Budapest, del 7 al 10 de desembre de 2017: visitant Budapest (8 de desembre de 2017; dia 2) (XXII)
Clima
La ciutat té un clima humit continental, un clima de transició
entre el clima temperat, cobert de neu de Transdanúbia, el clima variable
continental de la gran plana oberta de l'est i el clima gairebé submediterrani
del sud.
La primavera es caracteritza per l'abundància de sol i pluges aïllades.
La temperatura comença a pujar notablement a l'abril, en general aconsegueixen
màximes de 25 °C al final del mes, encara que hi ha curts períodes de fred
amb baixes temperatures a la zona amb 0-5 °C i les gelades poden aparèixer
fins i tot a mitjan maig.
En els estius, els perllongats períodes de calor, amb temperatures entre
32-35 °C, s'intercanvien amb breus períodes humits amb fronts freds
provinents de l'oest, amb temperatures entre 18-25 °C. La humitat és alta,
de tant en tant, a l'estiu principalment secundària per la influència del
Mediterrani. No obstant això, en general, la calor és seca i les temperatures
nocturnes són molt agradables, especialment en els suburbis residencials. Al
centre de Pest, no obstant això, no és rar que les temperatures siguin
superiors a 25 °C a mitjanit. Les tempestes, algunes de violentes amb ratxes fortes i pluges torrencials, també són freqüents. La temperatura més alta registrada va ser
de 40,7 °C el 20 de juliol de 2007.
Les temperatures altes poden mantenir-se per sobre de 20 °C
fins al final d'octubre. Les nits més fredes i les gelades arriben per primera
vegada, en general, a la segona setmana d'octubre. Els curts períodes freds
varien amb l'estiuet de Sant Martí, que pot durar setmanes senceres. Al novembre sobrevé l'abundant
pluja, de vegades neu, i una caiguda dràstica de les temperatures (a 10 °C
durant tota la tardor del mes).
Els hiverns són
variables i impredictibles. Els vents de l'oest porten aire temperat oceànic,
amb temperatures entre 5-10 °C, gairebé sense congelar i dispersa la pluja
o neu. Les borrasques que
es desplacen des del mar
Mediterrani poden
portar tempestes de neu amb 20–40 cm de caiguda en un sol dia, seguit per
aire fred de Rússia.
Les borrasques de l'Atlàntic sud i el vent pot portar un clima inusualment càlid, amb
temperatures que arriben als 15 °C fins i tot al gener. L'anticicló de Sibèria porta cada dos anys un període molt assolellat però fred,
amb una durada d'una setmana o dues amb punts baixos en el rang climàtic de -15
a -20 °C. Els anticiclons amb els centres superiors d'Europa occidental
produeixen boira freda sense canvis en la temperatura entre el dia i la nit i
es queden al voltant o una mica per sota de 0 °C. La boira pot durar setmanes. Les borrasques mediterrànies que es
mouen per sobre de la capa de boira poden portar un o dos dies de pluja gelada.
Economia
Budapest es va convertir en una ciutat
global a causa
de la industrialització. El 1910, el 45,2% de la població total treballaven en fàbriques.
La capital hongaresa va ser una de les més grans ciutats industrials d'Europa
amb 600.000 treballadors de fàbriques en la dècada de 1960. Entre 1920 i 1970,
més de la meitat del total de la producció industrial d'Hongria es feia a
Budapest. La metal·lúrgia (FÉG), la indústria tèxtil i la indústria de l'automòbil (Ikarus) van ser els
principals sectors que van rebre els canvis estructurals.
Ara gairebé totes les branques de la indústria es troben a
Budapest. Els principals productes són els aparells de comunicació d'enginyeria i informàtica, màquines elèctriques, llums incandescents (General
Electric). La indústria farmacèutica també és important, la molt coneguda Egis i les companyies
Gedeon Richter i Chinoin són hongareses, mentre que Teva també té una divisió aquí.
La indústria està més aviat als afores, puix el centre és el lloc
per al servei principal d'empreses financeres nacionals i internacionals, com
Telekom Hongria, General
Electric, Vodafone, Telenor,
Erste Bank, CIB Bank, K&H Bank&Insurance, UniCredit, Budapest Bank,
Generali Providencia Insurance, ING, Aegon Insurance, Allianz. Les bases regionals de Volvo Co., Saab, Ford, GE, IBM, TATA Consultancy Services Limited estan a Budapest. El
grup MOL de petroli i gas hongaresos, que amb les seves subsidiàries, és un
líder integrat de petroli i gas a l'Europa central i de l'Est. L'OTP Bank, que
és el banc més gran d'Hongria, amb sucursals en altres vuit països, té la seu a
la capital.
Budapest és el centre dels serveis, assessoria financera,
transaccions de divises, serveis comercials i béns. Els serveis de comerç i
logística estan ben desenvolupats. El turisme i l'hostaleria també mereixen esment, ja que a la capital
existeixen milers d'establiments de restaurants, bars, cafès i llocs de festa.
Transport
Aeri
L'aeroport de Budapest-Ferihegy està situat a uns 25 km al
sud-est del centre de la ciutat. Està constituït per tres terminals: Ferihegy
1, Ferihegy 2/A i Ferihegy 2/B. Des de l'aeroport es triguen uns 30 minuts a
arribar al centre de la ciutat; el preu del viatge és d'uns 19€ amb taxi i uns
6€ amb autobús. Malév era la companyia aèria nacional.
També es pot arribar a l'aeroport mitjançant transport públic,
l'autobús número 200I connecta les dues terminals amb l'estació de metro i
ferroviària Kobanya-Kispest, i el número 93 connecta la terminal 1 amb la
mateixa estació. El preu és aproximadament de 320 forints o 400, si es compra
el bitllet al conductor de l'autobús (maig de 2010). També es pot arribar al
centre de la ciutat amb tren des de la terminal 1 fins a l'estació de Nyugati.
Ferroviari
La companyia nacional de transport ferroviari hongaresa és MÁV.
Les tres estacions principals de Budapest són: Keleti a l'est, Nyugati a l'oest i Déli al sud. Les tres tenen
connexions nacionals i internacionals. Budapest va ser una de les parades més
importants de l'Orient
Express fins al
2001, any en el qual el recorregut va ser reduït a entre París i Viena.
La xarxa de metro de
Budapest és la
més antiga del continent, i s'inaugurà en ocasió de la celebració del
"mil·lenari" el 1896. També hi ha un servei de trens suburbans als
voltants de Budapest, que opera sota la denominació HÉV.
Transport públic
El transport públic a Budapest és gestionat per BKV —Budapesti
Közlekedési Vállalat o Empresa de Transport de Budapest—,companyia
que s'encarrega dels autobusos, trolebusos, tramvies, línies de ferrocarril de rodalia, metro, serveis de vaixell, funicular
i un telecadira anomenat Libegő.
La xarxa de tramvia de Budapest és extensa i fiable malgrat la
deficient infraestructura i la seva envellida flota. Les rutes 4 i 6 combinades
formen la línia de tramvia més ocupada del món, amb els tramvies de passatgers
més llargs del món (54 metres de llarg combina de Siemens) que s'executa de 60
a 90 segons en hora punta i 3-4 minuts fora d'hores punta i en general ple de
gent.
Hi ha tres línies de metro de
Budapest i una
quarta està en construcció. La línia groga, construïda el 1896, és la segona
línia de metro més antiga del món, només superada pel metro de
Londres construït
el 1863. (Continuarà)
Comentaris