Bretanya i Normandia, del 7 a l’11 de desembre de 2016 (dia 5; 11 de desembre de 2016): de Llemotges cap a casa (XVI)
Durant
l'època de domini real francès, entre 1228 i 1239, el castell va ser
completament redissenyat per tal d'esdevenir una fortalesa dins de la ciutat.
Es van construir diverses estructures. Una barbacana amb un camí de ronda i una muralla de parapet
emmerletat vigilava l'entrada del castell, just abans del fossat que envolta completament la paret interna. La porta
d'entrada al castell, emmarcada per dues torres amb matacà, només és accessible
per un pont amb una part fixa de pedra seguit d'una banda llevadissa impulsada
per contrapesos. Les muralles van substituir la palissada original que envoltaven
completament els edificis.
El
castell i les seves muralles inclouen nou torres, dues de les quals són d'època
visigoda, la torre de la capella i la torre Pinte, quadrada, la més alta de la
ciutat. Totes les altres, construïdes al llarg del segle XII, posseeixen
idèntica composició interna i externa: consten de tres pisos i una planta
baixa. A la planta baixa i primer pis es troben sostres de volta, mentre que en
els pisos superiors són simples. La comunicació entre els pisos es fa per mitjà
dels forats que serveixen de portaveu en les voltes i els pisos.
L'accés
al castell després de passar la porta principal condueix a un pati rectangular
envoltat d'edificis alternats d'entre el segle XII i el XVIII; les parets
septentrionals estan flanquejades per simples pòrtics mentre que al sud i a l'est es troben dos edificis.
En el del sud es troba la cuina i la torre Pinte, que dóna accés a una segona
tribuna; posseïa una altra edificació, destruïda, de la qual són visibles les
bigues del primer pis i diverses finestres.
Basílica de Sant Nazari
La
basílica de Sant Nazari (en francès Saint-Nazaire), construïda en gres (pedra sorrenca) és una església romànica, la part
més antiga de la qual es remunta al segle XI. A l'emplaçament originalment
s'elevava una catedral carolíngia de la qual no queda cap vestigi.
Poc
abans de la culminació de l'art romànic, va ser consagrada pel Papa
Urbà II en 1096, fet que va impulsar a Trencavell a realitzar una edificació més gran
del previst inicialment. D'aquest edifici només subsisteixen els dos primers
pilars de la nau i la cripta, l'estat deteriorat del qual suggereix que es
tractava realment d'una obra prèvia. Al segle XII es construeix la nau actual,
amb sis trams, que es va deixar intacta durant les ampliacions de l'època
gòtica, al contrari de la capçalera del segle XI, que es va destruir totalment.
El portal romànic també es va reformar completament al segle XIX durant la
restauració de Viollet-le-Duc.
La
basílica va ser ampliada entre 1269 i 1330, ja en el gòtic importat pels nous
senyors de la regió provinents del nord de França, amb un creuer i un cor molt prims, decorada amb escultures i un conjunt de
vidrieres que es troben entre les més belles del sud de França. Un prelat
constructor, Pierre de Rochefort, va finançar la construcció d'una gran part de
l'escenografia i l'acabament de les voltes. El seu escussó és visible en el cor, l'absis i el braç meridional del transsepte,
mentre que la capella col·lateral situada al nord de l'edifici alberga el
monument commemoratiu de la mort del contribuïdor. També l'arquebisbe de
Carcassona Pierre Rodier, té el seu escussó a la capella col·lateral sud.
La
restauració de Eugène Viollet-le-Duc va transformar l'exterior de la
basílica, encara que a l'interior les reformes són molt més notables, amb els
dos estils, gòtic i romànic, superposats a les vidrieres, escultures i
decoracions de l'església. Les façanes presenten diverses vidrieres, dels
segles XIII i XIV, que representen escenes de la vida de Crist i els seus
apòstols. En 1801, a l'església se li va llevar el rang de catedral de
Carcassona a favor de l'església de Sant-Michel, situada fora la Cité.
Aquesta transferència va tenir lloc alhora que era abandonada pels seus
habitants en benefici de la ciutat baixa. Es converteix en basílica en 1898 pel
papa Lleó
XIII.
Una
comunitat de canonges vivia prop de la catedral a una casa adjunta amb el dormitori
a la zona oriental, el refectori i cuines al sud i els cellers i estables a l'oest,
però els edificis van ser demolits en 1792.
El claustre,
també situat a la zona sud, es va reconvertir en un teatre a l'aire lliure,
edificat l'any 1908. (continuarà)
(La fotografia és de l'entrada de la ciutat medieval de Carcassona)
Comentaris