Cuba, del 5 al 18 d’abril de 2017: Camagüey (11 d’abril de 2017; dia 7) (II)
Entre 1805 i 1867 es construeixen 15 edificis importants, entre
els quals podem esmentar el cementiri, la Casa Cuna, el Camp de Mart (després
Casino Campestre), Teatre Principal, Societat Popular, Plaça de Bous, i la
Presó. Més tard es construeixen 15 forts per a la defensa de la ciutat durant
la guerra d'independència. Des d'inicis de la
colonització, la base de l'economia del Puerto del Príncipe va estar centrada
principalment en la ramaderia i l'agricultura. El comerç ramader es feia
tradicionalment a través de la mar, o per vies de comunicació terrestre molt
deteriorades (encara que la vila estava en l'eix del camí reial que unia
l'Havana amb Santiago). Després de la conquesta pels anglesos de l'illa de Jamaica, van emprendre els seus habitants un actiu comerç de cuirs i pells, a
més de bestiar viu i cavalls amb els quals es feia contraban amb els anglesos.
Aquesta serà la base del seu primer creixement, tot i que el contraban amb els
espanyols va prosseguir per molts anys més. Quant a l'agricultura, el cultiu de
sucre no va tenir un desenvolupament notable en aquestes terres (només el 1860
es va comptar amb 33 enginys) i a més es produïa cafè, tabac, patates,
hortalisses, farratges, etc. El traçat
asimètric dels seus carrers de vegades sembla un laberint, i en alguns llocs
una teranyina, on es pot desorientar qualsevol novell transeünt. És una de les
ciutats que millor conserva la seva ambientació i arquitectura colonial. Els
seus famosos tinajones (alfàbies) es troben per tot arreu,
com a elements eminentment decoratius, encara que val a dir que el seu ús prové
d'abans, quan aquests enormes recipients de fang eren emprats per recollir
l'aigua de pluja que baixava pels canals dels sostres, a manera d'aljubs.
El centre històric té 12 places i 18 placetes.
·
Plaça i església de
la Mare de Déu del Carme
És un dels seus llocs més pintorescs. En els seus carrers
empedrats trobam figures escultòriques de l'artista Martha Jiménez, que recreen
personatges d'altre temps com venedor d'aigua, el lector de diari, les dones
xafarderes (xerraires) i la parella d'enamorats.
El sorgiment de la Plaça del Carme se situa en les primeres
dècades del segle XIX i en el seu entorn es destaca una variada arquitectura
popular, amb patis irregulars i façanes senzilles i modestes.
Allà, sota el suport del franciscà Pare València, es va edificar
un dels conjunts arquitectònics més importants de Camagüey, integrat per
l'hospital de dones en 1823 (avui és l'espai que ocupa l'escola primària Martha
Abreu), l'Església de la Mare de Déu del Carme de 1825 (única de dues torres a
la ciutat), i el Monestir de les Ursulinas, inaugurat el 1829, dedicat a
l'ensenyament de nenes.
El 1997 va començar el rescat d'aquest Monestir, un dels monuments
colonials més rellevants del Centre Històric, amb la finalitat d'ubicar aquí la
seu de l'Oficina de l'Historiador de la Ciutat de Camagüey.
Pel que fa a l'església de la Mare de Déu del Carme encara que
aparentment la seva majestuosa façana de tres accessos anuncia un edifici de
tres naus, realment té una única nau de modestes proporcions, amb vestíbul,
cor, presbiteri i sagristia.
La façana té influència manierista d'una clara relació compositiva
amb les esglésies jesuítiques, conformada per cinc carrers verticals i dos
nivells horitzontals. Pilastres adossades
sobre pedestals, en parells o individuals, van emmarcant tant les torres com el
cos central de la façana on es concentra l'ornamentació. Separa el primer
nivell horitzontal del segon, una doble cornisa trencada en el seu traçat pels capitells de les
pilastres.
Les torres estan adossades als extrems laterals davanters arran
amb la façana i per fora del perímetre rectangular de la planta. Consten de
quatre cossos cúbics cadascuna, amb obertures de mig punt on pengen les
campanes i cobertes amb una rematada piramidal coronat per sengles creus.
Un bell arc mixtilini conforma la
porta principal, mentre sobre aquest, un arc carpanell ho fa amb la finestra coral. Arcs
rebaixats conformen els altres dos accessos a ambdós costats del central.
En el segon nivell, a més de la finestra del cor ja descrita,
s'observen quatre òculs el·líptics disposats verticalment pel seu eix major, emmarcats per
motllures. (Continuarà)
(La imatge correspon a un dels carros vistos per Camagüey)
Comentaris