Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (XVI)
Uns tres anys després Gibril va aparèixer-se de nou a Mahoma,
assegut en una cadira que se situava entre el cel i la terra, i va
dir-li: Mahoma: tu ets el profeta
i missatger de Déu, i jo sóc Gibril. Atemorit, Mahoma va demanar a
Khadija que li tapés el cap per a no patir visions terrorífiques; aleshores la
veu celestial va recitar-li: Oh
tu [Mahoma], l'abrigat, el ben cobert! / Aixeca't! Avisa la gent! / Digues que
és el més gran, el teu Senyor: <> /
Exteriorment, tingues la roba purificada, tingues-la neta. / De la brutícia,
allunya-te'n sempre, fuig! [Q.74:1-5]. L'abominació de què Mahoma
havia de fugir era el politeisme que,
fins aleshores, practicaven els àrabs.
Les experiències d'aquest tipus van continuar repetint-se; les
veus celestials sempre insistien en l'existència d'un únic Déu i en la missió
de Mahoma com a profeta. Finalment, Mahoma va convèncer-se d'assumir la
condició d'enviat de Déu, i es considerà successor dels profetes enviats
anteriorment als jueus (Abraham, Moisès, Jesús), El Segell
dels Profetes.
A partir del 613, Mahoma va començar a predicar públicament el contingut
d'aquestes revelacions. Els sahaba,
companys i companyes del Profeta, en conservaren el record oralment i de tant
en tant escrivien fragments petits en diferents pedres o altres superfícies
fins que, vers l'any 650, ja mort
Mahoma, les posaren per escrit tot el compendi de revelacions en el Llibre
Sagrat de l'Alcorà, literalment la Recitació.
Aviat, Mahoma va reunir un grup de seguidors que el reconeixien
com a Profeta i que s'uniren en les seves pregàries, les quals culminaren en un
acte de prostració en què els fidels tocaren a terra amb el front en senyal de
reconeixement de la Majestat de Déu, fet que esdevingué un acte central en
l'adoració musulmana. Tothom el coneixia com a Al-Emin, que significa El molt Confiable, i es veu que fins
i tot era més de fiar la seva paraula que un contracte per escrit.
A la Meca es trobaven uns tres-cents taguts o ídols de pedra, or i altres materials que adoraven
els mecans i altres àrabs que venien a fer peregrinació, però Mahoma afirmava
que Déu és l'única divinitat existent (No
hi ha déu que mereixi ésser adorat amb excepció de Déu). La denominació
de Déu pels musulmans és Al·là, que implica en el seu propi nom atributiu
l'existència d'una única divinitat creadora, que es pot traduir literalment com
El [Únic] Déu: Digues [Profeta]:
< [Q.112:1]. El nom Al·là també
implica dues coses que, a diferència del nom en les llengües romàniques, que no
és donat, no és una paraula que tingui ni gènere (tant masculí com femení) i no
té una declinació en plural. En català podem escriure la paraula déu (que si es
troba en gènere definit, el masculí) en femení, Deessa (o Dea) i en plural,
déus (o deesses).
Mahoma atribuïa la prosperitat de la Meca a la voluntat d'Al·là,
per tant els habitants de la Meca havien de mostrar-se agraïts, sent generosos
amb la seva riquesa i defugint l'avarícia; Mahoma també avisava que les
persones hauran de comparèixer davant Déu en el judici del
Darrer Dia on,
segons les seves bones obres i la seva creença en Déu, aniran al paradís, o segons
les seves males obres i la seva creença a associar a Déu altres deïtats (tant
déus hipotètics com associats divinitzats o com forces independents (karma, la bruixeria, l'atzar...) a
l'única força veritable de Déu, que aniran a l'infern.
Molts dels seguidors de Mahoma eren fills i germans dels homes més
rics de la Meca, però exclosos dels negocis lucratius. La nova religió
predicada per Mahoma va ser denominada islam, que vol dir submissió
a la voluntat de Déu, i els seus fidels foren denominats musulmans [muslimun], que vol dir aquells que s'han sotmès malgrat
que, en un principi, l'Alcorà els definís com els creients [muminun].
L'oposició de la Meca
a la prèdica de Mahoma
Aviat va sorgir a la Meca un moviment d'oposició; per una banda,
els politeistes consideraven una blasfèmia que ofenia els déus l'afirmació que
l'únic déu existent és Al·là; per altra, en la seva prèdica, Mahoma criticava
la manera de viure dels rics comerciants, els quals intentaren atraure'l tot
oferint-li una part en els seus negocis o la possibilitat de contraure
matrimoni dins dels clans de l'oligarquia mercantil, ofertes que Mahoma va
rebutjar.
Vers el 615, va
cristal·litzar el moviment d'oposició dirigit per Abu-Jahl, que
sospitava que Mahoma usés el seu missatge religiós per prendre el poder a la
Meca. Hom va qüestionar algunes de les afirmacions del Profeta com ara que les
persones ressuscitarien abans del Judici; va començar la persecució contra els
musulmans. El 616, Abu-Jahl va
decretar el boicot contra el clan de Hàixim, perquè aquests protegien Mahoma i
els seus seguidors. Aquest boicot va mantenir-se durant tres anys. El 619, van morir tant Khadija com Abu-Tàlib, l'oncle de Mahoma, i
aleshores, Abu-Lahab, el nou cap del clan dels Hàixim, va retirar la protecció
del clan a Mahoma, el qual va intentar refugiar-se a at-Taïf, un poble a
la rodalia de la Meca, però hi va ser rebutjat. Després d'haver aconseguit la
protecció d'un altre clan, Mahoma va tornar a la Meca.
L'Hègira
Durant l'estiu del 621, dotze homes de Medina visitaren la Meca per dur a terme el pelegrinatge anual a la
kaba; en secret, aquests pelegrins es declararen musulmans davant de Mahoma i
se'n tornaren a Medina a fer propaganda de l'islam. Un any més tard, el juny del 622, un grup de setanta-cinc persones de Medina, en el qual hi havia
dues dones, no sols es declararen musulmanes sinó que juraren protegir Mahoma;
aquests són els dos
juraments d'Al-Àqaba. Aleshores,
Mahoma va demanar als seus seguidors de la Meca que es dirigissin a Medina en
petits grups; segons s'explica, a la Meca van conspirar per assassinar Mahoma
abans que pogués fugir, però aquest va aconseguir esmunyir-se secretament i
arribà a Medina el setembre del 622.
Aquesta fugida de Mahoma de la Meca cap a Medina és allò que la
tradició musulmana anomena l'hègira,
paraula que es tradueix per emigració tot
i que el seu significat principal és el de trencament dels llaços de parentiu.
En l'islam, es compten els anys a partir del primer dia de l'any àrab en què
s'esdevingué l'Hègira, que, en el còmput cristià, correspon al 16 de juliol del 622.
La Constitució de
Medina
Medina estava situada en un oasi; era una ciutat agrària, on
vivien alguns clans jueus, dedicats a l'agricultura. El 618, la ciutat de Medina s'havia vist sacsejada per lluites sagnants
entre els clans que hi vivien; convidant Mahoma a viure a la ciutat, potser
esperaven trobar algú amb autoritat que fes de mitjancer entre els clans
locals.
Es conserva un document denominat la Constitució de Medina; en la forma com ens ha arribat, consisteix, en realitat, en dos
documents que segurament són posteriors a l'any 627; tanmateix, els investigadors creuen que les seves disposicions
són les donades per Mahoma a Medina.
Aquest document estableix la creació d'una confederació,
organitzada segons els costums tradicionals dels àrabs, de nou grups: els vuit
clans àrabs i els vinguts de la Meca; aquesta constitució no atorga pas cap
autoritat especial a Mahoma, simplement el preàmbul parla de l'acord a què han
arribat el profeta Mahoma i els musulmans de Medina, és a partir dels termes
d'aquest acord que s'han de resoldre els conflictes. Els jueus no havien
acceptat pas Mahoma com a profeta i, per això, a la Constitució de Medina, hi
apareixen subordinats als clans àrabs.
Durant almenys cinc anys, Mahoma no va tenir cap autoritat directa
sobre els membres dels altres clans, però, al final de la seva vida, el
prestigi de les seves victòries militars li va conferir un poder autocràtic.
Les revelacions que Mahoma va rebre a Medina sovint contenen normes legals i
jurídiques per a la comunitat de musulmans, però no acostumen a tractar pas de
qüestions polítiques.
(Continuarà)(La fotografia és dels murals que es veuen a la petita Petra)
Comentaris