Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (XI)
Llei islàmica
La llei islàmica, la xaria ('el camí'), es va desenvolupar per permetre als fidels de
seguir els manaments divins, ja que es considera que en la seva obediència rau
l'única possibilitat de salvació. Per a un creient, tots els actes de la vida
quotidiana s'han de practicar a la llum d'aquest principi de submissió a Déu.
Aquesta llei cobreix, doncs, tots els àmbits de la vida (des de la manera
correcta de vestir-se, l'alimentació, la família, el matrimoni, les herències,
els contractes, l'economia o el dret penal, fins al dret militar) i defineix
bàsicament el que és lícit (halal) i el que és il·lícit (haram).
La seva aplicació pràctica es realitza amb fàtues, decisions
doctrinals adoptades per erudits religiosos (muftís) a partir de
la interpretació de l'Alcorà i la sunna, seguint les regles tradicionals (ussul al-fiqh). L'ús de la interpretació permet, però, l'adopció de diversos
punts de vista, per la qual cosa no es pot parlar d'"una xaria", ja que no
existeix una sola llei islàmica codificada.
Aquesta diversitat jurídica és una característica majoritàriament
acceptada en l'islam, legitimada molt d'hora per hadits en què Muhàmmad hauria
dit, per exemple, "sigui quin
sigui el company meu que seguireu, estareu en el bon camí".
Jurisprudència
El fiqh és la
jurisprudència islàmica que mira d'aclarir, en cada cas, "el que s'exigeix
(fardh), el que està prohibit (haram), recomanat (mostahab),
desaprovat (makrú) o merament
permès (mubà)".Va
aparèixer per tal de convertir les directives dels texts sagrats en una
legislació aplicable, i amb aquest objectiu, els juristes islàmics (alfaquins) utilitzen
dos mètodes d'interpretació: el consens de la comunitat (ijmà) i l'analogia (qiyàs). Aquestes dues fonts d'estudi, junt amb les dues fonts
documentals, s'anomenen les "arrels de la llei" (ussul al-fiqh).
Durant els dos primers segles d'existència de l'islam, es van
desenvolupar nombroses escoles de jurisprudència (màdhhabs), de les quals actualment en resten actives quatre de principals
dins del sunnisme (les escoles xafiïta, hanafita, malikita i hanbalita), que
malgrat llurs diferències es reconeixen totes com a legítimes, i una dins
del xiisme (la jafarita).
Corrents de pensament
Als seus inicis, l'islam naixent es va confrontar amb les idees de
les cultures mil·lenàries que va conquerir i les dels fidels d'altres religions
que va assimilar. Per tal d'afirmar-se i distingir-se, la nova religió va
efectuar un important esforç de pensament tenint recurs en l'especulaciófilosòfica. Aquest
mètode d'estudi va afavorir el floriment d'una gran activitat intel·lectual i
va propiciar el desenvolupament de la ciència.
Cal distingir, però, dos corrents dins d'aquest pensament
islàmic especulatiu:
el kalam, que tracta sobretot de qüestions teològiques, mirant de
demostrar que el missatge alcorànic és més plausible que el dels seus
adversaris, i la fàlsafa que, centrant-se a interpretar l'aristotelismei el neoplatonisme, va defensar
el valor superior de la raó per a comprendre aquest mateix missatge i el món en general.
Hi hagué intents posteriors per part de filòsofs-teòlegs d'harmonitzar les dues
tendències, en particular els d'Avicenna i Averrois, així com
els d'Ibn
al-Hàytham (Alhazen), Al-Biruní, Ibn Tufayl i Ibn an-Nafís.
Escoles teològiques (kalam)
La primera escola important de teologia islàmica va ser el mutazilisme, que
subratllava la compatibilitat entre religió i lògica, defensant la noció
de lliure albir i la validesa de l'ús de la raó per a comprendre i explicar la fe. La seva teologia va esdevenir ràpidament molt influent fins a
ser establerta com a credo oficial pel califa Al-Mamun, que va regnar entre 814 i 833.
Cap al segle X, però, es va
produir una reacció, la dels aixarites; aquests
negaven el lliure albir, considerant el concepte incompatible amb el poder
absolut i la voluntat de Déu, i rebutjaven que la raó humana pogués conduir al
coneixement del bé i del mal. Els conceptes d'aquesta escola es van anar
imposant amb lentitud entre els sunnites fins a esdevenir predominants, i el
mutazilisme va acabar per dissoldre's completament. Tanmateix, la influència
d'aquest corrent va marcar amb profunditat moltes nocions de l'islam.
Altres escoles teològiques van ser el maturidisme, variant de
l'escola aixarita, o el murgisme, de
concepcions tolerants i influent durant el període omeia, però que va acabar sent considerada com "bida", o innovació no ortodoxa. També va ser important l'atharisme, que
considerava que calia seguir els texts al peu de la lletra, sense cercar a
interpretar-los, i que va influir fortament l'escola jurídica hanbalita i,
mitjançant aquesta, el wahhabisme.
Filosofia (fàlsafa)
El mecenes i erudit Al-Kindí (segle IX) és
considerat el pare de la filosofia islàmica, en contribuir a sintetitzar el
neoplatonisme gràcies a les primeres traduccions dels filòsofs grecs a
l'àrab. Tot i així, la seva via era més aviat propera a la del kàlam. Molt més radical va ser Ar-Razí, fervent
partidari del racionalisme, però les seves propostes filosòfiques no van obtenir gaire
ressò. Va ser a partir d'Al-Farabí i els
seus successors, Avicenna i Averrois, que van
sistematitzar les obres lògiques d'Aristòtil, que
la fàlsafa pot
considerar-se una plena disciplina. Aquesta va mirar de conciliar raó,
revelació i profetisme, però va acabar topant-se amb l'oposició de certs
esperits religiosos, com Al-Ghazalí, i de mica
en mica va periclitar. Amb tot, la feina feta pels filòsofs musulmans va marcar
el renaixement de la filosofia occidental medieval i va continuar
desenvolupant-se mitjançant aquesta.
Lloc sants i símbols
Per a no desviar els fidels de la noció d'unicitat divina (només
Déu mereix l'adoració), l'islam no integra la devoció envers objectes o sants. Nogensmenys, hi ha tres ciutats que es consideren com a sagrades
per albergar indrets d'un simbolisme molt especial:
·
La primera ciutat santa és la Meca (Makka), a l'Aràbia
Saudita, on es troba la Kaba. Segons la
tradició, aquest edifici va ser el primer lloc de culte a la Terra, construït
per Adam i
reconstruït per Ibrahim (Abraham) per ordre
divina. La Kaba és considerada el centre de l'islam, indret vers el qual tots
els fidels del món s'orienten per a pregar (alquibla). Cada
musulmà ha de pelegrinar-hi almenys una vegada a la vida si en té la capacitat
física i financera.
·
La segona és Medina (Al-Madina), ciutat on el profeta
Muhàmmad va emigrar durant l'episodi alcorànic de l'hègira, i on va
morir i s'hi troba enterrat (a la mesquita del Profeta).
·
La tercera és Jerusalem (Al-Quds), amb la mesquita d'Al-Aqsa i
la Cúpula de la Roca, lloc des
d'on, segons la tradició, Muhàmmad va efectuar un viatge miraculós vers Déu (Làylat
al-Miraj).
(Continuarà)(La fotografia és de l'entrada a la petita Petra)
Comentaris