Sud est asiàtic, del 9 al 30 d’agost de 2016: Singapur, per fi alguna cosa bona, i retorn cap a casa (dies 21 i 22, 29 i 30 d’agost de 2016) (III)
Així, als 29 anys, just després del
naixement del seu fill, va deixar el seu regne. Durant sis anys va vagarejar
per la vall del riu Ganges fent una vida ascètica, trobant mestres
de totes les tradicions religioses, amb els quals va estudiar i practicar. Feia
una vida mancada absolutament de comoditats, en un estat d'extrema debilitat, i
dedicava els dies a meditar. Es va adonar que amb cap dels mestres no trobava
la pau i es va adonar del seu error. Una
tradició explica que va sentir uns músics en una barca al riu. El mestre li explicava
a l'alumne: "Si tibes massa la
corda, es trencarà; si la deixes massa fluixa, no sonarà bé". Va
ser aleshores que va trobar el "camí
del mig", futura essència del seu ensenyament. I va decidir canviar
la seva forma de vida, es va rentar i va menjar.
Un cop recuperada la salut, va seure
sota un arbre (més tard conegut com a l'arbre
Bodhi, és a dir, "arbre del despertar") i va prometre's no
aixecar-se fins a assolir la il·luminació. Una tarda, al cap de 48 dies, va
assolir el nirvana ("extinció",
"calma"), i des de llavors se'l va conèixer com el Buda,
l'il·luminat.
Als 35 anys va començar a impartir els
seus ensenyaments als cinc ascetes amb què havia compartit alguns anys de
la seva vida. Durant els 45 anys següents, va ensenyar a reis i a servents el
camí a seguir per alliberar-se del cicle de renaixements samsara, és a dir, per
alliberar-se del patiment.
Va morir als 80 anys a Kushinagar, deixant enrere les claus per obrir la gàbia
del patiment que tot ho
impregna. "Recordeu-vos de què us
he ensenyat. L'afany d'aconseguir és la causa de tots els mals. Tard o d'hora
tot es transforma, de manera que no us aferreu a res. Practiqueu la purificació
del vostre esperit i apliqueu-vos a la recerca de l'única felicitat veritable i
duradora". Era el dia de lluna plena del quart mes.
Als 29 anys d'edat, Siddharta va deixar
el seu palau perquè volia veure els seus súbdits. Malgrat els esforços del seu
pare per apartar-lo dels malalts, els ancians i el patiment del poble, el
descobriment de la vellesa, la malaltia i la mort fou traumàtic per a
Siddhārtha. Va entendre que ell també es trobava sotmès al mateix patiment, i
li va canviar el caràcter, perquè es preguntava com es pot viure en pau i
felicitat si això és el que ens espera a la vida.
En una nova sortida a l'exterior, el
príncep va veure un anacoreta, un monjo mendicant, de qui el va
impressionar el caràcter tranquil i serè. Va decidir adoptar la vida dels
monjos que vivien a l'extrem ascetisme, passant abans uns anys com un
captaire. Siddhartha va deixar el seu palau, acompanyat per Channa i damunt del seu cavall Kanthaka, deixant enrere una vida regalada, la seva dona i el
seu fill, per convertir-se en un captaire. Es diu que, "els unglots del
cavall foren amortits pels déus",per evitar que els guàrdies se
n'adonessin. Aquest esdeveniment és tradicionalment conegut com "La Gran
Marxa".
Siddharta se'n va anar amb el cap rapat
i amb un vestit groc de monjo rodamón, sense diners ni béns de cap mena, a
cercar la il·luminació. Més tard descobriria que tots els extrems són dolents.
Primer va anar a Rajagaha. Després d'haver estat reconegut pels homes del rei Bimbisara, aquest li va oferir el tron perquè l'havien
commogut els ensenyaments de Siddhartha. Va rebutjar l'oferta, però li va
prometre que quan assolís la il·luminació visitaria el seu regne, Magadha, abans que cap
altre.
Siddhartha deixà Rajagaha i començà a
practicar amb dos mestres ermitans. Després de dominar els ensenyaments d'Alara
Kalama (Skr. Ārāḍa Kālāma), Kalama demanà a Siddhartha que fos el seu successor,
però ho va refusar i se'n va anar després d'haver quedat insatisfet de les pràctiques. Després va esdevenir un alumne d'Udaka
Ramaputta (Skr. Udraka Rāmaputra), però tot i que va assolir un alt nivell de
consciència amb la meditació i que també se li va demanar que
succeís Ramaputta com a mestre, encara no estava satisfet amb el camí que havia
triat, i se'n va tornar a anar
Siddhartha i un grup
de cinc companys, dirigit per Kondanna, s'establiren en un lloc per poder
aprofundir en unes pràctiques d'una austeritat encara més exigent. Ells van
tractar de trobar la il·luminació a través de la privació de quasi tots els
béns del món, inclosos els aliments i la pràctica d'auto-mortificació. Després
d'estar a prop de morir de fam per la gran restricció d'aliments, amb un fruit sec i una fulla al dia, es
va enfonsar en un riu durant el bany i gairebé es va ofegar. Siddhartha va
començar a reconsiderar el seu camí. Llavors, va recordar un moment de la infantesa
quan havia estat observant al seu pare quan començava la temporada de llaurar,
i va caure en un estat meditatiu de profunda quietud i de concentració, la jhana. Després de
l'ascesi, la concentració, la meditació i la pràctica de l'anapanasati, a la qual es dirigeix l'atenció cap
al moviment de la respiració, es diu que Siddhartha va descobrir la que els
budistes diuen la via del mig, un camí que cerca la moderació entre els extrems
de l'auto-indulgència i auto-mortificació. Un dia va acceptar una mica d'arròs
amb llet que li oferí una nena del poble de nom Sujata, que confongué
Siddhartha amb un esperit que esperava que li concediria un desig; tal era
l'aspecte lamentable i demacrat de Siddharta. Arribat a aquest punt, va seure
sota un arbre pippala, la figuera sagrada (Ficus religiosa) posteriorment coneguda com l'arbre
bodhi i que es troba a Buddhagayā (Índia),
i va decidir que no s'aixecaria fins que no hagués trobat la Veritat. Kaundinya i els altres quatre
companys, van creure que havia deixat la recerca espiritual i que s'havia
indisciplinat, i l'abandonaren. Després de 49 dies de meditació, a l'edat de 35
anys, va assolir la il·luminació. D'acord amb algunes tradicions, això va
passar cap al cinquè mes lunar i, d'acord amb unes altres, al dotzè mes.
Gautama, a partir d'aleshores, va ser conegut com el Buda o "el
despert". Buda de vegades també es tradueix per "l'Il·luminat". Sovint,
és esmentat al budisme com el Buda Shakyamuni o "savi del
clan dels Shakya." (continuarà)
(La fotografia correspon, de nou, a Chinatown)
Comentaris