Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (XIV)
Període d'esplendor
Durant el primer període abbàssida (dinastia
que va regnar del 750 al 1258), amb la seva capital a la cosmopolita ciutat de Bagdad, la civilització islàmica va viure una època de gran floriment
cultural i econòmic coneguda a vegades com "l'edat d'or de
l'islam".
Durant aquest període, es van compilar els principals reculls de hadits i es
van establir les quatre màdhhabs sunnites modernes; també es va afinar en gran mesura la llei
islàmica, gràcies als esforços del jurista Aix-Xafií, que va
codificar un mètode per establir la fiabilitat dels hadits, un tema fins
aleshores objecte de disputes d'erudits; els filòsofs van tractar d'incorporar
els principis de la filosofia grega a la teologia islàmica, mentre que els
teòlegs argumentaven en contra seva i finalment van prevaler; el sufisme va
esdevenir un moviment en tota regla evolucionant cap al misticisme,
allunyant-se de les seves arrels ascètiques, mentre que el xiisme és dividit a
causa de desacords sobre la successió dels imams.
Va ser una època en què es van produir grans avenços tecnològics i
científics, amb astrònoms, matemàtics i metges de gran renom; Ibn al-Hàytham (965 - 1040), per exemple, és considerat com el pare del mètode científic
modern. La literatura
àrab també
va viure la seva època d'esplendor.
Fragmentació de
l'imperi
A la fi de segle IX, però, el
califat abbàssida va començar a fracturar-se en diverses regions cada cop més
autònomes fins que l'any 929Abd-ar-Rahman III de
l'Àndalus va proclamar el califat de
Còrdova,
declarant-se així políticament independent de Bagdad. Alhora, els
poderosos gaznèvides van
conquerir en nom de l'islam les regions de Pèrsia, Afganistan i gran
part del subcontinent Indi,
i foren reemplaçats al segle XII pels gúrides. El 1055, els turcs seljúcides havien
eclipsat els abbàssides en tant que potència militar, tot i que van continuar
respectant l'autoritat titular del califa.
Amb tot, l'expansió del món musulmà va continuar i les xarxes
comercials es van estendre per l'Àfrica
subsahariana i occidental, l'Àsia central, Europa (Bulgària) i l'arxipèlag
malai.
A la península Ibèrica es
va iniciar la conquesta contra
els principats musulmans, mentre que les possessions italianes es van
perdre a mans dels normands. A partir
del segle XI, els regnes cristians europeus van establir aliances per iniciar
una sèrie de guerres, conegudes com les croades, amb l'objectiu d'apoderar-se de la part oriental de
l'antic Imperi romà, especialment Terra Santa. L'èxit
inicial d'aquestes campanyes va permetre l'establiment dels estats croats, posicions
reconquerides més tard per certs generals musulmans com Saladí, que va
recuperar Jerusalem l'any 1187.
A l'est, el 1258, l'Imperi mongol va
posar fi a la dinastia abbàssida en la Batalla de
Bagdad.
Mentrestant, l'any 1250, els
soldats-esclaus mamelucs d'Egipte van prendre el poder en un alçament i, en aliança amb l'Horda d'Or, van aturar
la progressió dels exèrcits mongols en la Batalla d'Ayn
Jalut. Durant el
segle següent, els khanats mongols es va convertir a l'islam i aquesta absorció
religiosa i cultural va donar pas a una nova era de síntesi mongolicoislàmica (il-khanat), que va
propiciar la propagació de l'islam per l'Àsia central, el subcontinent Indi i
l'Europa de
l'Est (el khanat de Crimea va ser
una de les potències europees més importants fins a finals del segle xvii).
Vers la meitat del segle XIV, la pesta negra va
devastar gran part del món islàmic, probablement duta pels comerciants
aprofitant la lliure circulació afavorida per la Pax Mongolica.
Pel seu cantó, a partir del segle XIII, el sufisme
s'havia transformat en un important moviment popular, en gran part com a
resultat dels esforços d'Al-Ghazalí per
legitimar-lo i reorganitzar-lo. D'aquesta època data la creació del Masnavi, un recull
de poesia mística
del poeta persa Rumi. Aquest
recull va tenir una profunda influència en el desenvolupament del pensament
religiós sufí, i és considerat per molts dels seus practicants com l'obra més
important després de l'Alcorà.
Noves dinasties i
colonialisme
Durant els segles XIII i XIV, va emergir el futur Imperi otomà (del
nom d'Osman I), que es va
establir com a tal després d'haver conquerit els Balcans, part de Grècia i
l'oest d'Anatòlia. El 1453, sota Mehmed II, els otomans
van assetjar Constantinoble, la capital
de Bizanci, i van iniciar una sèrie de campanyes europees que el 1529 els van dur fins a les portes de Viena. Sota el domini otomà, molts habitants dels Balcans es va
convertir a l'islam. Durant el segle XVIII, malgrat els
intents de modernització, l'Imperi otomà va començar a sentir-se amenaçat per
l'avanç econòmic i tecnològic europeu.
Del segle XIV al segle xvi, la major part del món islàmic oriental va experimentar una altra
època daurada sota la dinastia timúrida.
Al segle XVI, la dinastia safàvida va
assumir el control de Pèrsia i va
establir-hi el xiisme com a religió oficial; els safàvides van romandre en el
poder durant dos segles fins a ser-ne foragitats per la dinastia hotaki al
segle xviii.
Després de la invasió de Pèrsia i el saqueig de Bagdad pels
mongols a mitjans del segle xiii, Delhi va esdevenir el centre cultural més important dels musulmans
de l'est. A partir del segle X, diverses
parts del subcontinent Indi ja havien estat sotmeses per dinasties islàmiques,
però les més destacades van ser el sultanat de Delhi (1206-1526) i l'Imperi mogol (1526-1857). Aquests
regnats van permetre la propagació de l'islam cap a l'Àsia del Sud, però al
segle xviii l'Imperi maratha hindú va
esdevenir la potència preeminent del nord de l'Índia, que va dominar fins a
l'adveniment de l'Imperi durrani.
Al segle xix, els britànics van liquidar oficialment la dinastia mogol i van enderrocar
els musulmans del Regne de Mysore, convertint
l'Índia en una colònia. Els grecs es van independitzar dels otomans, imitats per
diversos estats balcànics a partir de la derrota otomana en la Guerra
russoturca de 1877-1878. Durant
aquest temps, molts musulmans, majoritàriament de l'Índia i Indonèsia, van emigrar
com a servents cap al Carib, on van formar la comunitat musulmana més important en
percentatge de tot el continent
americà. A més,
l'augment del comerç a l'Àfrica i la
urbanització resultant va decidir força musulmans a emigrar vers noves zones on
van difondre la seva fe. Com a resultat, entre 1869 i 1914, el nombre de musulmans de l'Àfrica
subsahariana es va
pràcticament duplicar.
Durant els primers anys del segle xx, la major part del món islàmic havia estat absorbit per les
potències europees. L'Imperi otomà, darrer gran regne de l'àmbit musulmà, va
dissoldre's a la fi de la Primera
Guerra mundial, i el 1924 es va abolir definitivament la institució del califat, que havia perdurat simbòlicament fins aleshores.
L'islam en el món
contemporani
Durant els segles xviii i xix, la constatació, per part de
diversos pensadors, de la pèrdua d'influència del món islàmic i de
l'estancament de la seva cultura va conduir a una renovada insistència en el
pensament original i a l'aparició de moviments de reforma religiosa. A
diferència dels principals moviments doctrinals i filosòfics medievals, els
corrents moderns es van preocupar fonamentalment de les reformes socials i
morals. El primer moviment d'aquest tipus va ser el wahhabisme, anomenat
així pel nom del seu fundador, Ibn Abd-al-Wahhab,
el qual va sorgir a Aràbia al segle xviii per esdevenir una vasta tendència integrista amb
ramificacions en tot el món musulmà. El moviment wahhabita pretenia reactivar
l'islam purificat de les seves influències no islàmiques i, en particular, de
les que havien "corromput" el seu monoteisme original, subratllant la
responsabilitat individual dels musulmans per damunt de l'acceptació passiva de
les tradicions.
Altres reformadors islàmics van estar marcats per les idees
d'Occident. La figura més influent del segle xix va ser l'egipci Muhàmmad
Àbduh, que es
troba a l'origen del moviment de la renaixença islàmica conegut com a Nahda; per a Àbduh, la raó i el pensament modern occidental confirmaven
la doctrina de l'islam en comptes de soscavar-la i, així, podia ser reformulada
en termes moderns. Muhammad Iqbal és un altre filòsof modern que
va abordar la reinterpretació de les doctrines islàmiques.
Altres intel·lectuals a Turquia, Egipte i l'Índia van
tractar de reconciliar els ensenyaments de l'Alcorà amb les idees sorgides
després de l'expansió de la democràcia constitucional,
la ciència i la lluita per l'emancipació de la dona.
L'Alcorà ensenya el principi del "govern per consulta" que en temps
moderns, afirmaven, pot ser realitzat millor per governs representatius que per
monarquies. Van advertir que l'Alcorà afavoreix l'estudi i l'explotació de la
natura, tot i que els musulmans, després de diversos segles de brillant treball
científic i d'haver realitzat una important tasca de transmissió a Europa, el
van abandonar després. Sostenien que l'Alcorà havia donat a la dona els mateixos
drets que a l'home i que aquests havien estat usurpats pel patriarcat, el qual
va abusar de manera ostensible de la poligàmia i d'altres privilegis semblants.
(Continuarà)(La fotografia correspon a la petita Petra)
Comentaris