Budapest, del 7 al 10 de desembre de 2017: visitant Budapest (8 de desembre de 2017; dia 2) (X)
La reforma protestant
i la Contrareforma a Hongria
Reforma protestant
El moviment protestant reformador iniciat pel monjo agustí Martí Luter va
popularitzar-se molt aviat al Regne d'Hongria, a la Wilaya de Buda i al Principat de
Transsilvània. Després de
la Batalla de
Mohács (1526), l'Església
catòlica romana va
patir un període d'afebliment a Hongria. Nombrosos sacerdots, bisbes i
arquebisbes catòlics van morir en aquella batalla, bo i deixant un camp obert
per a nous religiosos d'estrats inferiors que simpatitzaven amb la Reforma
protestant. Molts nobles hongaresos, així com alemanys i francesos, van veure
en la Reforma l'oportunitat de desfer-se del pagament del delme i de la
supervisió de l'Església catòlica, així que ells i els seus vassalls foren
passant a poc a poc al luteranisme. El 1541, va publicar-se la primera traducció a l'hongarès del Nou Testament, obra del
monjo Joan Sylvester i, més endavant, el 1590, el pastor protestant Gáspár Károli publicà la primera Bíblia completa
en hongarès.
Les escoles protestants eren cada vegada més populars a ciutats
com Bratislava, Sopron, Szárlőrinc o Sárvár, així com als assentaments saxons al Principat de Transsilvània. De la mateixa manera, el nou
moviment religiós de Jean Cauvin, conegut com
a calvinisme, va seguir les passes del luteranisme i la regió nord-est del
Regne hongarès va capbussar-se tant en la nova confessió cristiana que la
ciutat de Debrecen va ser anomenada la Roma calvinista de l'època.
Els prínceps de Transsilvània no varen trigar gaire a convertir-se
al luteranisme o al calvinisme, contraposant-se a la lleialtat catolicoromana
dels emperadors germànics. El pastor Ferenc Dávid (1510-1579), que primer professà el luteranisme i després el
calvinisme, va fer-se un gran defensor de l'antitrinitarisme, ço és, no
acceptava l'existència de la Santíssima
Trinitat, introduint
així l'unitarisme a Transsilvània i afegint una confessió religiosa més al ja
gran mosaic existent aleshores. La diversitat religiosa al principat va arribar
a uns nivells tan alts que el voivoda i antirei hongarès Joan
Segimon de Zápolya, de
confessió protestant, aconsellat pels seus religiosos, convocà la Gran
Assemblea de Transsilvània i va sancionar-se l'edicte de Turda el 1568. Aquest document sostenia que totes les confessions religioses
cristianes eren acceptades per igual. Fou el primer estat del món a reconèixer
la diversitat de culte cristià: catolicisme, luteranisme, calvinisme i unitarisme.
A causa de l'enemistat i constants guerres dels otomans i els
Habsburg, com a principals representants del cristianisme a l'Europa central,
molts cops els turcs s'aliaren amb els protestants en comptes d'aliar-se amb
els catòlics. Al territori hongarès ocupat pels turcs (la Wilaya de Buda), els sacerdots catòlics eren vistos en rares
ocasions. Tanmateix, els turcs mai no van voler introduir-se en les disputes
religioses entre les dues faccions. Per a ells, el més important era que els
cristians paguessin el tribut al soldà.
Contrareforma (Reforma catòlica)
A la Wilaya de Buda, la zona ocupada pels otomans, els hongaresos
no van ser obligats a convertir-se a l'islam. Això no obstant, aquells que eren cristians havien de pagar
imposts més alts que els musulmans. L'Hongria reial, sota influència germànica,
va continuar en gran part catòlica, i el nou orde religiós dels jesuïtes va introduir-se als territoris hongaresos tot introduint-hi
també la Contrareforma. El 1571, va morir el
príncep transsilvà Joan
Segimon de Zápolya, i va
succeir-lo en el tron el comte Esteve Bathory I, que era
catòlic, i de seguida va començar a obrar per assegurar l'èxit de la
Contrareforma. Mitja dècada després, Bathory I fou escollit rei de Polònia el 1576 i continuà afavorint en tots dos regnes els moviments
jesuïtes catòlics. La Contrareforma va consumar-se a Hongria a partir de la
coronació de Rodolf
II el 1572 com a rei d'Hongria, que actuà juntament amb Esteve Bathory
per afavorir aquesta empresa. Així doncs, a Hongria molts van tornar a la
confessió catòlica, que cada vegada prenia més força, sota una nova atmosfera
de renovació i canvi intern.
És aleshores que sorgiren tot d'importants figures de la nova onada
de renaixement al Regne d'Hongria, com Bálint Balassi, que fou el
fundador de la poesia lírica hongaresa moderna. La primera Bíblia catòlica
en hongarès fou traduïda i publicada el 1626 pel jesuïta Jordi Káldi. De la mateixa manera, el religiós
jesuïta Pere Pázmány, arquebisbe
hongarès, esdevingué la principal figura de la Contrareforma, fundant el 1635 la Universitat de Nagyszombat i produint tot de texts
religiosos catòlics ja en hongarès.
De seguida, la noblesa hongaresa anti-Habsburg va adonar-se que no
era intel·ligent propiciar un trencament amb la dinastia, ja que era qui
mantenia l'ordre al regne i la manca del poder germànic en aquell moment
històric seria desfavorable. D'altra banda, els nous pastors protestants eren
majoritàriament d'origen pobre, i després del sorgiment d'aquests moviments
religiosos, ja estaven freqüentant els alts estrats. Els Habsburg protegien els
interessos dels nobles i terratinents hongaresos, i s'originà una sèrie de
factors que lentament varen contribuir que el catolicisme fos restaurat en gran
part al territori hongarès que anteriorment havia abraçat el protestantisme.
La Guerra dels Quinze
Anys (1591-1606)
La situació cada vegada va fer-se més hostil entre el món cristià
i el món musulmà, tot generant enfrontaments entre hongaresos i germànics
contra els turcs fins al 1593, quan va esclatar de nou la guerra. Ja al començament de les
hostilitats el 1591, el príncep
de Transsilvània Segimon Bathory, que havia assumit
el tron en morir el seu oncle Esteve Bathory, s'havia
unit a la Santa Lliga contra els otomans, la columna vertebral de la qual eren
els Habsburg. Com els transsilvans no confiaven en l'èxit dels cristians, la
Gran Assemblea va decidir el 1594 que no s'acceptaven les disposicions d'independència dels
turcs, i Segimon va veure's forçat a renunciar al seu càrrec. Si bé va
pretendre's lliurar el poder al seu cosí Baltasar Báthory, no ho va fer mai, ja
que el comandant de Várad, el baró Esteve Bocskai, l'oncle de
part de mare de Segimon, va reconsiderar l'afer i va tornar-lo a nomenar
príncep.
Mentrestant, continuaven els enfrontaments entre turcs, hongaresos
i germans, i regnava el caos a Hongria. Entre els nombrosos caps militars hi
havia el baró hongarès Ferenc
Nádasdy, que,
lluitant juntament amb els germans contra els turcs, ocupà el 1594 les ciutats de Segesd, Berzence i Szőny, i després amb
tropes de les províncies de Vas, Sopron i Zala va participar en el setge d'Esztergom. Al costat
seu, combatia el seu amic el baró hongarès Nicolau
Pálffy, que havia
recuperat nombroses fortaleses. Pálffy fou considerat una de les ments militars
més valuoses de la història del país, i juntament amb el seu comandant, el
comte Adolf von Schwarzenberg, va assetjar i conquerir Győr el 1598. L'èxit de Pálffy al servei de Rodolf
II va fer-li guanyar el títol
de comte de Bratislava, així com l'apel·latiu d'heroi de Győr i salvador
d'Hongria. Tanmateix, la mort de Pálffy per causes desconegudes va fer
fracassar aquesta ofensiva, i els otomans varen pressionar els hongaresos i
germans cap a l'oest, guanyant de nou el territori perdut. (Continuarà)
(La imatge correspon a l'església de Sant Maties)
Comentaris