LA VALL DE BOÍ I LA FRANJA, del 23 al 26 de juny de 2016; dia 2 (24 de juny de 2016): excursió a la Franja (i II)

Conserva un portal romànic Sant Vicenç d'Espés de Dalt. A Espés de Baix trobem l'església de Sant Martí i també part de l'estructura d'un temple romànic, l'ermita de la Pietat, a uns 300 metres del llogaret. La ramaderia té molta importància. Al cens del 1.982 hi havia 5.200 caps d'ovins i 880 de bovins. La producció de llet és força important. El regadiu no aplega al 5% dels conreus. Al sector central es localitzen els conreus (altiplans de les Paüls), prop de les serres interiors dels Prepirineus, al S, que formen l'excavació profunda de les parets del congost d'Ovarra.”
Passem per una carretera ben angosta, passem per Espés de Dalt i de Baix (preciosa estampa!) i tot i fer volta, arribem a Les Paüls i a Alins, a on hi ha un càmping... i un parc temàtic de les Bruixes (http://www.laspaules.es/index.php/mod.pags/mem.detalle/idpag.23/idmenu.1093/chk.f9302bbcfe38c0f7ff8b394646b7412d.html; http://www.descubrehuesca.com/huesca/parque-tematico-de-las-brujas-de-laspaules/; http://www.cuatro.com/cuarto-milenio/programas/temporada-09/t09xp27/brujas-Laspaules_2_1760355072.html ) , que ens disposem a visitar. Deixem el cotxe aparcat a l’entrada del poble i ens disposem a visitar-lo, però resulta que queda lluny. Com que la temperatura i el dia són agradables, anem caminant, passant per molt cartells que recorden els fets que van tenir lloc en aquelles contrades ja fa una centúries i que cada dos anys es recorden amb una recreació. A finals del segle XIV es van ajusticiar 24 dones acusades de bruixeria. Les van cremar i com que no podien ser enterrades al cementiri, les van enterrar en un camp proper, degudament senyalitzat durant el trajecte. Tot i que ens desviem una miqueta, acabem trobant el parc temàtic, que no és res més que un sender en un indret anomenat “Serrat Negre” i pugem el sender pel mig del bosc, a on hi ha imatges de bruixes, panells relacionats amb la bruixeria i el nom de les noies que van perdre-hi la vida per la superstició malaltissa de gent que no volia entendre la saviesa de les dones. De sobte, però, el dia es comença a ennuvolar i marxem ràpidament per tal que no ens agafi la pluja. Un senyor oriünd del lloc ens diu que ens afanyem per tal de no mullar-nos. Malgrat que amenaça gran tempesta, només ens mullem una miqueta. Alguns corren per tal de poder agafar el cotxe i venir-nos a recollir. Trobem un parell de persones que acompanyen els conductors a buscar el cotxe i així ens estalviem quedar com ànecs i ànegues. Finalment, enmig d’una tempesta, retornem cap a la Vall de Boí, cap a Taüll, a on ens trobem amb més gent i acabem compartint tots àpat i llarga sobretaula fins ja ben entrada la matinada, per bé que alguns aguanten més que d’altres! J
(La imatge correspon al parc de les bruixes de Laspaüles)