Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (XXIX)
Altres moviments
Islamisme polític
"L'islamisme
polític"
defineix un conjunt d'ideologies derivades
de diverses visions fonamentalistes, que
sostenen que l'islam no solament és una religió sinó un sistema
polític que ha
de regir els imperatius legals, econòmics i socials de l'estat. Es tracta doncs
d'un concepte i no pas d'un moviment unificat, i els seus seguidors no se solen
anomenar ells mateixos com a "islamistes". Les visions religioses i
les ideologies dels seus partidaris poden ser força variades, i poden incloure
tant fidels sunnites com xiïtes. Els grups considerats islamistes inclouen
moviments com Al-Qaida, els Germans Musulmans, Jamaat-e-Islami o Jamaat
al-Muslimín.
Islam liberal
Els moviments liberals i progressistes dins de l'islam tenen en
comú una orientació religiosa que depèn principalment de l'ijtihad o "esforç individual d'interpretació de les escriptures". Els
musulmans liberals defensen, doncs, una major autonomia en l'examen crític dels
texts religiosos, la igualtat de gènere, els drets humans i tenen una visió
moderna de la cultura i la tradició islàmiques.
Alcoranisme
Els alcoranistes segueixen únicament l'Alcorà, sense tenir en compte les
tradicions addicionals o els hadits, que solen considerar com a pertorbadors
del missatge diví original. Hi ha una multitud de grups i moviments que es
basen en aquesta concepció.
Moviments seculars i
sincrètics
Si un "musulmà" es defineix com a tal per tenir fe en
la religió de l'islam, hi ha persones (sobretot en el món modern) no
practicants, agnòstiques o fins
i tot atees que malgrat tot s'identifiquen amb l'islam en tant que àmbit
cultural, en general per haver-hi estat immersos des de la infància. També hi
ha i hi ha hagut musulmans sincrètics que han
conciliat creences dispars amb l'islam, arribant a crear-se moviments com per
exemple el Tauhid-i Ilahi de l'emperador mogol Àkbar (segle xvi) o, més
recents, el Crislam o el Sufisme
Universal.[11][12]
Fes relacionades
Babisme
El 1844, Siyyid
'Ali-Muhammad proclamava
des del Xiraz (Iran) ser
el Mahdí i prenia en el títol de "El Báb" ("la
Porta"). El tema central de les seves prèdiques girava entorn de
l'arribada imminent d'una segona Manifestació de Déu, la missió del qual seria
inaugurar l'era de pau i abundància anunciada pel cristianisme, el judaisme i
la resta de religions. També defensava la teoria de la revelació progressiva i
afirmava que cap veritat no és definitiva; va preconitzar una espiritualització
de la religió, una condició més elevada per a la dona i altres reformes
socials, com la supressió de la poligàmia, del concubinat i del comerç
d'esclaus.[13]
El babisme, derivat bàsicament del xaykhisme, va
separar-se així de l'islam ortodox i va guanyar un nombre significatiu de
seguidors a l'Iran, però aquests van ser declarats heretges per l'estat i
el 1850 el Báb
va ser executat públicament. La majoria dels bábis van acceptar Bahá'u'lláh com la Manifestació Divina profetitzada pel Báb, i es van
considerar des d'aleshores com a bahá'ís.[14]
Fe Bahá'í
Després de la mort del Báb, gairebé tots els Bábís van reconèixer
en Bahá'u'lláh la realització de la profecia del Báb del yazhiruhu'lláh, "Aquell pel qui
Déu es manifestarà", donant així per acabades les profecies del Báb i de
l'islam sobre la fi del temps i el retorn del Mahdí i de Jesús. Com
l'escola xaykhita d'interpretació islàmica, a la qual aquest grup està
històricament connectat, els Bahá'ís interpreten l'escatologia islàmica
(i altra) simbòlicament i metafòricament. A causa dels seus orígens i de la
seva història, aquesta fe es qualifica a vegades com a secta de l'islam, cosa
que rebutgen tant els seus partidaris com la línia central musulmana. Malgrat
això, els Bahá'ís han estat perseguits com a apòstates en alguns països islàmics, especialment a l'Iran.
Ahl-e Haqq
L'Ahl-e Haqq o Yarsan és un moviment sincrètic creat a l'Iran al segle XIV per
Soldà Sahak i que és practicat per algunes comunitats de kurds. El moviment, influït per certs aspectes del xiisme i del zoroastrisme, integra
nocions mil·lenaristes, igualitàries i dualistes. Pels seus seguidors,
l'univers es compon de dos mons diferenciats però interrelacionats: l'intern (batini) i l'extern (zahiri), seguint cadascun les seves pròpies regles; encara que els
humans només són conscients del món exterior, les seves vides estan regides per
les regles del món interior. Altres pilars del seu sistema de valors són que
l'Essència Divina té successives manifestacions en forma humana (mazhariyyat) i la creença en la reencarnació (o dunaduni en kurd). L'Ahl-e Haqq utilitza molta terminologia islàmica però no
observa els ritus musulmans tradicionals.[15]
Sikhisme
El sikhisme és un ensenyament creat al segle XV a l'Índia pel guru Nanak en un
intent de sintetitzar l'hinduisme i l'islam, convençut que la religió hauria de ser un mitjà d'unió entre els
éssers humans i no una font d'enfrontament. Nanak va dir: "La realització de la Veritat és més
important que qualsevol altra cosa; encara més important és la vida real".
I també: "No hi ha hindús, no hi
ha musulmans". El sikhisme creu en la igualtat de tots els humans i
rebutja tota discriminació basada en la casta, el credo o el sexe. Tampoc no
dóna importància a l'ascetisme com a mitjà d'assolir salvació, sinó que
recomana viure de manera senzilla i responsable com un bon cap de família.”
Continuant amb les religions, també
ens explica que les guerres de Síria i de l’Afganistan són guerres polítiques i
econòmiques, sobretot entre EUA i Rússia. Es plany que Síria era un país
sobirà, sense cap lligam amb ningú, amb gas, petroli, etc. I que això no
agradava a les grans potències i d’aquí la guerra cruel que encara hi ha, amb
l’invent d’Estat Islàmic pel mig...
Els musulmans també creuen fermament
que el seu destí ja està escrit des de que neixen.
(Continuarà)(La fotografia és de Petra)
Comentaris