Visitant terra de dinosaures: Isona (del 25 al 27 de novembre de 2016); dia 1: de Girona a Salàs del Pallars (25 de novembre de 2016) (VI)
La festa o tradició que ha
donat més nom a Salàs de Pallars al llarg de la història ha estat la fira de
bestiar de peu rodó, la de més prestigi de tot el Pirineu català. Establerta el 1380 per concessió de Pere el Cerimoniós al mes de desembre, segons
alguns autors, o fins i tot anteriorment, per d'altres, el cert és que el
caràcter de vila havia comportat a Salàs el privilegi de celebrar no una, sinó
diverses fires i mercats. Per exemple, el 1420 Alfons el Magnànim en concedí dues més, una de
les quals coincideix de dates amb la que ha perdurat més al llarg dels segles,
i que ha donat més renom a la vila de Salàs de Pallars.
Fins a quatre fires anuals arribà a celebrar,
cosa que parla de la importància, sobretot comercial, que adquirí la vila,
davant Tremp i Talarn, que tenien
importància per altres motius (administratiu, estratègic, etc.).
La de Salàs de Pallars era una de les tres
grans fires de bestiar de peu rodó que se celebraven a Catalunya; les altres
eren les d'Organyà i Verdú. Totes tres han acusat fortament els canvis
dels temps, i si la fira es continua celebrant és més per mantenir una
tradició, amb més voluntat que utilitat real de la mateixa fira.
Actualment, Salàs continua celebrant fires,
adaptades als nous aires que corren. A mitjans d'agost se celebra una Fira
d'Art, recuperant les antigues eres de la fira de bestiar, com a espais
expositius; al desembre una Fira de l'arbre i del pessebre, a partir de la
diada de santa Llúcia.
A part de la Fira de Salàs, aquesta vila era
rica en celebracions festives, la major part d'origen religiós. El darrer
diumenge d'abril, per exemple, es puja a Sant Pere Màrtir, al límit amb Talarn,
per l'Aplec de Sant Pere Màrtir, amb cant dels goigs i benedicció del terme. El
16 d'agost se celebrava un altre aplec, d'origen votiu, a la capella de sant
Roc.
Per sant Antoni també es feia una festa molt
lluïda, a l'entorn dels animals que es feien servir en el treball del camp, i,
pocs dies després, el Carnaval tenia un espai especial, amb la tradició del ball
de sellons: els balladors portaven càntirs plens d'aigua, anomenats sellons a la comarca, que havien de mantenir
enlaire sense que els caigués, ja que si això passava, la balladora quedava
amarada i feien tots dos el ridícul. Alhora, però, calia anar esquitxant amb
l'aigua els altres balladors, perquè caiguessin i se'ls trenqués el selló.
La Nit de sant Joan es baixaven falles de la muntanya.
Aquest costum es va anar perdent, i se substituïren per fogueres fetes dins del
poble. Era tradicional de ballar una dansa al voltant del foc. Aquesta dansa,
pròpia de la vila, fou recollida per mossèn Vicenç Bosch, que en va escriure la
partitura, i ha estat reproduïda per Joan Bellmunt en el llibre citat a la
bibliografia.
El món dels acordionistes mítics del país
compta amb un salassenc: Antoni Guirós i Roca, un dels més apreciats a les
dècades dels seixanta i setanta del segle
XX. Estudià música, i debutà molt jove:
als 16 anys, a la Festa Major de Torallola.
Dues són les Festes Majons de Salàs de Pallars. La principal, per
la Mare de Déu de les Neus, el 5 d'agost. La segona, la petita, el 16 de
setembre (o diumenge a sobre), per sant Cebrià. Lligat amb aquesta segona
festa, Joan Amades recollí un ball de cascavells, a Salàs: els fadrins del
poble, duent uns cascavells que eren patrimoni de la confraria del sant i es
guardaven a l'església. Anaven en parelles, i duien el cascavell al camal de
fora de la formació. Els capdavanters de la formació, anomenats majorals, duien
dues grosses escombres de bedoll, amb les quals encalçaven i pegaven els
fadrins que trobaven i no s'havien incorporat al seguici. Amb les mans a la
cintura, formaven dues llargues fileres, i anaven ballant tota l'estona. Quan
arribaven als llocs assenyalats del poble, cantaven la tonada (Quan veneu els ous, Tereseta, Tereseta? Quan
veneu els ous, Tereseta? A tres sous. Perquè són petits, Tereseta, Tereseta,
perquè són petits, Tereseta, a tres i mig) i feien una coreografia en
què les dues fileres s'entrellaçaven. Davant de cada casa el paborde (el
personatge principal del ball) desitjava les bones festes als estadants i els
desitjava salut i vida, goig i prosperitat. Els visitats solien convidar els
fadrins balladors, que podien acabar el dia de molt bon humor. Era un no parar
durant una estona llarga, i com que la tradició era que hi anessin tots els
fadrins (solters) del poble, independentment de l'edat que tinguessin, sorgí la
curiosa interpretació que no era una dansa de cascavells (picarols), sinó de casca vells, a causa del tràfec,
difícil de suportar per les persones grans. La música també està recollida en
el llibre de Bellmunt.
Des del punt de vista d'allotjament, Salàs de
Pallars compta amb un hotel (Bertran), una fonda (Salasse), un alberg-refugi
(la Solana) i 3 cases d'allotjament rural (Cal Joan, Casa Carrió i Casa Delme).
L'hotel i la fonda disposen també de restaurants, i encara se n'hi poden trobar
fins a dos més, així com dos bars.
Salàs de Pallars té des de fa uns cinc anys
una oferta de caràcter cultural de molt interès. A partir de la col·lecció
privada de Francesc Farràs i Grau, consistent a aplegar tota mena d'objectes
relacionats amb el petit comerç local, a Salàs s'ha creat un Centre
d'Interpretació de l'Antic Comerç (CIAC), i s'han reconstruït cinc locals
comercials, museïtzats, amb col·leccions temàtiques molt riques: una barberia,
un comerç d'ultramarins i colonials,
una farmàcia, un estanc i, finalment, un cafè. Tots cinc establiments pretenen
mostrar com era el comerç local en un poble durant la primera meitat del segle
XX. A més, hi ha el projecte, a curt
termini, de la reproducció d'una merceria. (continuarà)
(La imatge és dels paisatges d'Isona)
Comentaris