Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (XVIII)
Durant els dos anys que seguiren a la batalla d'Uhud, tant Mahoma
com els dirigents de la Meca es prepararen per a un nou enfrontament. Durant l'abril de 627, Abu Sufian va dirigir un gran exèrcit de
deu mil homes contra Medina; aquesta vegada, Mahoma havia ordenat recollir les
collites dels camps d'extramurs i, per això, va poder refugiar-se a les
fortaleses de Medina, on les forces d'Abu Sufian van assetjar-lo, fins que,
després d'una nit de tempestes i vent, els mecans van decidir alçar el setge i
retirar-se. Aleshores, Mahoma va atacar el clan jueu dels Qurayzah, acusats de
col·laborar amb els mecans i d'intrigar contra el Profeta; després d'haver-se
rendit, els homes Qurayzah foren executats i les seves dones i criatures
venudes com a esclaus.
La conversió de la
Meca
D'ençà de l'Hègira, la Meca havia estat el principal nucli dels
enemics de Mahoma; ara bé, l'objectiu del Profeta no era pas anihilar aquesta
ciutat sinó guanyar-la per a l'islam; ell comprenia que els mercaders de la
Meca podien proporcionar-li l'estructura administrativa necessària per a
l'estat musulmà que estava bastint; a més, l'existència del santuari de la kaba
donava a la Meca la condició de ciutat santa, capital religiosa dels àrabs.
Pel març del 628, Mahoma va tenir el somni d'acudir al pelegrinatge anual a la
Meca; a la Meca no volien permetre de cap manera que Mahoma hi entrés; per
això, el Profeta va aturar-se a al-Hudaybiyah, al límit del territori sagrat de
la Meca, on, després d'uns dies de negociacions, va acordar-se permetre als
musulmans fer el pelegrinatge a la Meca el 629; l'ordre en què es va realitzar la retirada dels musulmans
després d'aconseguit l'acord va mostrar el control que Mahoma tenia sobre els
seus seguidors; com a recompensa a la seva docilitat, Mahoma va dirigir aquests
homes a
atacar els jueus de
l'oasi de Khàybar, situat al nord de Medina; un cop vençuts, els jueus foren
autoritzats a quedar-se al seu territori, però amb la condició d'haver d'enviar
cada any la meitat de la collita a Medina.
Segons sembla, el creixement de l'islam anava afirmant el poder de
Mahoma; a la Meca, cada vegada més gent emigrava a Medina per fer-se musulmans;
per altra banda, malgrat que l'acord a què s'havia arribat amb Mahoma havia
aminorat els atacs contra caravanes comercials de la Meca, aquesta ciutat
continuava en declivi; poc després del tractat d'al-Hudaybiyah, Mahoma va
casar-se amb Umm Habibah, una filla d'Abu Sufian i amb la vídua d'un musulmà
mort a Etiòpia; segurament, aleshores Abu Sufian va començar a negociar una
rendició pacífica de la Meca; segurament durant la pelegrinació del març del 629, Mahoma va reconciliar-se amb el seu oncle al-Abbas, un dels
dirigents de la Meca, i va casar-se amb Maimunah, cunyada d'al-Abbas.
Pel novembre del 629, aliats de la Meca van atacar aliats de Mahoma, per la qual cosa
el Profeta va considerar trencat el pacte d'al-Hudaybiyah. Pel gener del 630, Mahoma va marxar
sobre la Meca amb un
exèrcit de deu mil homes; Abu Sufian i d'altres dirigents de la Meca anaren a
trobar Mahoma per retre-li la ciutat, i el Profeta va prometre'ls una generosa
amnistia, tot i que una determinada sèrie de gent va ser exclosa del perdó
general, com fou el cas d'Asma ibn Marwan, una poetessa que acusava Mahoma
d'haver plagiat poemes del seu pare, Marwan, per presentar-los com a versicles
de l'Alcorà; Mahoma va demanar si algú estava disposat a assassinar Asma; al
que es presentà dient-li que havia mort la poetessa, Mahoma l'elogià dient-li
que havia servit Déu i el seu profeta. Mahoma també ordenà la mort d'un vell
que havia fet comentaris irònics sobre la manera de pregar dels musulmans.
La ciutat va rendir-se sense resistència, Mahoma va entrar-hi en
triomf i a la Meca molta gent es va convertir a l'islam. Mentre Mahoma era a la
Meca resolent qüestions polítiques i administratives, van ser destruïts tots
els ídols de la kaba, la qual, aleshores, deixà de ser un santuari pagà per
esdevenir el centre mundial del culte musulmà. Per tal d'afavorir els més
pobres dels seus seguidors, Mahoma va exigir diners als rics comerciants de la
Meca.
El domini d'Aràbia
D'ençà de l'Hègira, Mahoma havia fet tractes amb tribus nòmades
d'Aràbia; segurament, al principi aquests tractes eren simplement pactes de
no-agressió; ara bé, segons va anar creixent el poder militar de Mahoma, el
Profeta va posar la conversió a l'islam com a condició a aquelles tribus que
volguessin establir-hi acords d'aliança per obtenir-ne protecció en contra
d'altres tribus.
Mentre encara era a la Meca, Mahoma va avisar de l'atac d'una
sèrie de tribus hostils i va sortir de la ciutat per combatre-les. La batalla va tenir lloc a Hunayn;
els enemics foren vençuts i les seves propietats capturades i repartides com a
botí; Mahoma autoritzà els seus soldats a demanar rescat per les dones i les
criatures dels vençuts.
Després de la batalla d'Hunayn, Mahoma era el cabdill militar més
fort d'Aràbia; per això, moltes tribus enviaren representants a Medina per
demanar l'aliança amb Mahoma. Després de la derrota de l'Imperi Persa en la
guerra que l'enfrontava amb l'Imperi Bizantí, esdevinguda
durant els anys 627 i 628, al Iemen i en alguns llocs del Golf Pèrsic, grups que
havien demanat ajuda als perses contra els romans cercaren l'ajuda de Mahoma.
L'atac contra Síria
La més gran expedició militar de Mahoma s'esdevingué a finals
del 630 quan va
dirigir un exèrcit de trenta mil homes cap a la frontera de Síria. Algunes de les tribus sirianes eren cristianes i aliades amb els
romans; per això, la inicial amistat de Mahoma amb els cristians, principalment
els d'Etiòpia, va convertir-se en hostilitat. D'altra banda, en alguns llocs
d'Aràbia, l'estat islàmic de Mahoma va haver de reprimir alçaments de tribus
paganes; la victòria de Mahoma contra aquests rebels va deixar Aràbia unificada
i va preparar les posteriors conquestes musulmanes de Síria, Pèrsia i gran part
de la Mediterrània, que s'esdevingueren després de mort Mahoma.
La mort i la
successió de Mahoma
Mahoma va morir a Medina el juny del 632; com que no havia deixat
cap disposició successòria, la lluita pel lideratge va provocar el cisma més
important de la història de l'islam.
Llegat
Ja en vida de Mahoma, l'islam va adquirir la seva
característica principal: ser una religió que uneix d'una manera inseparable
l'àmbit temporal amb l'espiritual, regulant tant la relació del creient amb Déu
com la vida social. Per això, no sols hi ha una religió islàmica sinó també un
dret islàmic (la xaria) i un estat islàmic.
Miracles atribuïts a Mahoma
A l'islam es presenta Mahoma simplement com un home que rep la
missió de transmetre la revelació de Déu; el monoteisme radical de l'islam ha
evitat sempre la divinització de Mahoma, qui proclamava que el seu únic miracle
era la transmissió de l'Alcorà; ara bé, tot i així, la tradició popular li
atribueix tota una sèrie de miracles i fetes de tipus sobrenatural:
·
Amb el seu dit, Mahoma va dividir la lluna
·
Algú va intentar assassinar Mahoma donant-li
un tall de carn enverinada, però el mateix tall de carn va parlar avisant el
Profeta de no tocar-lo
·
El tronc d'una palmera va sospirar en veure
Mahoma
·
Una daina (gasela) va parlar a Mahoma
·
Mahoma no tenia ombra i de la seva suor se'n
va crear la rosada
·
Làylat
al-Miraj ('Nit del Viatge'): Mahoma va ascendir
al Cel muntant un cavall amb ales de nom Buraq en
companyia de l'arcàngel Gabriel; en el seu viatge, el Profeta va travessar les
set esferes celestials i va trobar-se amb tots els profetes anteriors, fins
que, finalment, va atènyer la Presència Divina. El Miraj és un fet que avui dia commemoren els musulmans.
·
El naixement de Mahoma va anar acompanyat de
miracles; el seu aniversari és una festa popular. El Dia del Judici, Mahoma
intercedirà davant Déu en favor de la comunitat musulmana.
(Continuarà)(La imatge és de la lluna a la ciutat de Petra)
Comentaris