Visitant els llocs de la Batalla de l’Ebre (de l’1 al 3 de desembre de 2017): visitant el poble Vell de Corbera, el castell de Miravet i retorn cap a casa (dia 3; 3 de desembre de 2017) (VI)
Els anys 1299 - 1302 l'Orde del Temple va intentar la reconquesta de Terra Santa
a través d'una aliança militar amb el rei dels armenis, Hethum II i el khan dels tàrtars, Ghazan, partint d'un cap de pont de la petita illa d'Arwad, a pocs quilòmetres de la ciutat de Tartous. Aquestes esperances
van desaparèixer amb la caiguda d'Arwad en mans de Said al-Dihn Zarrak, emir del soldà mameluc An-Nàssir Muhàmmad ibn Qalàwun.
En aquella derrota, la darrera batalla dels templers a Palestina, van caure mil templers, entre cavallers, sergents i turcoples. El cap supervivent (car en combat van deixar la vida els
mariscals Barthlemy de Quincy i Hug d'Empúries), fra Dalmau de Rocabertí va ser rescatat després de diverses ambaixades (les més
intenses les d'Eymeric
d'Usall durant 1303 - 1304 i 1305 - 1306), quan ja s'havia eliminat l'orde del Temple.
La darrera maniobra del Temple per recuperar poder polític va ser
la conspiració contra el rei Enric II
de Xipre per
posar en el seu lloc el seu germà, Amalric de Lusignan, que
va retardar la desaparició del Temple a Xipre fins al 1310.
A part del poder militar, van desenvolupar un eficient sistema
bancari, de manera que van esdevenir els banquers de gran part d'Europa i dels seus reis, amb un nou sistema de crèdits i garanties.
Aquestes garanties serien el que avui coneixem com a xecs de viatge, ja que consistien
en un document d'autorització escrit i segellat pel qual l'autoritzat podia
percebre la quantitat especificada en qualsevol castell templer; es van crear
amb el propòsit inicial de salvaguardar els pelegrins a Terra Santa dels
saquejadors.
Felip IV de França, el Bell, davant dels deutes que havia adquirit amb ells i
l'enveja pel poder que manejaven, va convèncer el papa Climent
V que iniciés un procés contra
els templers, acusant-los de sacrilegi a la creu, heretgia, sodomia i
adoració d'ídols pagans (se'ls va acusar d'escopir sobre la creu, renegar
de Crist a través de la pràctica de ritus herètics i de tenir
contacte homosexual,
entre d'altres).
Desaparició
El darrer gran mestre Jacques
de Molay es va
oposar al projecte "Rex bellator" d'unificació
dels ordes sota l'autoritat d'un rei solter o vidu, propugnat intensament per
fra Ramon Llull —Liber de Passagium (1292), Liber de Fine (1305), i això el
va fer cada vegada menys tolerable als ulls del Papat, que també rebia
pressions per part del rei Felip IV de França per obligar-lo a acceptar la seva subordinació al poder de
França (propostes de Pierre
Dubois). El sis de
juny del 1306 (6-6-6, data que per casualitat, coincideix amb el nombre de la bèstiade l'Apocalipsi),
Molay va ser cridat a França per pressionar-lo i que acceptés el projecte de
Ramon Llull, sense resultats.
a proposta de Molay mostra la influència del projecte de Llull,
car, per una banda, demanava un desembarcament general a Síria d'un gran
exèrcit croat amb els reis de França, Alemanya, Aragó, Sicília, Castella, etc.
amb 15.000 cavallers i 50.000 peons; però, d'altra banda, confiava a Rogeró de Lloria i Lancia,
fill de l'almirall Roger de Llúria la conducció de la flota cristiana.
El 13
d'octubre de
l'any 1307, Jacques
de Molay i 140
templers van ser empresonats en una operació conjunta a tot França, a causa de l'ordre imposada pel rei francés Felip IV de França i executada per Guillaume de Nogaret i
els va sotmetre a tortures, per les quals la majoria dels acusats es van
declarar culpables d'aquests crims secrets. Alguns van efectuar similars
confessions sense l'ús de la tortura, però ho van fer per por; l'amenaça havia
estat suficient. Tal era el cas del mateix gran mestre, Jacques de Molay, qui
després va admetre haver mentit per salvar la vida.
Portada a terme sense l'autorització del papa, el qual tenia els
ordes militars sota la seva jurisdicció immediata, aquesta investigació era
radicalment corrupta pel que fa a la seva finalitat i als seus procediments. No
només va introduir Climent
V una enèrgica protesta, sinó
que va anul·lar el judici íntegrament i va suspendre els poders dels bisbes i
els seus inquisidors. Tot i això, l'ofensa havia estat admesa i romania com la
base irrevocable de tots els processos subsegüents. Felip el Bell va treure profit del descobriment en fer-se atorgar per
la Universitat de París el títol de «campió i defensor de la fe», així com aixecant
l'opinió pública en contra dels crims dels templers en els Estats
Generals de Tours. Més encara, va aconseguir que es confirmessin davant del papa
les confessions de setanta-dos templers acusats, expressament triats i
entrenats per endavant. A causa d'aquesta investigació realitzada a Poitiers (juny del 1308), el papa, que fins llavors havia estat escèptic, finalment es va
mostrar interessat i va obrir una nova comissió, el procés de la qual va
dirigir ell mateix. Va reservar la causa de l'Orde a la comissió papal, deixant
el judici dels individus en mans de les comissions diocesanes, a les quals va
retornar els seus poders.
La investigació a la Corona d'Aragó fou duta a terme per Ramon
Despont i Ximeno de Luna, bisbes
de València i Saragossa.
La comissió papal assignada a l'examen de la causa de l'Orde havia
assumit els seus deures i va reunir la documentació que hauria de ser sotmesa
al papa i al concili general convocat per a decidir sobre la destinació final
de l'Orde. La culpabilitat de les persones aïllades, que s'avaluava segons
l'establert, no comportava la culpabilitat de l'Orde. Encara que la defensa de
l'Orde va ser efectuada deficientment, no es va poder provar que l'Orde, com a
cos, professés cap doctrina herètica o que una regla secreta, distinta de la
regla oficial, fos practicada. En conseqüència, en el Concili General de Viena, al Delfinat, el 16
d'octubre de 1311, la majoria va ser favorable al manteniment de l'Orde, però el
papa, indecís per la pressió de la corona de França principalment, va adoptar
una solució salomònica: va decretar la dissolució, no la condemnació de l'Orde,
i no per sentència penal sinó per un decret apostòlic (butlla Vox in excelso del 22 de
març de 1312) i va imposar el silenci perpetu.
El papa va reservar per al seu propi arbitri la causa del gran
mestre i dels tres primers dignataris. Ells havien confessat la seva
culpabilitat i només quedava reconciliar-los amb l'Església una vegada que haguessin testificat el seu penediment amb la
solemnitat acostumada. Per donar-li més publicitat a aquesta solemnitat, davant
la catedral de Nôtre-Dame va ser erigida una plataforma per a la lectura de la
sentència, però en el moment suprem, el gran mestre va recuperar el seu coratge
i va proclamar la innocència dels templers i la falsedat de les seves suposades
confessions. En reparació d'aquest deplorable instant de debilitat, es va
declarar disposat al sacrifici de la seva vida i va ser arrestat immediatament
com a herètic reincident al costat d'un altre dignatari que va triar compartir
la seva destinació i, per ordre de Felip, va ser cremat al costat de Geoffroy
de Charnay a l'estaca davant de les portes del palau del Louvre el dia de la Candelera (18 de
març) del 1314.
Als altres països europeus les acusacions no van prosperar i els
seus membres van ser absolts, però arran de la dissolució de l'Orde, els
templers van ser dispersats. Els seus béns van passar a l'Orde dels Cavallers Hospitalers, amb l'excepció dels situats en els regnes de Castella, Aragó, Mallorca i Portugal.[11] En els diversos regnes es va concedir la custòdia dels béns
requisats a ordes militars de nova creació, com l'Orde de Montesa a València, o altres ja existents, com ara els de Santiago, Calatrava o Alcántara. Al Regne de
Portugal el
rei Dionís I de Portugal en donà continuïtat l'any 1317 com "Militia Christi" o Orde de
Crist, de manera
que va assegurar-ne les pertinences (per exemple el Castell de Tomar) de l'Orde en aquest país. (Continuarà)
(La fotografia és del riu Ebre, des de Miravet)
Comentaris