Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (XII)
Els musulmans d'Etiòpia afegeixen
a aquesta llista una quarta ciutat santa, Harar, que va ser l'antic centre de l'islam a la banya
d'Àfrica.
Els xiïtes reconeixen
dues altres ciutats santes: Najaf i Karbala, a l'Iraq. A la
primera, s'hi troba el mausoleu d'Alí ibn
Abi-Tàlib; a la
segona, va tenir lloc el "martiri de Hussayn", nét del profeta i fill d'Alí, esdeveniment conegut com la
"matança de
Karbala" i que
constitueix un dels mites fundadors de l'islam xiïta, commemorat cada any
durant l'Aixura. Una altra ciutat santa del xiisme és Qom, a l'Iran, centre
principal d'erudició d'aquest corrent.
Els sufís i
alguns xiïtes també solen recollir-se a les tombes de certs mestres espirituals
(xeics o imams) considerats com a sants.
Per tal d'evitar la temptació d'adorar imatges, l'islam ortodox,
basant-se en els hadits, tampoc no encoratja (i fins i tot prohibeix) les
representacions de figures humanes, tant en pintura que en escultura. Per això,
com a símbols decoratius, s'han desenvolupat més aviat la cal·ligrafia (reprenent
sobretot versicles de l'Alcorà), les formes geomètriques o representacions de
la Kaba.
El color verd se sol associar a aquesta religió, ja que es va utilitzar
d'hora en les banderes com a símbol del color del paradís. Tot i així, al llarg
de la història, l'islam ha estat simbolitzat per altres colors: els fatimites van
utilitzar el verd, però el color dels omeies va ser el blanc, els dels haiximites va ser
el vermell (símbol de la sang dels màrtirs) i els abbàssides van
utilitzar el negre.
Finalment, el símbol utilitzat més sovint és el creixent
lunar i l'estrella, que de fet
prové de l'Imperi bizantí, i va ser
reprès per l'Imperi otomà.
Societat
Moltes pràctiques socials són especificades per la xaria i l'àdab (codi
islàmic de l'etiqueta). Desenvolupades i detallades pel fiqh, les diferents normes han variat al llarg del temps i algunes són
diferents d'una contrada a l'altra. D'altra banda, sovint hi ha confusió entre
regles religioses i costums locals i, en certs països
islàmics, la llei
civil pot desaconsellar o teòricament prohibir certes d'aquestes pràctiques.
L'Alcorà especifica una sèrie de lleis (hudud),
d'altres provenen dels hadits. Els pecats considerats més greus són el politeisme, l'assassinat, l'adulteri, el robatori i
la injustícia
Vida personal i
familiar
L'etiqueta inclou costums força estesos, com dir les
fórmules as-salamu
alaykum ('la
pau sigui amb vosaltres') per saludar o bismil·lah ('en nom de Déu') abans dels àpats, així com el fet
d'utilitzar només la mà dreta per a menjar i beure.
Les regles religioses també detallen molts aspectes de la higiene: per exemple, es practica la circumcisió, i els
rituals de l'enterrament inclouen la recitació d'una oració fúnebre (salat al-janazah), així com rentar i
embolcallar el difunt en un sudari abans d'enterrar-lo en una tomba. També es legisla sobre la
dieta: hi ha substàncies prohibides com el porc, la sang, la carronya i l'alcohol; tota carn ha de procedir d'un animal herbívor sacrificat segons
un cert ritual purificador (dhabiha), excepte els animals fruit de la cacera personal.
La xaria defineix igualment les obligacions i drets legals dels
membres de la família, considerada
com la unitat bàsica de la societat. Es tracta d'un sistema patriarcal: el pare és
considerat com a responsable financer de la família i ha de vetllar pel seu
benestar. El matrimoni és un contracte civil que consisteix en una oferta i en la
seva acceptació entre les dues parts en presència de dos testimonis
qualificats: el nuvi ha de pagar un dot (mahr)
a la núvia segons el que estipula el contracte. La llei religiosa accepta
la poligàmia: un home pot tenir fins a quatre esposes a condició de poder
garantir un tractament estrictament igual entre elles, mentre que la dona només
pot tenir un marit. També es considera la repudiació (talaq).
Pel que fa a la indumentària, l'etiqueta
i la llei islàmica preconitzen la modèstia i
el pudor. Un dels
costums més estesos per part de les dones musulmanes és el de cobrir-se els
cabells amb diversos models de vel o hijab, tot i que els estudiosos no estan d'acord en si els texts
sagrats justifiquen aquesta pràctica.
La xaria, fruit del context i l'època en què es van anar dictant
les lleis, permet una interpretació variada dels drets i deures de la dona, que en la pràctica sovint s'ha decantat vers el patriarcat
estricte. Les prescripcions de l'Alcorà van millorar les condicions de la dona
en relació amb els comportaments tribals de l'època preislàmica; l'home i la
dona van ser declarats iguals "excepte que l'home se situa en un pla
superior, ja que és el responsable de la subsistència de la
família." Així, si la dona rep herència, aquesta és menor que per a
l'hereu mascle i, en cas de judici, el seu testimoniatge té la meitat de valor
que el d'un home. A partir del segle xx, els reformadors socials musulmans han argumentat, amb un èxit
variable, en contra de certes pràctiques tradicionals, com la poligàmia,
la purdah (reclusió de les dones) o certs costums referents als
vestits. Alhora, moltes dones musulmanes han tractat de conciliar la tradició
amb la modernitat mitjançant la combinació d'una vida activa amb la modèstia
exterior.
Religió i política
La unió indissociable dins de l'islam entre totes les esferes de
la vida implica que la política estigui
igualment associada a consideracions religioses, així com els aspectes econòmici militar.
·
El sistema polític ideal des del punt de vista
religiós és el califat: el
mot califa designa
el "successor de Muhàmmad", aquell qui, com el profeta, és capaç de
garantir la unitat de l'Umma i de
dirigir-la segons les lleis divines. Aquesta institució, però, es va afeblir
ràpidament fins a desaparèixer completament amb la fi de l'Imperi otomà (1923), que
encara feia servir aquesta denominació. La seva reposició és el somni de
molts islamistes,
considerant-la l'únic remei perquè els creients segueixin la via justa dictada
per Déu. Després de la colonització del món islàmic per
part dels europeus, certs països s'han constituït en estats
islàmics, és a dir, que estan oficialment regits per
la xaria, com l'Aràbia
Saudita o l'Iran. Els altres
han combinat amb percentatge diferent una legislació laica amb
els continguts de la llei religiosa.
·
L'economia en l'islam gaudeix
igualment d'unes determinades característiques pròpies, com la utilització
del zakat (impost canònic) pel bé de la
comunitat, la prohibició d'elements d'incertesa en els contractes i la
prohibició de la usura.
Actualment, aquest sistema econòmic es descriu sovint com una tercera via
entre capitalisme i socialismesense els
seus inconvenients i obté un cert ressò en el món occidental com a alternativa
més segura pel que fa als aspectes financers. D'altra banda, històricament, la
moneda pròpia del món islàmic ha estat (i continua sent en molts països)
el dinar.
·
L'aspecte militar també
és considerat dins de la xaria. L'Alcorà inclou el concepte de gihad, que
significa 'lluita'; aquesta es pot entendre a diferents nivells: lluita del bé
contra el mal, utilitzada per aconseguir la perfecció moral i espiritual a
nivell personal, però igualment lluita legítima de la comunitat contra els seus
enemics. Aquest darrer aspecte és el que ha justificat que la gihad s'entengui
com a 'guerra santa', la qual està molt codificada per la jurisprudència
islàmica.
(Continuarà)(La imatge és també de la petita Petra)
Comentaris