Cuba, del 5 al 18 d’abril de 2017: recorrent la Vall de Viñales i retorn a l’Havana (15 d’abril de 2017; dia 12) (XIII)
Les ceibes també són molt importants en santeria,
d’arrels africanes i portada a terres cubanes pels esclaus (https://ca.wikipedia.org/wiki/Santeria): “La Santeria, és un conjunt de creences religioses que fusionen la religió catòlica amb la religió tradicional ioruba. Practicada
pels antics esclaus negres i els seus descendents d'avui a Cuba, Puerto Rico, República
Dominicana, Panamà, Veneçuela, Brasil i llocs amb una gran població hispana als Estats Units
d'Amèrica (Florida, Nova York, San Francisco, Los Angeles i San Diego).
Actualment la religió té presència també a Espanya, Mèxic, Països Baixos, Alemanya i altres
països en els quals hi ha un nombre considerable d'immigrants cubans. A Veneçuela, a la regió de Caracas, és on es concentra la major
quantitat de santeros al país, però també n'hi ha a Cumanà, Caracas, Coro, Ciutat Bolívar i Puerto Ayacucho
Degut a la presència d'esclaus iorubes a Brasil, hi ha molta similitud entre la santeria dels països de parla hispana i
el candomblé del Brasil. Les diferències es deuen als sincretismes entre els déus africans i els sants catòlics. Així doncs, Santa Bàrbara és Xangó en
la santeria de Puerto Rico i Cuba, i Sant Pere és Yansán, en el candomblé brasiler. El mot "santeria", fou
utilitzat pels colons europeus, de manera despectiva, per a burlar-se de
l'aparent devoció excessiva, que mostraven els seguidors de la santeria, pels sants en detriment de Déu.
Els amos cristians no permetien
que els seus esclaus practiquessin
les seves diverses creences animistes de l'Àfrica
Occidental. Els esclaus
van trobar una manera de burlar aquesta prohibició, i van concloure que els
sants cristians no eren sinó manifestacions dels seus propis déus. Els amos van
pensar que els seus esclaus s'havien convertit en bons cristians i resaven als
sants, però en realitat estaven seguint les seves creences tradicionals.
En alguns països, el terme santeria continua sent despectiu. Els
practicants prefereixen utilitzar uns altres noms, com ara lukumi (a causa de la seva salutació oluku
mi: ‘amic meu’) o Regla d'Osha.
Algunes vegades els practicants de la santeria prefereixen ser
coneguts per les societats
secretes a les quals pertanyen, per exemple: Abakwá a Cuba, Amics de Sant Llàtzer a Puerto
Rico.
Aquesta paraula ha anat proliferant arreu del món, però el seu
significat original es el segúent: "Els santers són aquelles persones que
treballen i confeccionen les imatges dels sants catòlics."
Quan van colonitzar Amèrica i atès que els
europeus no permetien d'adorar els seus déus als esclaus que venien de
l'Àfrica, ells van identificar els seus déus amb els sants cristians, d'aquesta
manera els podien continuar adorant sense que els amos s'adonessin. La santeria
apareix ja definida en les creences occidentals de Cuba en el segle xix. La santeria
creu en una força o Déu universal del qual prové tot el que és creat, anomenat Olodumare. L'energia d'Olodumare és Ashé. Després hi ha els orishàs, que són deïtats que governen
diversos aspectes del món. Els orishàs, a més a més, vetllen perquè cada mortal
compleixi el destí que té marcat des del seu naixement.
La identificació dels orishàs amb els sants més coneguts té raons molt simples, que es relacionen amb
l'aspecte o les accions dels sants:
·
Eleguà, el sant nen; es fa referència al Sant Nen d'Atocha.
·
Santa Bàrbera, que en la mitologia cristiana és representada amb vestimentes
vermelles i espasa, és Xangó, la
deïtat de les tempestes i el tro.
·
Ogun, que maneja
el ferro, déu de la guerra i les armes, és el mític Sant Jordi, vencedor
del drac en la iconografia cristiana.
·
Agayú té el seu equivalent en Sant Cristòfol, que per
als creients cristians és el déu del volcà de la força bruta, el poder de la terra
el foc * Inle, el metge, és l'Sant Rafael, l'arcàngel que cura i sana.
·
La Verge de Regla és Yemayà,
deessa de la maternitat i de la mar.
·
Oshun, deessa dels rius, és la Verge de la Caritat del Cobre, ella és
l'ama de l'amor, de l'or, creadora dels diners, de la bellesa, la més bella de
les orishàs, ama de la mel, Patrona de Cuba.
La santeria té una jerarquia sacerdotal. Tor i que es consideren
l'Oshà i la Ifà branques separades, els màxims sacerdots de la santeria o regla
d'Oshà-Ifà són els babalawos babalaos, sacerdots d'Ifà i el
seu profeta Orunmila. Després hi hauria els Babaloshas i Iyaloshas, que són
Santeros amb fillols consagrats. Els iyalorishas i babalorishas, santeros que
no tenen fillols. Els iyawos, Ssnteros en el seu primer any de consagrats, i
per últim els Aleyos, que són creients però que encara no han estat consagrats.
Tots ells són santeros, iniciats mitjançant rituals
específics, el primer dels quals és un ritual de purificació i el lliurament de
cinc collars que representen Shangó, Obbatalà, Yemayà, Oshun i eleguà o rebent
els orishàs guerrers, que són Eleguà, Oggun, Oshosi i Ozun, que són sants
consagrats en otanes [pedres]
Els pilars fonamentals de la religió es basen en el culte als
ancestres morts(egguns) i en el coneixement que hi ha un Déu únic (Oloddumare)
que es relaciona amb els éssers humans a través d'extensions d'aquest, que
també són divines, les quals els yorubes van denominar orishàs. Per aquestes
característiques hom considera que és una religió monolatrista.
L'ebbó o sacrifici per a aconseguir resoldre problemes d'índole
econòmica, problemes de salut o d'estabilitat espiritual, és present en la
religió, i en l'endevinació a través dels tres oracles que componen la religió,
l'oracle d'Ifà (utilitzat pels Babalawos), l'oracle del Diloggún (cargols)
utilitzat pels santeros i l'oracle del Biagué (coco), utilitzat indistintament
per ambdós. El sacrifici poden ser plantes, llavors, metals, animals o uns
altres productes provinents de la natura, ja que la religió té un caràcter
neopagà.” (Continuarà)
(La fotografia correspon a una flor vista durant el passeig)
Comentaris