Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (I)
Avui ens llevem prop de la Mar Morta.
He dormit plàcidament i així ho nota el meu cos. Després d’acabar d’empaquetar
les coses, anem a esmorzar al bufet de l’hotel. No tinc gaire gana, però alguna
cosa acabo picant. I ja no hi ha gaire temps per a res: de seguida ja sortim
cap a la recepció de l’hotel, a on, puntualment, a les vuit, ens ve a recollir
el bus. Ens enfilem i anem a recollir la resta de gent en diversos hotels de
diferent categoria, tots al costat de la Mar Morta. Un cop ja tots a dins, ja
marxem cap a la que serà la primera parada del dia, el castell de les croades
cristianes de Shawbak.
Tot deixant enrere la mar Morta, el
guia ens comença a explicar diverses coses: per exemple, que la mar Morta
s’està dessecant ràpidament. En realitat, tot i que s’anomena mar, es tracta
d’un llac. Abans hi desembocava el riu Jordà, però els israelians ens van
desviar el curs i ara no hi arriba res. A més, com que hi ha molt poques pluges
i a l’estiu fa molt de sol, l’evaporació és molt notable i es va tornant més salat
i cada any baixa uns 20 o 30 cm.
Referent al
riu Jordà, un riu molt mític, a viquipèdia s’explica el següent (https://ca.wikipedia.org/wiki/Riu_Jord%C3%A0; https://en.wikipedia.org/wiki/Jordan_River ):” El riu Jordà és un riu estret de 320 km de longitud total, que ocupa la part més
baixa d'una fossa tectònica. Neix en les muntanyes de l'Antilíban, en els contraforts septentrionals del turons del Golan, des d'on fluïx
cap al sud fins a desembocar en el Mar de Galilea. Desguassa d'aquest llac pel seu costat sud, dirigint-se cap a la seva
desembocadura final, el Mar Mort. El riu travessa els estats del Líban i Israel, servint de frontera entre aquest últim estat
i Jordània. La zona de la vall del riu Jordà és famosa
perquè és la zona del planeta que està situada més per sota del nivell del mar.
Aquí s'hi situa Jericó, la ciutat més antiga del món. I, finalment, el desert
de Palestina, situat al sud del país entre el Sinaí i el desert
de Jordània. El riu Jordà
és el més gran de Terra
Santa, i un dels
més importants de la terra històrica de Canaan, juntament amb el riu
Orontes), escenari
de molts esdeveniments bíblics.
Els israelians, que dirigits per Moisès, abandonen Egipte. Josuè va creuar el riu Jordà i va conquerir Jericó (1240 aC).
El 1965 Israel va anunciar el desviament del riu Jordà, amb la
finalitat de portar l'aigua cap al seu territori per tal de desenvolupar els
seus plans d'expansió. El desviament representava un cop mortal per
l'agricultura jordana palestina (cisjordana) i és la llavor de la Guerra dels sis dies. El riu Jordà és un lloc important per als jueus.
Els àrabs anomenen el riu Jordà com a al-Urdunn, que fou una antiga divisió administrativa que ocupava part dels
territoris propers al riu.”
Continuant amb el bus, ens conta que
el seu país és pobre en aigua. Abans només es recollia l’aigua de la pluja i la
gent la guardava en cisternes. Sovint, l’aigua necessària per viure no arribava
al final del dia. Avui en dia, però, al desert de Wadi-Rum hi han trobat un
gran llac subterrani. Gràcies a l’ajuda turca, s’ha trobat la manera de poder
treure l’aigua i distribuir-la per tot el país, en un canonada que està 5
metres sota terra i que travessa tot el desert fins a arribar a la capital.
La carretera per on passem és una
autopista amb bastant trànsit de camions. I també hi ha una via de tren per
transportar els productes de les mines de fosfat. La carretera per on passem
s’anomena la carretera del desert , la principal que connecta el nord del país
amb el sud, a on hi ha el mar Roig, l’única sortida al mar de Jordània.
Actualment són 28km de sortida al mar. Abans eren només 18, però Aràbia Saudita
els hi va regalar 10 km.
També hi ha altres carreteres, com la
del Rei. Aquesta zona abans era molt concorreguda, ja que era al mig de la ruta
de la Seda i també de la ruta de l’encens.
Una altra cosa que ens explica el
guia és el sistema educatiu: l’escolarització és obligatòria a partir dels sis
anys i fins als 16. Després pots escollir anar a aprendre un ofici i
integrar-te en la vida laboral o bé estudiar 2 anys més, passar un examen de
competències i anar a la universitat. Estudiar és obligatori tant per noies com
per nois, i les que acaben anant més a la universitat són les noies, que
principalment elegeixen ser mestres, ja que segons en Moha, ho podem combinar
fàcilment amb la vida familiar. De fet, en la majoria de feines no
qualificades, hi abunden principalment homes. I les famílies també aposten
perquè les noies estudiïn fins a la universitat. A més, l’escolarització
pública és gratuïta, mentre que la privada ja és molt més cara, des de 1500
euros fins a 50000 la més cara, l’escola del rei.
Anar a la universitat, però, ja no és
gratuït. En tot el país n’hi ha trenta, vint de les quals són públiques.
Gairebé a cada gran ciutat n’hi ha. I pel tema de la sanitat, aquesta és
gratuïta pels infants menors de sis anys, per les dones embarassades i pels
majors de 65 anys. Per la resta, la gent ha de pagar una mútua, que els hi
costa més de 400 euros l’any i la gent que no la pot pagar en molts casos, de
manera que prefereixen anar a l’hospital quan calgui i pagar allí les despeses
que se’n derivin.
Mentre ens va explicant això, passem
pel costat de camps a on la gent té ramats i viu en tendes. La mainada juga a
futbol i els grans es dediquen a la venta, sobretot de fruita i verdura, a peu
de carretera.
Quan cessen les explicacions,
m’adormo durant una bona estona. Em desvetllo quan demanen insistentment de
parar el bus, ja que una de les passatgeres s’ha marejat.
Amb tot, en Moha també ens explica
coses sobre l’islam, la seva religió. La majoria de gent de Jordània és
sunnita, mentre que els xiïtes són menys de 1% i “no són jordans”.
Ens explica que l’islam està
fonamentat en els cinc pilars de l’islam, que tal i com es conta a viquipèdia (https://ca.wikipedia.org/wiki/Pilars_de_l%27islam ), són:” Els pilars de
l'islam —en àrab أركان الإسلام, arkān al-islām— són els deures
ineludibles que tots els musulmans han d'aplicar si
volen obtenir la salvació. N'hi ha cinc que són
els més notables i respectats, anomenats els cinc pilars. Aquests deures no estan indicats explícitament a l'Alcorà, sinó que provenen
d'un hadit dels
reculls Sahih al-Bukharí i Sahih
Múslim: «L'islam està
construït sobre cinc pilars». El concepte ha estat adoptat amb matisos per la
gran majoria de branques de l'islam.
·
La professió
de fe (xahada)
La xahada és una fórmula que
proclama: "No hi ha cap divinitat
tret de Déu, i Muhàmmad és el profeta de Déu". Pronunciar-la és una
acte de fe molt important, ja que a través seu el fidel s'adhereix al principi
essencial de l'islam: el de la unitat i la unicitat de Déu (tawhid). Aquesta frase acompanya els creients
en els principals moments de la vida. De fet, per esdevenir musulmà, només cal
recitar-la amb sinceritat davant de testimonis, sense cap altre ritus
d'iniciació.
·
La pregària ritual (salat)
L'islam
considera indispensable la comunió amb Déu que proporciona la pregària. Aquesta
condiciona la vida diària dels musulmans practicants: s'efectua cinc cops al
dia, a hores preestablertes i en direcció a la Meca.
Una sola pregària, la del migdia del divendres, ha de ser feta en comú i a
la mesquita.
- L'almoina (zakat)
L'almoina
reglamentada i obligatòria (zakat)
estipula que els musulmans han d'aportar cada any una certa part del seu
capital per tal d'ajudar els pobres i la comunitat. Les finalitats d'aquesta
almoina són, segons la doctrina musulmana, limitar l'acumulació de riqueses,
purificar l'ànima de l'avarícia i la cobdícia, ajudar els pobres i els
necessitats, participar en l'esperit de comunitat i contribuir a les obres
d'utilitat pública com escoles o hospitals.
(Continuarà)(La imatge és de la fortalesa de Shawbak)
Comentaris