Sud est asiàtic 2017: dia 14, retrobant Angkor Wat (Cambodja); (22 d’agost de 2017) (II)
Un dels primers visitants occidentals del temple fou António da Madalena, un
monjo portuguès que el visità l'any 1586 i que digué que «és una construcció
tan extraordinària que no és possible descriure-la per escrit, especialment
perquè no n'hi ha cap de similar en tot el món. Té torres i decoració i tots
els refinaments que el geni humà pot concebre». A mitjan segle XIX el
temple fou visitat pel naturalista i explorador francès Henri Mouhot, el qual popularitzà el lloc a occident gràcies a la publicació
de les notes de viatge, on escrigué:
Un d'aquests temples –un rival del
de Salomó, i erigit per algun antic Miquel Àngel– podria tenir un lloc honorable al costat dels nostres edificis més
bonics. És més grandiós que qualsevol que ens hagin deixat els grecs o els romans, i presenta un trist contrast a l'estat de barbàrie al qual està
sotmesa actualment la nació. Mouhot, igual que altres visitants occidentals,
trobà difícil creure que els khmers haguessin pogut construir el temple, i el
datà incorrectament dels voltants de la mateixa era que Roma. La història
veritable d'Angkor Vat es desxifrà tan sols gràcies a evidències estilístiques
i epigràfiques acumulades durant els subsegüents treballs
de neteja i restauració duts a terme en tot el lloc arqueològic d'Angkor. No hi
havia cap mena de llars o cases ordinàries ni cap mena de signes
d'assentaments, incloent-hi utensilis de cuina, armes o objectes de vestir que
se solen trobar en llocs arqueològics antics.
Angkor Vat va necessitar una restauració considerable durant el
segle XX que principalment consistí en l'extracció de la terra i vegetació
acumulades. Els treballs foren interromputs per la guerra civil i el control
dels khmers roigs del país durant les dècades de 1970 i 1980, però el temple
sofrí relativament poc dany durant aquest període: només el pillatge i la
destrucció de majoritàriament estàtues postangkorianes.
El temple és un important símbol de Cambodja. Una il·lustració d'Angkor Vat ha format part de la bandera del país des de la introducció de la primera versió, ca.
1863.Tanmateix, des d'una perspectiva històrica –i fins i tot transcultural–
més àmplia, el temple d'Angkor Vat no va esdevenir un símbol de l'orgull
nacional sui generis sinó
que va estar inscrit en un procés politicocultural més ampli de creació de
patrimoni cultural colonial francès en el qual el lloc original del temple fou
presentat en exposicions universals i franceses a París i Marsella entre 1889 i
1937.
El llegat artístic d'Angkor Vat i d'altres monuments khmer de la
regió d'Angkor van fer que França adoptés directament Cambodja com a protectorat l'11 d'agost de 1863 i invadís Siam per prendre el control de les ruïnes. Això va fer que
ràpidament Cambodja reclamés terres del racó nord-oest del país, el qual havia
estat sota control siamès (tailandès) des del 1351 dC o, segons altres fonts,
des del 1431 dC. Cambodja s'independitzà de França el 9 de novembre de
1953 i ha controlat Angkor Vat des d'aquell moment.
Durant la Guerra del Vietnam, el cap d'Estat Norodom
Sihanouk va
acollir Jacqueline Kennedy a Cambodja per complir el seu «desig de tota la vida de
veure Angkor Vat».
El Servei Arqueològic
de l'Índia va dur a terme treballs de restauració al temple entre el 1986 i
el 1992. Des dels anys 1990, Angkor Vat ha estat
objecte d'esforços de conservació continus i també ha vist un increment massiu
del turisme. El temple és part del complex d'Angkor, Patrimoni de la
Humanitat (establert el 1992); gràcies a això, s'han obtingut alguns fons
econòmics i s'ha estimulat al govern cambotjà a protegir el lloc. El German Apsara Conservation Project (GACP) està treballant en la preservació de les devata i
d'altres baixos relleus que decoren el temple. L'estudi de l'organització
determinà que al voltant d'un 20% de les devata estaven en un estat molt pobre, bàsicament a causa
de l'erosió natural i de la deterioració de la pedra,
però també en part a causa de restauracions anteriors. Altres treballs
consisteixen en la reparació de trossos d'estructura esfondrats i la prevenció
de més esfondraments: per exemple, la façada oest del nivell superior està
apuntalada amb bastides des del 2002, i un equip japonès completà la
restauració de la biblioteca nord del recinte exterior el 2005. La World Monuments Fund va començar els treballs de conservació de la
galeria del Batut de l'oceà de
llet el 2008 després de diversos anys d'estudis sobre el seu estat.
El projecte restaurà el sistema de sostre tradicional khmer i eliminà el ciment
utilitzat en restauracions anteriors, el qual havia causat l'entrada de sals en
l'estructura darrere del baix relleu, la qual cosa descolorí i danyà les
superfícies esculpides. La fase principal de l'obra acabà el 2012 i a finals
del 2003 s'instal·laran els pinacles del sostre de la galeria.
El temple d'Angkor Vat és una combinació única del temple-muntanya –el disseny estàndard dels temples estatals de l'imperi–, de
les galeries concèntriques posteriors i d'influències d'Orissa i dels chola de Tamil Nadu,
a l'Índia. El temple és una representació del mont
Meru, la casa
dels Déus: el quincunci central
de torres simbolitza els cinc pics de la muntanya, i els murs i el fossat que
l'envolten, les serralades i l'oceà, respectivament. L'accés a les àrees
superiors del temple fou progressivament més exclusiu; els laics només eren
admesos al nivell més baix.
A diferència de la majoria de temples khmers, Angkor Vat està
orientat cap a l'oest i no pas cap a l'est. Això ha fet que molts experts
(entre els quals Glaize i Coedès) concloguin que
Suryavarman tenia la intenció que servís com a temple funerari. També donen
suport a aquesta teoria els baixos
relleus, que estan
col·locats en sentit antihorari –prasavya en
terminologia hindú–, a la inversa de l'ordre normal. Els rituals tenen lloc en
ordre invers durant els serveis funeraris bràhmics.. L'arqueòleg Charles Higham també descriu un contenidor que fou recuperat de la torre
central que podria haver estat un pot funerari. Ha estat denominat per
alguns com «la major despesa d'energia per l'eliminació d'un cos».[ Freeman i Jacques, tanmateix, mencionen que molts altres
temples d'Angkor no segueixen la típica orientació cap a l'est, i suggereixen
que l'alineació d'Angkor Vat fou a causa de la seva dedicació a Vixnu, que
estava associat amb l'oest. (Continuarà)
(La fotografia és del temple d'un dels llacs del complex d'Angkor Wat)
Comentaris