Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (IX)
Per entendre una mica o més (o per
embolicar-se un xic més, mai se sap), hi ha diferents informacions a la xarxa.
Comencem per
l’islam (https://es.wikipedia.org/wiki/Islam ; https://ca.wikipedia.org/wiki/Islam ):”L'islam (en àrab الإسلام, al-islām , 'submissió [a
Déu]') és una religió monoteista abrahàmica, fundada al segle VII a
la península
Aràbiga. Els seus
fidels (musulmans) creuen que Déu (en àrab: Al·là) va revelar el seu
missatge al profeta Mahoma (Muhàmmad) mitjançant l'arcàngel
Gabriel (Jibril).
(https://es.wikipedia.org/wiki/Arc%C3%A1ngel_Gabriel ).
Aquest missatge va quedar plasmat en l'Alcorà, el llibre
sagrat d'aquesta religió. El contingut fonamental d'aquesta revelació és
que Déu és un i que tot és obra de Déu, així que la finalitat de la vida
és sotmetre's a la seva voluntat per tal de viure-hi en acord i obtenir
la salvació.
Els musulmans consideren la seva religió com la versió final i
universal d'una fe primordial monoteista revelada en diverses èpoques i en
diversos indrets mitjançant els profetes, en especial Abraham (en àrab: Ibrahim), Moisès (Mussa)
i Jesús (Issa). La tradició majoritària sosté que els missatges i
revelacions anteriors han estat alterats i que Muhàmmad és el darrer profeta,
l'home perfecte que aporta el missatge definitiu i que tanca així el cicle
profètic iniciat per Adam. Per això, les dites i fetes del profeta constitueixen un
model a seguir per a tots els musulmans. Estan recollides en uns texts
anomenats hadits, que es consideren gairebé tan sagrats com el mateix Alcorà. El
conjunt dels hadits constitueix la sunna, o tradició (del
profeta).
Les pràctiques bàsiques de l'islam consisteixen a respectar els
anomenats pilars de la religió,
que són cinc actes de devoció obligatoris si es vol obtenir la salvació, i la
creença en els sis articles de fe. D'altra banda, aquesta religió es caracteritza per no tenir litúrgia ni classe
sacerdotal (excepte
en algunes variants minoritàries), considerant que no ha d'haver-hi cap
interlocutor entre el fidel i Déu.
Per tal de codificar el comportament dels humans explicat en les
fonts documentals, que per la seva naturalesa de missatge revelat permeten
diverses interpretacions, s'ha desenvolupat la llei islàmica o xaria, que regeix tots els aspectes de la vida humana, sense que es
consideri cap divisió entre vida religiosa, personal, social o política.
Avui dia, els musulmans es divideixen bàsicament entre sunnites i xiïtes. Els
primers, anomenats també ortodoxos,
constitueixen una majoria aclaparadora (al voltant del 90%), mentre que els
segons, situats principalment a l'Iran i a l'Iraq, formen poc
més d'un 10% del conjunt de fidels. N'existeixen, però, altres corrents
minoritaris així com nombroses escoles de
pensament dins
dels corrents principals.
L'islam és la segona religió més
gran del món, i inclou prop de 1.570 milions de fidels, és a dir,
aproximadament el 23% de la població mundial. Al voltant d'un 13% viuen
a Indonèsia, el major país musulmà, 31% al subcontinent Indi, 20%
a l'Orient Pròxim i 15% a l'Àfrica
subsahariana. També
n'hi ha comunitats importants a la Xina i a Rússia, així com en
zones del Carib. Tanmateix, es poden trobar comunitats estables de musulmans
gairebé arreu del món.
Sovint, aquesta religió es representa amb un creixent
lunar, present en
moltes banderes dels països musulmans, a vegades al costat d'una estrella.
Igualment, s'hi sol associar el color verd.
Etimologia i
significat
La paraula islam,
de l'arrel s-l-m, deriva del verb àrab aslam, que
significa literalment 'acceptar, rendir-se' o 'sotmetre's'. Així, l'islam
representa l'acceptació i submissió davant Déu. Tot i així, l'arabista Pedro
Martínez Montávez precisa:
"Es diu habitualment que islam significa submissió total a Déu, cosa que és
indubtablement certa, encara que no és menys cert que això correspon a la
traducció de només una part de la paraula. Resta una segona part per traduir,
atenent a l'arrel lingüística de la qual deriva, que cobreix el camp semàntic
del benestar, de la salvaguarda, de la salut, de la pau. Això vol dir,
simplement i profundament, que el creient se sotmet a Déu, es posa a les seves
mans, perquè té la seguretat que així es posa fora de perill. Noti's també que islam i salam -que és com en
llengua àrab es diu pau- són termes
germans, en derivar tots dos de la mateixa arrel."
En el mateix Alcorà, la paraula ja té diversos significats: en
alguns versicles (aleia) s'emfasitza la qualitat de l'islam com una "convicció
interna": "A tot aquell que
Déu vulgui guiar, li eixamplarà el pit a l'islam" (sura 6:125).
Altres versos relacionen la paraula islam amb din (traduït
normalment com a 'religió' o 'fe'): "Avui he perfeccionat la vostra religió (Din) per a vosaltres, he completat la meva
benedicció sobre vosaltres, he aprovat l'islam per a la vostra religió" (sura 5:3).
Encara d'altres descriuen l'islam com una acció de "tornar a Déu",
més que només una afirmació verbal de fe.
El mot muslim significa
'sotmès' en sentit original i 'musulmà' en sentit teològic; és a dir, hi ha un
salt semàntic en el temps i en la cultura. Per exemple, també és significatiu
que en àrab, en començar la frase pel verb, que és l’essència, es vol dir que
Déu és el principi de tot; en canvi, les llengües que comencen pel subjecte
indiquen que anteposen l’existència, és a dir la humanitat, a l’essència, o sia
la divinitat. Usant termes aristotèlics, en àrab es comença per l’essència i en
les llengües occidentals es comença per l’existència.
Altres especificacions
·
La paraula "islam", en minúscula,
defineix la religió predicada per Muhàmmad; "Islam" amb majúscula es
fa servir per a parlar del món islàmic, el conjunt
de pobles musulmans.
·
L'adjectiu "islàmic" qualifica tot
el que es relaciona amb l'islam, en tant que religió o civilització.
·
"Islamisme" és, en principi, sinònim
de "religió islàmica", però aquest mot se sol utilitzar més sovint
per a designar "l'islamisme polític" o el
"fonamentalisme islàmic".
·
En català també s'utilitzen els mots
"mahometisme" i "mahometà", però el seu ús és desaconsellat
pels musulmans ja que impliquen que es tracta d'una religió creada per Muhàmmad
(Mahoma), quan per als seus creients l'islam és "paraula de Déu" i el
Profeta només n'ha estat el transmissor.
·
El mot "musulmà" (en àrab: مسلم, muslim) designa l'adepte a l'islam; té el mateix origen que
"islam" (s-l-m) i significa "el qui se sotmet a Déu".
Creences i
pràctiques
El significat religiós del mot "islam" correspon, doncs,
a "seguir la voluntat o a la llei de Déu." Segons l'Alcorà, la
mateixa natura és musulmana, ja que obeeix a les lleis a què Déu l'ha sotmesa.
Pel que fa als éssers humans, que tenen una voluntat pròpia, la pràctica de
l'islam no implica necessàriament una obligació, sinó la lliure acceptació dels
manaments de Déu; el musulmà creu en la revelació de l'Alcorà i forma així part
de la comunitat islàmica, l'Umma.
Es considera que Déu va crear l'ésser humà i la natura en un acte
de misericòrdia primordial, oferint a cada element de la seva creació una
naturalesa pròpia i unes lleis que el regeixen. El món és un tot ordenat,
harmònic, un cosmos en què tot té un lloc i uns límits. El buit no existeix, per
tant la natura no presenta cap ruptura ni fractura.
Articles de fe
La religió islàmica té tres dimensions (ad-din) constituïdes per les nocions
de:
·
islam (submissió a les lleis divines),
·
iman (tenir fe en aquestes lleis),
·
ihsan (harmonitzar-s'hi amb excel·lència).
El segon punt, la fe o iman, es tradueix per la creença (aqida) en sis articles de
fe (arkan al-iman):
·
La unitat i la
unicitat de Déu (tawhid): la creença en un Déu únic i
omnipotent és el fonament de l'islam; l'essència de l'Alcorà gira al voltant
del tawhid o principi
de la unitat absoluta de l'existència, que queda condensat en la fórmula Lā 'ilāha 'illā Llāhu, "No hi ha
més divinitat que Déu". Aquest és el nucli de la cosmovisió islàmica, del
qual es desprèn una concepció holística de
l'existència com a un tot integrat. Segons l'islam, Déu presenta quatre
funcions particulars: la creació, els mitjans de subsistència, el consell i el
judici. Déu, que va crear l'univers per pura pietat, està condemnat a
continuar. Déu ha creat la natura per afavorir la humanitat, però l'objectiu
final de la humanitat és "servir a Déu", cosa que significa només
adorar-lo i construir un ordre ètic i social a la seva imatge, és a dir, sense
"corrupció".
(Continuarà)(La fotografia és de la fortalesa de Shawbak)
Comentaris