els que se sentien, però Moisès, indignat, li respongué que
eren crits de cants i festa.
En arribar al campament, veié el
vedell i s'indignà tant que llançà les taules de la Llei sobre la imatge. Després
l'esbocinà, la fongué, l'escampà sobre l'aigua i en féu beure a tots els membre
del poble d'Israel. Moisès s'enfadà molt amb el seu
germà Aaron i llavors preguntà al poble
qui se'n penedia. El fills de la tribu de Leví es posaren de part de
Moisès i ell els ordenà agafar una espasa i matar els israelites idòlatres. Moriren prop de tres mil
homes aquella mateixa nit.
L'endemà, Moisès va apartar uns
metres la seva tenda de la resta del campament, perquè tot el poble pogués
veure-la i el tingués ben present. Només a Moisès i al seu ajudant Josuè, els era permès entrar-hi, la
resta del poble no podia passar els límits del campament. Déu va manar Moisès
tornar al cim de la muntanya sagrada amb dues taules de pedra i quan en va
baixar, les duia escrites novament amb les lleis d'Israel.
Les van introduir dins de l'Arca de l'Aliança i Moisès va ungir el seu germà Aaron com a Summe Sacerdot d'Israel i els
fills d'Aaron com a Sacerdots de l'Arca.
Quaranta anys pel desert
El poble d'Israel va estar quaranta anys viatjant
nòmadament pel desert. Va morir multitud d'ancians i van néixer molts nadons,
d'aquesta manera, el poble es va anar transformant. Van sorgir moltes
dificultats a causa de la vida del desert i de la impaciència dels hebreus, així van patir diversos sofriments com
plagues de còlera, terratrèmols o falta d'aigua i aliments.
Quan
s'acostaven a la Terra
Promesa, Moisès va veure morir els seus
germans Míriam i Aaron. Volent pressionar Moisès per
entrar ràpidament a Canaan, el poble es rebel·là contra ell però va
aparèixer una plaga de serps verinoses que delmà la població. L'única manera de
curar-se era mirant el bastó de Moisès, en el qual ell hi havia fet esculpir
una serp de bronze.
Mort de
Moisès
Moisès va morir
als cent vint anys sense poder trepitjar la Terra
Promesa per haver dubtat de la
divinitat. Com que no li era permès creuar el riu Jordà, va pujar al cim del mont Nebó des d'on va albirar la
terra de Canaan i on va morir. El seu
ajudant Josuè va esdevenir el nou líder
d'Israel i va entrar amb els jueus a
la seva llar.
La tradició islàmica afirma que Moisès està enterrat a Damasc. En el cristianisme, l'Epístola de Judes relata que l'arcàngel Sant Miquel i Satanàs es van disputar el cadàver
de Moisès, ja que el dimoni demanava la seva ànima perquè Moisès
havia assassinat un egipci en la seva joventut.
A l'episodi de la Transfiguració de Jesús, narrada als Evangelis, Moisès reapareix a la Terra
parlant amb Crist.
(Continuarà)(La imatge és dels mosaics que hi ha a l'església del Mont Nebo)
Comentaris