Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (XIII)
Art i cultura
La cultura
islàmica va
tenir des del començament un caràcter eclèctic: els
territoris conquerits als bizantins i als
perses sassànidespertanyien a dues de les cultures més desenvolupades de la seva
època. La integració d'aquestes amb les tradicions àrabs van
donar lloc al que s'anomena civilització islàmica,
que va ser, al marge de la llunyana civilització
xinesa, la més
desenvolupada del món durant l'edat mitjana. Tant el
califat omeia com l'abbàssida van
conèixer una gran esplendor, i quan la fragmentació política semblava debilitar
la puixança de l'Islam, va sorgir a l'Àndalus el
brillant califat de
Còrdova (929-1031), un dels
cims culturals de tota l'edat mitjana. Aquesta cultura islàmica va destacar en
els camps de la literatura, la ciència i
la filosofia; això no obstant, des del final de l'edat mitjana es va produir
un estancament cultural que contrasta amb la vitalitat que va adquirir la
cultura europea.
L'art islàmic sobresurt
principalment en els camps de l'arquitectura, la cal·ligrafia, la pintura i la ceràmica. La seva
expressió més important és probablement l'arquitectura, en particular la de
les mesquites i les madrasses. Aquesta
arquitectura no és uniforme, i va barrejar-se amb els estils presents en els
diversos països on va florir: Al nord d'Àfrica i i a
la península
Ibèrica, per
exemple, va incloure elements romans i bizantins, com es pot
veure a la mesquita de
Kairuan, al palau de
l'Alhambra de Granada o
la mesquita de
Còrdova. Pel seu
cantó, l'arquitectura
mogola va sintetitzar
els estils islàmic, persa, indi i turc, i n'és un exemple el Taj Mahal.
Altres aspectes
·
La mesquita és el
lloc de culte dels musulmans; encara que la seva funció principal és servir de
lloc de pregària, també és important per a la comunitat musulmana com a indret
de trobada i d'estudi.
·
Els calendari islàmic és
un calendari lunar. L'inici
oficial de l'època musulmana va ser triat per celebrar l'hègira (any 622 dC), que va significar l'acte
fundacional de la comunitat islàmica (Umma). Aquest calendari
consta de dinou anys ordinaris de 354 dies i onze anys de traspàs de 355 dies
en un cicle de trenta anys. Els mesos comencen quan es veu el primer creixent
de lluna a partir de la lluna nova. Un dia en el calendari islàmic es defineix
de vespre a vespre.
·
Les festivitats islàmiques s'escauen
en dates fixes del calendari lunar, per la qual cosa es produeixen en les
diferents estacions en relació amb el calendari gregorià. Les
celebracions més importants són l'Id al-Fitr ('festa
de purificació'), l'1 de xawwal, que marca
la ruptura del dejuni del
mes de ramadà, i l'Id al-Ad·ha ('festa
del sacrifici'), celebrada el 10 de dhu-l-hijja coincidint
amb la fi del pelegrinatge a la Meca.
·
Hi ha molts termes en l'islam per a referir-se
als càrrecs religiosos, tot i que, en no haver-hi clergat, aquests mots
defineixen, de fet, els diversos tipus d'erudits i juristes dedicats als
diferents camps dels estudis islàmics. En el sentit més ampli, es fa servir el
terme ulema per a
descriure aquells que han completat diversos anys de formació i estudi de les
ciències islàmiques, com els muftís, els cadis, els alfaquins o
els mújtahids. També hi
ha els mul·làs, imams i mawlas,
considerats com a autoritats només per alguns corrents de l'islam.
Història
En temps de Muhàmmad, la península
Aràbiga estava
habitada per beduïns nòmades dedicats a la ramaderia i al bandidatge, i per
ciutadans que vivien del comerç, en general prop de les costes. La religió dels
àrabs de llavors era politeista, encara que
existia una antiga tradició de monoteisme o, si més no, la creença en una
divinitat suprema. Les comunitats jueves i cristianes, potser, van
contribuir a crear una major receptivitat cap a les doctrines monoteistes, tot
i que ni el judaisme ni el cristianisme van atreure els àrabs. Abans de
Muhàmmad, hi va haver alguns predicadors monoteistes, encara que amb poc
d'èxit. L'islam va incloure elements arrelats en la tradició àrab preislàmica. Així, per exemple, institucions tan importants com la
peregrinació al santuari de la Kaba van ser integrades, encara que modificades.
Muhàmmad
Muhàmmad (570 - 632) va tenir la seva primera experiència profètica als quaranta anys
quan, segons va afirmar, se li va aparèixer l'arcàngel Jibril (Gabriel) en una
visió. Muhàmmad va confiar a la seva família (pertanyent a la tribu quraixita, que gaudia
del poder polític a la Meca) i amics íntims el contingut d'aquesta visió i d'altres
posteriors. Al cap de quatre anys, va començar a predicar en públic a la seva
ciutat natal i principal nucli comercial d'Aràbia, la Meca. Davant l'hostilitat
dels habitants d'aquesta ciutat, va marxar a Medina l'any 622. Aquest esdeveniment, l'hègira o
emigració, marca el primer any del calendari
islàmic. A la ciutat
de Medina, Muhàmmad va adquirir ben aviat una autoritat espiritual i temporal,
i va arribar a ser reconegut com a legislador i profeta. Després de vèncer
l'oposició àrab i jueva que havia trobat a Medina, va emprendre una guerra
contra la Meca. De mica en mica, les tribus àrabs li van declarar llur
lleialtat i la Meca es va retre l'any 630. Quan Muhàmmad va morir era el màxim dirigent d'un estat àrab que
incrementava el seu poder amb una gran rapidesa.
Els ensenyaments centrals de Muhàmmad eren que Déu era bo,
omnipotent i únic, la necessitat que la generositat i la justícia guiessin les
relacions humanes, i va establir la igualtat entre els creients, sense
distincions de nacionalitat, ètnia, rang social o sexe (Umma).
Període primerenc
Entre els anys 632 i 750, sota el
regnat dels quatre primers califes i
dels omeies, es va produir una expansió territorial fulgurant de l'islam, que
va sotmetre imperis tan importants com el persa o
el bizantí, dominant un territori que anava des de la península
Ibèrica fins a
l'actual Pakistan. Altrament, durant aquestes dues centúries i les dues
immediatament posteriors, es van desenvolupar les qüestions legislatives i
teològiques bàsiques de l'islam ortodox. Aquest període va veure també les dues
primeres fitnes que van provocar el cisma entre sunnites i xiïtes, així com el naixement del sufisme, inspirat en exemples d'ascetes com Al-Hàssan
al-Basrí.
Per a l'aristocràcia omeia, l'islam era la religió exclusiva dels
àrabs; l'economia de l'imperi es va basar en els impostos pagats per la
majoria de no musulmans (dhimmis) a la minoria d'àrabs musulmans. Un no-àrab que volia
convertir-se a l'islam havia de d'integrar-se primer a una tribu àrab, i fins i
tot després de la conversió, aquests nous musulmans (mawali) no aconseguien la igualtat social i econòmica amb els àrabs. Els
descendents de l'oncle de Muhàmmad, Al-Abbàs ibn
Abd-al-Múttalib, van reunir
contra els omeies els mawalidescontents,
els àrabs pobres i alguns xiïtes i van enderrocar-los amb l'ajut del
general Abu-Múslim, inaugurant la dinastia
abbàssida l'any 750.
(Continuarà)(La imatge és de la Petita Petra)
Comentaris