Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (XXIII)
Molta gent memoritzava les revelacions de Mahoma; ara bé, segons
algunes fonts, Mahoma, que tal com ho admeten els musulmans era analfabet,
ordenava que les revelacions fossin escrites per escrivans o secretaris els
quals les escrivien en fulles de palmera, trossos de paper, pedres, trossos de
pell, és a dir, en qualsevol cosa que s'hi pogués escriure. Segons es creu, el
Profeta indicava a aquests escrivans el context en què certs passatges havien
d'aparèixer.
A la batalla de Yamama (633), esdevinguda després de la mort de Mahoma (632), hi moriren molts dels qui se sabien les revelacions
alcoràniques de memòria. Per això es va témer que el coneixement de les
revelacions transmeses pel Profeta es perdés. Aleshores, el califa Abu-Bakr (632-634) va decidir
posar-les totes per escrit fent servir com a fonts els texts escrits i les
recitacions dels qui se les sabien de memòria. El compilador d'aquest text
escrit fou un antic secretari de Mahoma, anomenat Zayd ibn
Thàbit, que va lliurar
el seu treball al califa Úmar (634-644). Després de mort d'aquest, la custòdia del text escrit quedà a
càrrec de la seva filla Hafsa.
Tanmateix, posteriorment s'escrigueren d'altres versions de
l'Alcorà amb un text diferent del custodiat per Hafsa, les quals circularen per
tot arreu de l'imperi musulmà, que, aleshores, ja s'estenia per tot el Pròxim Orient. Per tal que
no pogués haver-hi dubtes sobre quina era la lectura correcta de l'Alcorà, el
califa Uthman ibn
Affan (644-656) va
encarregar a Zayd ibn Thàbit i a altres homes instruïts de revisar l'Alcorà; la
seva feina consistia a comparar els fulls de Hafsa amb qualsevol altre material
que es trobés; en cas de contradicció, es resoldria el dubte consultant amb
aquells que se sabessin les revelacions de memòria. Si hi havia discrepàncies
sobre la manera de pronunciar les paraules de la revelació, tindria sempre
preferència la pronúncia dialectal dels quraix, la tribu a què pertanyia Mahoma. D'aquesta manera, s'arribà a
redactar la versió canònica de l'Alcorà.
Segons la creença islàmica, Déu ha garantit que protegirà l'Alcorà
de manipulacions humanes i, per això, avui dia hom pot trobar-ne còpies exactes
a tot arreu del món. Així doncs, el text actual de l'Alcorà seria el mateix que
fou revelat a Mahoma.
Crítica a la tradició
musulmana
Contradiccions en la tradició
musulmana
La crítica a la tradició musulmana sobre l'origen de l'Alcorà
comença assenyalant l'existència de versions contradictòries sobre qui va
ordenar compilar les revelacions per escrit. Segons algunes fonts, qui va donar
aquesta ordre no fou pas Abu-Bakr sinó el quart califa Alí (656-661), gendre i
cosí de Mahoma i successor d'Uthman; algunes
versions exclouen totalment la intervenció d'Abu-Bakr en la compilació del
primer text.
D'altra banda, si la primera compilació va dur-se a terme durant
el regnat del califa Abu-Bakr, llavors tota la feina es deuria fer en només dos
anys, cosa que no sembla gaire plausible. A més, molts dels guerrers musulmans
morts a Iamama eren nous conversos, en conseqüència, no se'n deurien saber
gaires de versicles de memòria. Per cert, com és que la compilació feta per
ordre d'Abu-Bakr no va ser publicada i acabà considerant-se com una propietat
que Hafsa custodiava
en secret? Potser la història de la compilació d'Abu-Bakr fou inventada o bé
per disposar del mite d'una primera redacció efectuada poc després de mort
Mahoma o bé per prendre-li al califa Uthman la glòria d'haver dut a terme la
compilació de l'Alcorà; alguns musulmans deurien ser enemics d'Uthman, perquè
aquest califa va morir assassinat.
Segons la tradició, Uthman va ordenar la compilació de l'Alcorà
perquè alguns generals li ho demanaren per trobar la manera de posar fi als
enfrontaments que contínuament es produïen entre tropes de diferents províncies
a causa de disputes teològiques motivades en la qüestió de quina era la versió
correcta de l'Alcorà. La tradició no explica, però, quin origen tenien aquestes
diferents versions de l'Alcorà ni qui les havia escrites.
Uthman va ordenar a Zayd ibn
Thàbit la
redacció de la versió oficial de l'Alcorà; ara bé, si creiem en l'existència
d'una primera compilació efectuada per ordre d'Abu-Bakr, llavors resulta que
Zayd ibn Thàbit va posar-se a fer de nou la feina que havia dut a terme deu
anys enrere; si, tal com s'explica, la compilació ordenada per Uthman va dur-se
a terme comparant texts alcorànics d'origen desconegut amb els fulls de Hafsa,
llavors Zayd ibn Thàbit va trobar-se amb el manuscrit que ell mateix havia
escrit deu anys abans.
Còpies de la versió de l'Alcorà autoritzada per Uthman van ser
enviades cap a Kufa, Bàssora, Damasc i la Meca entre
els anys 650 i 656, i totes les altres versions foren destruïdes. D'aquestes
versions destruïdes no se'n coneix res, ni l'origen ni les raons que duien els
seus partidaris a considerar-les legítimes, per això no podem estar segurs que
la versió d'Uthman fos la còpia fidel de les revelacions comunicades per Déu a
Mahoma per mitjà de l'arcàngel Gabriel.
Segons expliquen algunes tradicions, Uthman va ordenar posar
l'Alcorà per escrit per així lluitar contra el poder dels qurra -recitadors professionals
de l'Alcorà- que qüestionaven l'autoritat dels califes, considerats successors
del Profeta, argumentant que els versos que sabien de memòria els havien après
de Mahoma mateix. D'altra banda, la manca d'un text escrit podia dur
alguns qurra a
inventar-se revelacions segons el seu propi interès, cosa que també podia haver
fet Uthman amb la seva compilació escrita.
A més del problema que Zayd ibn Thàbit hauria fet la mateixa feina
dues vegades, la primera en temps d'Abu-Bakr i la segona en època d'Uthman, hi
ha d'altres qüestions més greus: en la llista de la comissió d'encarregats de
redactar el text d'Uthman, s'hi inclouen homes que eren enemics d'aquest califa
o, pitjor encara, homes que, en el moment de la redacció del text ja eren
morts.
Origen dels relats sobre la
compilació
Un altre problema dels relats sobre la compilació de l'Alcorà és
el del moment de la seva aparició. Els primers que coneixem són els d'Al-Waqidí (823) d'Ibn Sad de
l'any 844, el d'Al-Bukharí, del 870 i el de Múslim del
874; tots els quals són dos-cents anys posteriors a la mort de Mahoma (632).
A Ibn Sad se li atribueixen diferents relats sobre la compilació
de l'Alcorà que resulten contradictoris:
·
Els Companys de Mahoma compilaren
l'Alcorà en vida del Profeta
·
Algú anomenat Uthman ibn Affan va recopilar
l'Alcorà no pas en vida de Mahoma sinó durant el regnat del califa Úmar (634-644)
·
La compilació la va dur a terme el mateix
califa Úmar
Els relats d'Al-Bukharí també es contradiuen els uns amb els
altres:
·
L'Alcorà fou compilat en vida de Mahoma per
quatre ajudants: Ubayy ibn
Kab, Muadh ibn Jàbal, Zayd ibn Thàbit i
Abu-Zayd; en altres tradicions, Ubayy ibn Kab és substituït per Abu-d-Dardà.
·
L'Alcorà fou compilat únicament per Zayd ibn
Thàbit en temps del califa Abu-Bakr; a més es donen proves per demostrar
aquesta afirmació
D'altra banda, segons Hajjaj ibn Iússuf Barhebraeus, el
califa Abd-al-Màlik
ibn Marwan (684-704) fou el
compilador de l'Alcorà amb la qual cosa l'Alcorà s'hauria redactat no pas en
l'època immediatament posterior a la mort de Mahoma sinó en temps ja dels
califes omeies.
(Continuarà)(La imatge és de l'entrada de Petra)
Comentaris