Jordània, dia 3: de la mar Morta a Petra passant per la Petita Petra (30 de desembre de 2017) (IV)
El rei Nimrod començà la construcció de la Torre de Babel per tal
d'arribar al Cel i matar al Creador. La tribu d'Assur no va estar conforme i
emigrà cap al nord, on construí la ciutat de Nínive. Abram
decidí quedar-se per discutir amb Nimrod, i demostrar-li que la seva actitud
era absurda. Nimrod va ordenar matar Abram, que se salvà per miracle. Segons la
tradició jueva, era l'any 1996 de la Creació, o sia l'any 1764 aC.
Al cap d'uns anys va tornar a Ur, fins que van decidir anar a
viure una altra terra amb el seu pare Tèrah, la seva
muller i alhora neboda Sara,[25] i el seu nebot Lot. Durant viatge, el seu pare Tèrahva romandre a
l'oasi d'Haran. Mentre estaven acampats, segons una tradició jueva, el
rei Nimrod va cremar l'oasi per matar Abram.
Durant la seva vida va viatjar uns quants cops entre Hebron i Egipte, on va tenir problemes amb els regents d'ambdues regions, Abimèlec i
el faraó, que desitjaven la seva dona Sara, perquè era molt bella. A Canaan va haver-hi baralles entre esclaus de Lot i d'Abram que van fer que els dos parents i amics se
separessin. Aleshores, Lot va anar a viure a les ciutats de Sodoma i Gomorra. Vuit anys
després, hi va haver una guerra entre Xinar, Elassar, Elam i Goïm contra Sodoma, Gomorra, Admà, Seboiïm i Sóar. Després d'unes batalles a la Vall de Sidim (actualment mar Morta), van
guanyar els primers i van saquejar totes les ciutats rivals. Aleshores, Lot va ser fet presoner. Quan se n'assabentà Abram, va fer una
expedició amb la qual va salvar Lot i molts presoners més.
Pensant que la seva dona era estèril, va tenir un fill, Ismael, amb l'esclava Agar. Segons l'Alcorà islàmic, Abraham i
el seu fill Ismael van fer la Kaba (el lloc més sagrat de l'islam) en un indret on Adam ja havia fet un altar en honor a Déu. Quan Ismael tenia catorze anys, Déu li féu el regal de poder
engendrar un fill a l'avançada edat d'ell, cent anys, i noranta, la seva dona.
Aquest fill fou Isaac. Els jueus es consideren descendents d'Isaac i els àrabs d'Ismael, motiu pel qual tots dos pobles es creuen els hereus veritables
d'Abraham. Els primers per descendir del fill anunciat per Déu i els segons per
descendir del primogènit d'Abraham. Poc després de néixer Isaac, Abraham
repudià Agar i el seu fill Ismael, convertint Isaac en l'únic hereu, per ordre
divina (cf. Gèn, 21:12).
Un dia Déu li digué que prengués el seu fill (Isaac segons la
Bíblia, Ismael segons els musulmans) i que li oferís en sacrifici. Quan estigué
a punt de matar-lo li manà que no ho fes, perquè ja havia vist que l'obeïa i ja
no li calia. En compensació, Abraham li sacrificà un be. Després de la mort
de Sara va
agafar Queturàcom a segona esposa que li infantà Zimran, Jocxan, Medan, Midian, Ixbac i Xúah. Quan van ser grans, Abraham els va obligar a deixar les seves
terres i anar a terres llunyanes.
Va morir als cent setanta-cinc anys i va ser enterrat pels seus
fills Isaac i Ismael a la Cova de
Macpelà, terra que
ell mateix havia comprat per enterrar-hi Sara.
Islam
Abraham (Ibrahim) és un dels profetes de l'islam més importants;
és anomenat "Pare" o "Amic de Déu" pels musulmans que es
consideren com els seus més dignes descendents, alhora en tant que predicador
del monoteisme i en tant que pare d'Ismael (Ismaïl) abans d'Isaac (Ishaq). En efecte, Ismael, el seu fill gran, és considerat
com l'ancestre dels àrabs mentre que
Isaac ho és dels jueus: Judà sent fill de Jacob, aquest fill d'Isaac i doncs nét d'Abraham (Jacob engendra dotze
fills, pares de les dotze tribus
d'Israel).
L'islam ensenya que el fill que Abraham ofereix a Déu en sacrifici
és Ismael i no Isaac, argumentant que la Bíblia ha estat reescrita pels rabins: la Bíblia jueva presenta Isaac com el "fill únic" del
patriarca. Ara bé, Isaac té un germà gran que només ell, abans que Isaac no
vingués al món, ha pogut ser anomenat "fill únic". Les tribus àrabs ismaïlites,
entre les que s'hi compta la del profeta Mahoma, els quraixites, es consideren tradicionalment com descendents directes d'Ismael,
induint una filiació entre Mahoma i Abraham.
Segons la tradició musulmana, Abraham és enterrat a Hebron.
El hajj o pelegrinatge obligatori a la Meca (un dels cinc pilars de
l'islam)
reconstitueix els passos d'Abraham, Agar i Ismael mentre que erraven pel desert fins a aquesta
ciutat. A punt de morir de set al desert, Abraham, Agar i el seu fill són
salvats per intervenció divina gràcies a una font que els musulmans situen prop
de la Kaba i que
anomenen Zamzam, que proveeix encara avui dia aigua a més de 3 milions de pelegrins
cada any.
L'Id al-Kabir ("festa del sacrifici"), la festa més important de
l'islam, celebra la fi del hajj i
commemora el sacrifici d'Ismael que Abraham volia fer en senyal d'obediència i
de submissió a la voluntat de Déu. En aquesta ocasió i en record de l'acte del
profeta, els musulmans sacrifiquen (en la mesura dels seus mitjans) un xai o un
altre animal que comparteixen en família i, en senyal de caritat, amb els
pobres.
Fitxer:Formella battistero 4 Abramo.JPG|Abraham i els àngels i
sacrifici d'Isaac a les Portes
del Paradís, 1452, per Lorenzo Ghiberti (Florència, Battistero del
Duomo)
A l'Alcorà
Abraham és citat diverses vegades a l'Alcorà, i la sura 14
porta tradicionalment el seu nom. S'hi evoca la seva joventut, en particular la
seva baralla amb el seu pare qui simbolitza l'antiga creença politeista.
L'Alcorà evoca igualment el seu descobriment de la fe monoteista, presentada
com una emanació de la seva raó: segons el passatge que relata aquest episodi, Abraham busca un
déu i designa primer una estrella com el
seu senyor. Quan aquesta desapareix, fa el mateix amb la Lluna i després amb el Sol, però acaba per renegar de tots els ídols adorats pel seu pare i
els seus contemporanis, acabant per girar-se cap a "Aquell qui ha creat (a
partir del no-res) els Cels i la Terra".
En l'Alcorà, Abraham un dia decideix de no participar en una festa
solemne, pretextant que està malalt, i aprofita l'absència dels altres per
destruir totes les imatges d'ídols del seu poble, a excepció d'una d'elles.
Acusat d'aquest acte de destrucció sacrílega, afirma que és l'ídol restant, el
més gros, que n'és responsable, i va desafiar els altres vilatans de fer-lo
testimoniar, intentant així demostrar que es tractava només que d'una simple
estàtua, i no d'un ésser diví. Per a aquests actes, Abraham és condemnat a ser
cremat, però Déu el salva.
Aquest episodi és proper de la tradició hebraica, sobretot en el
passatge del midraix Abraham, els ídols
i Nemrod. Segons l'Alcorà, inspira més tard Mahoma, quan va tornar d'exili, en la presa de la Meca, on va destruir
ídols.
Abraham és l'espòs de Sara, reputada per a la seva bellesa, i que presenta com la seva
germana. Aquesta atreu l'atenció del faraó, que intenta abusar d'ella. Déu
intervé i el Faraó, paralitzat, no aconsegueix tocar-la. El faraó torna a
Abraham la seva esposa i li ofereix nombrosos presents, que aquest es nega a
acceptar. Proposa a Sara prendre una serventa entre les quatre-centes noies del
seu regne. Escull la que té un estatut superior a totes les altres, Agar, que aprecia des de la seva primera trobada. Ibrahim,
seguint el consell de Sarah que és estèril, es casa llavors amb Agar que li
dóna un fill : Ismael.
(Continuarà)(La imatge és de nou, de la fortalesa de Shawbak)
Comentaris