Jordània, dia 5: recorrent el desert de Wadi Rum (1 de gener de 2018) (IV)
Els projectes colonials
A tota la rebel·lió participà
l'oficial britànic Thomas Edward Lawrence, més conegut com a Lawrence d'Aràbia. La seva missió fou
la de coordinar l'avenç àrab amb els objectius dels aliats. En les seves
memòries, Els set pilars de la
saviesa, Lawrence afirmà creure de forma sincera en la promesa britànica
de donar suport a la creació de l'Estat àrab, una promesa que, com el temps no
trigaria a mostrar, resultava falsa. Els acords secrets de Sykes-Picot de 1916 dividiren tota la regió entre França i la Gran Bretanya, alhora que la Declaració Balfour de 1917 mostrà el suport britànic a
la creació de la «casa nacional jueva» a Palestina.
Els acords van romandre en secret
fins que la Revolució Russa portà els bolxevics al poder i els
feren públics. Els otomans denunciaren llavors la maniobra aliada i proposaren
als àrabs un estatut d'autonomia. Malgrat tot, el final de l'Imperi era
inexorable, i el 30 d'octubre de 1918 Istanbul firmà l'armistici de Mudros amb les potències aliades.
Per sortir de la situació creada
per la publicació dels acords Sykes-Picot, britànics i francesos feren una
declaració conjunta el 9 de novembre, en la qual afirmaren que l'objectiu que
perseguien era «l'alliberament complet i definitiu dels pobles oprimits pels
turcs durant tant de temps», «animant i ajudant» a l'establiment de «governs i
administracions indígenes a Síria i Mesopotàmia» en els territoris alliberats.
Insistiren que no pretenien «imposar» als pobles locals «unes o altres institucions»
sinó «assegurar, mitjançant la seva ajuda i una assistència eficaç, al
funcionament normal dels governs i administracions que els àrabs es
constitueixin lliurement». El text sembla donar suport a les pretensions
d'autodeterminació que animaren la rebel·lió àrab, però al mateix temps parla
de governs i administracions, en plural, de Síria
i de Mesopotàmia per separat i d'assistència,
el que remet a la intenció de dividir el territori en zones d'influència i
establir mandats i tuteles sobre els governs locals. En definitiva, encara que
sembli el contrari, es tractà d'una reafirmació dels acords de Sykes-Picot. La
idea de la tutela estrangera, d'altra banda, va ser avalada per la nova Societat de Nacions (juny de 1919), ja que, dins de la idea
general que existien nacions «avançades» i nacions «endarrerides», es referia
específicament a les antigues comunitats otomanes per a dir que podien
constituir-se en Estats independents sempre que un país «mandatari» dirigís la
seva administració «fins al moment en què poguessin conduir-se per si
mateixes».
L’efímer Estat àrab (1918-1920)
En aquells dies, des de la Damasc alliberada dels otomans, els àrabs organitzaren el projectat Estat
sota el control de l'emir Faysal. L'Estat hagué de fer front, des del
seu naixement, a la negativa aliada a permetre que la seva autoritat
s'estengués fins a la costa mediterrània, considerada estratègica per britànics
i francesos tal com s'havia establert a la correspondència entre Husayn i
McMahon i als acords de Sykes-Picot. Bàsicament, es tractava de la costa de la Síria històrica, és a dir,
de les actuals Síria i Líban. Faysal acabà per acceptar aquesta retallada i la tutela
francesa sobre Síria, que semblaven inevitables, a la conferència de pau
de París (novembre de 1919), on acudí com a representant àrab. Aquesta decisió, però, contrarià a
les resolucions del Congrés Àrab, que s'havia reunit aquell mateix estiu a
Damasc i s'havia oposat a qualsevol divisió o interferència estrangera. Un
segon congrés Nacional, constituït en Parlament, es refermà en aquesta oposició
i proclamà, el 7 de març de 1920, la independència de Síria «dins dels seus límits naturals». Faysal es
convertí en el cap del nou Estat, regit per una constitució democràtica.
El repartiment d’Orient Mitjà
Els successius tractats signats
(com ara bé la Conferència de San Remo o el Tractat de Sèvres, ambdós de 1920) serviren de suport legal dels interessos
colonialistes i establiren, malgrat tot, el repartiment definitiu de la regió
entre les dues grans potències. En poc temps, aquesta divisió fou segellada per
una resolució de la Societat de Nacions, i el text dels mandats fou aprovat
el 1922. Vuitanta mil soldats francesos
desplegats a Síria obligaren a Faysal a exiliar-se, fet que establí definitivament
el mandat francès sobre el país. Amb el temps, els francesos dividiren el país
en diferents Estats independents (com
ara bé el Líban) i regions autònomes, tot i que
més tard es van veure forçats a desfer algunes d'aquestes divisions. A la zona
britànica, les províncies otomanes de Mosul, Bagdad i Bàssora s'uniren per formar una
nova entitat coneguda com a Iraq, sota mandat britànic, al tron del qual
col·locaren al príncep Faysal. Palestina també quedà en mans dels
britànics, que es comunicà amb l'Iraq a través d'un passadís al desert anomenat
Transjordània (més endavant Jordània), amb el príncep Abdal·là com a
Rei. D'aquesta manera quedà conformat el mapa d'Orient Mitjà per a les dècades següents.
En l'actualitat, els haiximites descendents de l'emir
Abdal·là segueixen governant a Jordània. Aquest país, malgrat haver
estat creat del no-res, ha mostrat una sorprenent estabilitat. Precisament, la
monarquia jordana és, segurament, la institució que més es proclama com a
hereva de la rebel·lió àrab.”
I en la
revolta hi va tenir un paper important Laurence d’Aràbia (https://en.wikipedia.org/wiki/T._E._Lawrence; https://ca.wikipedia.org/wiki/Thomas_Edward_Lawrence ):” El tinent coronel Thomas Edward Lawrence CB, DSO (16 d'agost de 1888 - 19 maig de 1935), conegut com
a T. E. Lawrence,fou un
funcionari britànic reconegut per la funció d'enllaç que va
dur a terme durant la Rebel·lió Àrab del 1916 al 1918. Les notes
autobiogràfiques, juntament amb l'extraordinària amplitud i varietat de les
seves activitats i associacions, l'han convertit en objecte de fascinació i
l'han popularitzat com a Lawrence
d'Aràbia, un nom que va ser donat a conèixer arreu del món l'any
1962 amb la pel·lícula Lawrence d'Aràbia, que es basa en la seva vida.
La projecció pública de la imatge
de Lawrence es va deure en bona mesura al periodista americà Lowell Thomas, qui publicà un reportatge de la Rebel·lió Àrab, com també a l'obra autobiogràfica de
Lawrence, que titulà Els set pilars de la saviesa.
Biografia
Primers anys
Lawrence va néixer a Gorphwysfa
a Tremadog, Caernarfonshire (ara Gwynedd), Gal·les. El seu pare, d'ascendència
anglo-irlandesa, Sir Thomas Tighe Robert Chapman, que el 1914 va heretar el
títol de setè Baronet de Westmeath a Irlanda, havia abandonat a la seva
esposa Edith per la institutriu de les seves filles Sarah Junner (nascuda
il·legítimament d'un pare anomenat Lawrence, i que faria que ella mateixa
s'anomenés "Miss Lawrence" a la llar Chapman). La parella no es
va casar.
Thomas Chapman i Sarah Junner van
tenir cinc fills il·legítims, d'entre els quals hi havia Thomas Edward, que
n'era el segon més gran. La família vivia al 2 de Polstead Road, a Oxford sota el nom del senyor i la senyora
Lawrence. Thomas Edward (conegut familiarment com a "Ned") va
assistir a la City of Oxford High School for
Boys (on posteriorment una de les quatre cases va ser
anomenada "Laurence"
en honor seu; l'escola va tancar el 1966). Com a escolar, un dels seus
passatemps favorits era anar en bicicleta a visitar les esglésies del país, on
feia calcs dels relleus que, en coure o metall, cobrien moltes tombes antigues.
Lawrence i un dels seus germans es van convertir en oficials de la Church Lads' Brigade a l'Església de Sant
Aldate.
(Continuarà)(La fotografia és del desert de Wadi Rum)
Comentaris