Praga, del 26 al 29 de maig de 2015: visita per Praga (dia 3, 28 de maig de 2016) (XXIII)
Mentre
que el nom de "Primavera de Praga" s'inspira en la coneguda Primavera de les Nacions de 1848, en diversos països europeus, altres
processos similars, en els que es reforcen o s'intenten instaurar unes idees
polítiques més liberals en països amb la llibertat restringida, n'han manllevat
el nom. És el cas de la primavera de Pequín, la Primavera croata o més recentment la Primavera
Àrab. Dins dels països catalans cal destacar la Primavera Valenciana de 2012.
L'any
1993 una enquesta va revelar que l'impacte dels esdeveniments al país encara
era molt marcat i més del 60% dels enquestats eren capaços de relacionar la
Primavera amb una memòria personal, mentre que més del 90% estaven
familiaritzats amb els fets.
El
número 68 ha esdevingut des d'aleshores icònic als països de l'antiga
Txecoslovàquia i és per exemple el número de dorsal Jaromír
Jágr, com a homenatge al seu avi que va morir a la presó durant la
revolta. També l'editorial
canadenca Toronto 68, que publicà diversos llibres d'autors txecoslovacs
exiliats, agafa el seu nom de l'any dels fets.
Música
La
Primavera de Praga apareix referenciada a la música de Karel
Kryl per al Requiem de Luboš
Fišer i a Music for Prague 1968 de Karel Husa. També és el tema de dues cançons al Festival de la Cançó d'Eurovisió. Prague,
escrita per Shalom
Hanoch i interpretada
per Arik
Einstein va
representar Israel a l'edició
de 1969 i és un lament al destí de la invasió i tribut a la
immolació de Jan
Palach. They
Can't Stop the Spring, també inspirada en els fets, va
representar Irlanda a l'edició de 2007 interpretada per Dervish. El seu autor John Waters va descriure la
cançó com un tribut a les revolucions de primavera inspirada en una teòrica
cita de Dubček "Poden aixafar les flors però no poden aturar la
primavera".
Literatura
i teatre
La
primavera de Praga apareix en diverses obres literàries des dels anys 60.
L'obra mestra de Milan
Kundera, La insoportable lleugeresa del ser (1984), segueix les repercussions de la presència
soviètica i el seu règim dictatorial sobre la població de Txecoslovàquia Els alliberadors de Viktor Suvorov és també una descripció en primera persona de la
invasió des del punt de vista d'un soldat soviètic. L'obra de teatre Rock
'n' Roll de Tom
Stoppard (2006) també fa referència a la Primavera i a la Revolució de Vellut de 1989.
La
Primavera de Praga és també un dels temes centrals de la novel·la Testament a Praga de Teresa Pàmies,
escrita en forma de diàleg amb el seu pare, Tomàs Pàmies,
durant el seu exili a Praga i amb el rerefons de la militància comunista de
tots dos.
Cinema
Des de
la mateixa data dels fets, la Primavera de Praga ha estat tema de diverses
pel·lícules i obres documentls. El 1988 es va estrenar la pel·lícula La insostenible lleugeresa del ser,
dirigida per Philip
Kaufman i interpretada per Daniel
Day-Lewis i Juliette Binoche, basada en la novel·la homònima
de Milan
Kundera. També
la pel·lícula txeca Pelíškydel
director txec Jan Hřebejk mostra els esdeveniments de la Primavera de Praga i
acaba amb la invasió soviètica. La
pel·lícula musical Rebelové de Filip Renč narra els esdeveniments, la invasió i la subseqüent
onada migratòria.”
I amb l’explicació dóna per
acabat el tour. De totes maners, com que tenim ganes de visitar el castell de
Praga i la mateixa empresa ofereix el tour (http://www.neweuropetours.eu/Prague/es/Tours/Tour-view?&Tour=597&date=30/07/2016) , ens hi apuntem, amb
l’esperança que no ens toqui el mateix guia. Dinem uns entrepans que portem i
tenim el temps just de fer un cafè abans d’anar al punt de trobada. Hi ha
bastanta gent i fins i tot han de cridar més guies. Però, ai las! Ens toca el
mateix guia... Ens explica algunes recomanacions i tot seguit creuem el riu
Moldava per un dels múltiples ponts que el travessen. Tot i que ell no ens ho
explica, sento que una altre guia ensenya a la gent l’edifici del Parlament. La
següent parada que fem és per agafar un tramvia que ens ha de portar fins al
castell de Praga. El preu és prou econòmic i fem cas del guia per baixar. Un
cop allí, ja ens endinsem en les profunditats del castell. (continuarà)
(La fotografia correspon al mur de John Lennon)
Comentaris