Budapest, del 7 al 10 de desembre de 2017: visitant Budapest (8 de desembre de 2017; dia 2) (II)
El 907 el
rei Lluís IV, tement les invasions hongareses i anhelant expulsar-los dels
territoris moravis, va comandar un exèrcit germànic cap als territoris
dels magiars. Els germànics foren derrotats per les tropes del gran
príncep Árpád en la Batalla
de Bratislava (907). Les
fronteres del principat hongarès van estendre's fins al riu Enns i, mesos després, el 908, els hongaresos sortiren de nou amb èxit de la Batalla
d'Eisenach.
Tanmateix, després d'aquesta derrota, els exèrcits hongaresos van
continuar mobilitzant-se i el 911 van envair i saquejar Burgúndia. El 915, els hongaresos van assetjar sense èxit la ciutat alemanya
de Fulda i van cremar Bremen. El 919, derroten
les forces de l'emperador germànic Enric I en la Batalla
de Puchen, fent-li
pagar un tribut durant els propers deu anys. El 926, els hongaresos assetjaren i cremaren la fortalesa de Sankt Gallen, tret del monestir. D'altra banda, el 932 l'emperador Enric I es negà a pagar el tribut i, un any més
tard, els exèrcits imperials van vèncer els hongaresos en la Batalla
de Merseburg el 933.
L'any 934, les tropes
hongareses van arribar a Constantinoble i van
exigir un impost a l'emperador, que, després de ser pressionat, accepta
pagar-los-el a canvi de nou anys de pau. D'altra banda, contingents hongaresos
es mobilitzen cap a la península Ibèrica i arriben a Al-Àndalus el 942, assetjant sense èxit les ciutats del sobirà musulmà Abd-ar-Rahman III,
com el setge
de Lleida (942). A causa de
la manca d'armes de setge i aliment, van veure's forçats a retirar-se i a
tornar als seus dominis de Pannònia.
Posteriorment, el 943, tornaren al
següent emperador bizantí i en aquesta ocasió van exigir tributs a canvi d'uns
altres cinc anys de pau.
Els hongaresos pagans estaven organitzats en un sistema de tribus
dins d'una federació dirigida per la figura del gran príncep. A mitjan segle X, aquest
poder central va començar a afeblir-se, i les tribus i llurs caps van gaudir de
més independència i organitzaren campanyes independentment i sense coordinació.
D'altra banda, el 950, el cap
tribal Gyula de Transsilvània viatjà
a Constantinoble i, com a fet rellevant i inèdit, es va fer batejar segons el
ritu oriental ortodox, adoptant la fe cristiana i rebent el títol de patrici.
Gyula i l'emperador Constantí VII es
feren amics íntims, i quan tornà als seus dominis, el cap hongarès va
emportar-se un bisbe grec, Hierotheos, que començà el procés d'evangelització
de la cort del cap hongarès (si bé aquest va ser el primer intent de
cristianitzar els hongaresos, va caldre esperar mig segle més perquè el
rei Esteve I
d'Hongria, nét de
Gyula, completés aquesta tasca, tot i que amb la tradició catòlicoromana).
El 947, Fajsz, nét d'Árpád, va pujar al
tron del principat hongarès i governà fins al 955, quan Taksony, també nét d'Árpád, aconseguí el poder després de la derrota que
van patir els hongaresos aquell any. És el 955 que el rei alemany Otó
I -i futur emperador- va
infligir als hongaresos una devastadora derrota en la Batalla de
Lechfeld. Durant la
batalla foren capturats Lél, Bulcsú i Sur, tres dels cabdills hongaresos, i
després van ser enviats a la forca per Enric I de
Baviera. Hi ha una
llegenda que relata que, en portar-los davant de qui els havia capturat,
probablement Conrad el Roig, Lél va amollar-li un cop mortal al cap amb el seu corn de
batalla. Després d'aquest esdeveniment, els magiars varen començar a
establir-se definitivament a la conca dels Carpats.
Després de la derrota a Occident, els hongaresos van continuar
llurs incursions a Orient, tot arribant a les fronteres de l'Imperi bizantí i fins
i tot van exigir un tribut a l'emperador. Segons la tradició, el 960 les tropes hongareses d'Apor arribaren a Constantinoble i,
per evitar una gran carnisseria, organitzaren un duel entre el millor soldat de
cada bàndol. Pels bizantins lluità un grec gegant, i pels hongaresos el
cap Botond. L'hongarès va vèncer el grec i els bizantins pagaren imposts
durant un temps no gaire llarg.
Els descendents d'Árpád esdevingueren la casa regnant dels magiars
durant els segles XI i XII. Zoltán, el fill d'Árpád, fou el pare de Taksony, pare del gran príncep Géza. El príncep Géza va apreciar els avantatges de pertànyer al món
cristià europeu medieval, així que lentament va començar a acceptar l'arribada
de missioners al Principat d'Hongria després d'haver-se reunit el mateix any de
la seva pujada al tron, el 973, a Quedlinburg amb Otó
I per signar la pau.
Posteriorment, va ser batejar i va casar-se amb Sarolta, la filla del príncep
hongarès de Transsilvània, que
pertanyia a la religió cristiana
ortodoxa. Géza també
va fer batejar el seu fill Vajk, que adoptà el nom d'Esteve i més endavant va
pujar al tron hongarès com a Esteve I
d'Hongria.
El Regne
d’Hongria
Baixa edat mitjana
(1000-1458)
L'Hongria cristiana del rei sant
Esteve
Esteve va néixer a la ciutat d'Esztergom, la seu o
capital del Principat d'Hongria i després capital politicoadministrativa del
Regne d'Hongria. Després de l'arribada d'Adalbert de Praga el 993 per demanda del príncep Géza, Esteve va ser batejat i va
aprendre'n les arts cristianes i llatí,
preparant-se per al regnat d'un estat cristià medieval. El 996, va tornar de nou Adalbert a territori hongarès amb el seu
pupil sant Anastasi, a qui va deixar encarregat de la tasca evangelitzadora del
Principat d'Hongria. Si bé Géza estava batejat també, ell, com a líder de tots
els hongaresos, practicava alhora cerimònies cristianes i paganes, fent servir
com a argument que «ell era un príncep
tan gran que podia adorar diversos déus alhora».
El Regne d'Hongria fou fundat per Esteve I
d'Hongria, que fou
coronat el desembre del 1000 per sant Anastasi, que havia
estat enviat a Roma a
demanar una corona i la benedicció al papa Silvestre II. Sant Esteve
era descendent directe d'Árpád i fill del príncep Géza, cabdill de tots els hongaresos, que va morir el 997. Ja que en l'Hongria pagana hi havia el costum del senioratus, en què el membre més gran
de la família governant prenia el lloc del líder suprem després de la mort de
l'anterior, Esteve va haver de lluitar amb Koppany, un parent llunyà també descendent d'Árpád. Koppany va exigir la
reina Sarold, i vídua de Géza, com a muller i el tron d'Hongria. Després d'una
llarga batalla prop de la ciutat de Veszprém, Esteve va aconseguir derrotar-lo
gràcies a l'ajut de tropes germàniques, que arribaren a Hongria amb Gisela de Baviera,
dona de sant Esteve; per això la rebel·lió de Koppany va ser sufocada el 997 en
la Batalla
de Veszprém. Una de les
aliances més importants que s'havia gestat era la unió matrimonial de sant
Esteve I d'Hongria i Gisela de Baviera, germana de l'emperador Enric
II del Sacre Imperi romanogermànic,
l'últim home descendent viu de la família reial d'Otó I el Gran.
Després de vèncer Koppany, fou coronat com a rei d'Hongria i
començà el procés de fundació de l'estat hongarès, on va introduir el
cristianisme i fundà incomptables esglésies, monestirs, claustres i basíliques
al llarg del territori. La més rellevant fou la basílica de Székesfehérvár,
acabada abans de la mort del rei; aquesta edificació podia acollir prop de
9.000 persones alhora a les naus, i fou el lloc de coronació i sepultura dels
següents reis hongaresos fins a la destrucció a finals del segle XVI.
D'altra banda, prèvia a la cristianització i sedentarització, el
poble hongarès estava organitzat en un sistema de federació de tribus, en què
la figura del gran príncep guiava i representava tots els caps menors. A
mitjans del segle X, el poder d'aquest gran príncep va anar caient i si bé el
reconeixien i respectaven, no l'obeïen cegament. Quan Esteve va començar a
organitzar l'estat i l'Església, es va veure forçat a escombrar les restes
d'aquest sistema tribal. Un en va poder ser el mateix Koppany, però aviat va
enfrontar-se al seu oncle matern, consolidant el seu poder sobre la regió de
Transsilvània en vèncer el líder Gyula, que era germà de la seva mare Sarolta.
Després d'això, Transsilvània va convertir-se formalment en una altra regió del
regne, ja havent estat originàriament poblada per hongaresos i la gent
d'origen székely. A continuació, les forces d'Esteve van topar contra el cap
Ajtony en la Batalla
de Nagyősz el 1008, on van matar-lo, consolidant el poder del sant monarca hongarès
al sud del regne.
Amb la introducció del cristianisme, els ordes més importants que
arribaren al regne foren el benedictí i el franciscà, per això Hongria va tenir
dues arxidiòcesis: Esztergom i Kaloczsa, i deu diòcesis: Esztergom, Győr,
Veszprém, Pécs, Vác, Eger, Kalocsa, Csanád, Bihar i Transsilvània. A més a més,
el regne fou dividit en comarques, i prengué com a patró la distribució del
Sacre Imperi romanogermànic, i al cap de cada comarca va col·locar-se un ispà
(governador de província), que era escollit pel mateix rei.
Esteve instituí l'ús de la moneda (anteriorment es pagava
basant-se en animals) i va establir impostos comercials i el delme. El 1001 i, posteriorment, a finals del seu regnat sancionà dos
codis, el primer amb 35 decrets i el segon amb 21. Aquests codis contenien
serioses mesures contra el robatori, l'adulteri i l'assassinat; també va dotar
l'Església de terrenys i animals per a la construcció i manteniment de
monestirs i esglésies, ordenava els deures dels bisbes i sacerdots, així com
els dels hongaresos d'assistir a missa i complir amb els sagraments i mesures
del cristianisme. (Continuarà)
(La imatge correspon al bastió dels pescadors)
Comentaris