Mallorca, dies 1 i 2 (15 i 16 de desembre de 2017): arribada i primer tast de l’illa (i IV)

·         La plaça d'Espanya. La plaça nasqué al final del segle XIX i es completà l'any 1912 amb el cobriment del torrent Major. El més destacat és el monument als combatents de la Guerra Civil Espanyola (1940), obra de Gabriel Alomar.
·         L'estació de ferrocarril. És l'antiga possessió de Ca’n Mayol (1606), remodelada els anys 1911-1912. A la façana podem veure la làpida dedicada al promotor del ferrocarril de Sóller, Jeroni Estades.
·         El convent dels Sagrats Cors. Des de la plaça d'Espanya, el vianant pot enfilar el carrer d'Isabel II, on destaquen nombroses cases senyorials d'estil modernista i regionalista. Al cap d'amunt es troba el convent dels sagrats Cor (s. XVIII), que disposa d'un claustre i una església barroca.
·         El Museu Balear de Ciències Naturals i Jardí Botànic de Sóller. Aquest palauet modernista, habilitat com a museu de ciències l'any 1985, acull diverses sales d'exposició temporals o permanents, relacionades amb la zoologia, la botànica i la geologia de Mallorca. El jardí botànic adjunt recull una notable col·lecció de plantes endèmiques de Mallorca, d'altres illes mediterrànies i de les Canàries.
·         El cementiri. És un vertader jardí, ple de flors i plantes verdes; dotat de belles estàtues de gran valor plàstic treballades per artistes de renom. Els terrenys foren beneïts l'any 1814.
·         Biniaraix. Situat a 1,2 km de Sóller, és un dels indrets més agradables de la comarca de Sóller. Disposa d'una vista excel·lent sobre la ciutat i manté el caràcter i l'estructura d'un poble de la serra.
·         La parròquia de Sant Ramon. Començada l'any 1938, la nau interior és única i disposa de quatre trams dividits per arcs apuntats des de la base. Són remarcables els retaules laterals.
·         La barriada de Santa Caterina. Típic nucli de població marinera de carrers empedrats molt empinats.
·         L'oratori de Santa Caterina d'Alexandria i el Museu de la Mar. L'oratori és del segle XIII. Fou destruït pels pirates l'any 1542 i reconstruït el 1550. Actualment s'hi troba el Museu de la Mar, un centre d'interpretació i recerca marítima.
·         El barranc de Biniaraix, de gran atractiu per als senderistes per les magnífiques vistes tant del llogaret de Biniaraix com de tota la ruta fins a l'Ofre.
·         La Torre Picada. Torre de defensa i vigilància erigida entre 1614 i 1623 per prevenir els atacs dels pirates.
·         Ses Tres Creus, monument històric situat a una de les muntanyes de la vall, des d'allà podem trobar unes de les millors vistes dels municipi.
·         Mirador de ses Barques.
·         Ruta de pedra en sec. Ruta que proposa descobrir els paisatges construïts amb pedra en sec de la serra de Tramuntana.
Sóller compta amb un bon grapat de festes i mercats, entre elles hi ha:

Fires i festes populars

·         gener, Revetles de Sant Antoni (17 de gener). S'encenen foguerons.
·         febrer-marçCarnaval. Desfilada de sa Rua i sa Rueta (infantil), balls de Carnaval.
·         març-abrilSetmana Santa. Desfilada de les processons Dijous Sant i Divendres Sant vespre. Diumenge de Resurrecció, processó matinal.
·         maig, segona setmana del mes, sa Fira i és Firó, són les festes més estimades i esperades per tots els sollerics i solleriques. El Firó és la festa tradicional de moros i cristians conegudes i populars a tot Mallorca. Balls, exposicions i concerts.
·         juny, Festes de Sant Pere al Port de Sóller (29 de juny).
·         juliol15Vigília de Nostra Senyora del Carme, l'horabaixa, bella romeria de barques per la badia del Port de Sóller i també les festes de la barriada de l'Horta.
·         juliol, Mostra Internacional Folklòrica. Important festival internacional en el qual participen grups d'arreu del món, que es du a terme a Sóller des de 1980.
·         agost, festes patronals dels Estiradors i Biniaraix.
·         agost, 24. Setmana de festes patronals del poble de Sóller, festes de Sant Bartomeu, patró del municipi. Se celebren balls, concerts, exposicions, concursos i curses populars.
·         setembre, festes de la barriada de l'Alqueria del Comte.

Mercats

·         Mercat municipal: de dilluns a dissabte de les 9h a les 13h.
·         Mercat ambulant: dissabte matí de les 8h a les 13h.

Fills Il·lustres

·         Josep Rullan i Mir(1904)
·         Mateo Colom Canals (1879-1933), bisbe d'Osca entre 1922 i 1933.
·         Joan Marqués Arbona (1861-1955), empresari i fundador del Setmanari Sóller.”.
Seguidament, pugem al cotxe. El cansament de molts dies s’apodera de mi  i m’adormo en un tres i no res.  I ja no m’adormo fins que arribem a Pollença. I sort en tinc, ja que, segons em conten, la carretera és molt i molt sinuosa. Un cop a Pollença (https://ca.wikipedia.org/wiki/Pollen%C3%A7a ), aparquem i anem a fer una volta pel poble. Entrem al claustre, a on se celebra el mercat de Nadal i hi fem una volta, amb tast de cafè inclòs. Anem fent el vol i acabem entrant en una botiga, a on ens “firem” una miqueta i acabem la tarda fent cerveses a “La Birreria” (http://www.pollensa.com/es/places/to-eat/la-birreria/ ). L’ambient és molt agradable i tenen una gran carta de cerveses. En fem una tot xerrant i un cop acabada, ja marxem. Ens enfilem de nou al cotxe i marxem en direcció a Palma. Directament anem cap a la zona del port; passem per carrers i carrerons i després d’una estoneta, tenim sort i aparquem. I tornem a estar de sort quan anem a buscar lloc per sopar a Sa Llimona (https://www.tripadvisor.es/Restaurant_Review-g187463-d5609003-Reviews-Sa_Llimona-Palma_de_Mallorca_Majorca_Balearic_Islands.html ) i en trobem! Sopem d’allò més bé, i fins i tot, el cambrer ens explica que té una xicota catalana i que ve al Principat quan pot. El menjar i la conversa són molt agradables i també ens aconsella a on anar a fer una copa.  Li fem cas i acabem a un bar anomenat  “The Soho” (http://www.sohobarpalma.com/ ), ambientat de manera molt retro. Hi entrem i fem una cervesa. Hi ha alguns turistes, però sobretot hi abunda la gent de l’illa i el català, de nou, és la llengua més parlada. També fa gràcia la indumentària d’alguns turistes. Un cop la copa feta, decidim anar a un altre local, més tipus discoteca, amb vistes al port, el Sabotage. I des d’allí, poca cosa més... Alguns amb més ganes de festa pregunten per anar a Magaluf, lloc per excel·lència de la festa a Palma, però molt controvertit i turístic. De fet, hi passem i sembla un lloc fantasma, car no hi ha pràcticament cap establiment obert! Així doncs, el dia ja no dóna per gaire més i ens n’anem a descansar unes quantes hores!
(La fotografia és des del poble de Valldemossa)