Budapest, del 7 al 10 de desembre de 2017: visitant Budapest (8 de desembre de 2017; dia 2) (XXII)

Clima
La ciutat té un clima humit continental, un clima de transició entre el clima temperat, cobert de neu de Transdanúbia, el clima variable continental de la gran plana oberta de l'est i el clima gairebé submediterrani del sud.
La primavera es caracteritza per l'abundància de sol i pluges aïllades. La temperatura comença a pujar notablement a l'abril, en general aconsegueixen màximes de 25 °C al final del mes, encara que hi ha curts períodes de fred amb baixes temperatures a la zona amb 0-5 °C i les gelades poden aparèixer fins i tot a mitjan maig.
En els estius, els perllongats períodes de calor, amb temperatures entre 32-35 °C, s'intercanvien amb breus períodes humits amb fronts freds provinents de l'oest, amb temperatures entre 18-25 °C. La humitat és alta, de tant en tant, a l'estiu principalment secundària per la influència del Mediterrani. No obstant això, en general, la calor és seca i les temperatures nocturnes són molt agradables, especialment en els suburbis residencials. Al centre de Pest, no obstant això, no és rar que les temperatures siguin superiors a 25 °C a mitjanit. Les tempestes, algunes de violentes amb ratxes fortes i pluges torrencials, també són freqüents. La temperatura més alta registrada va ser de 40,7 °C el 20 de juliol de 2007.
Les temperatures altes poden mantenir-se per sobre de 20 °C fins al final d'octubre. Les nits més fredes i les gelades arriben per primera vegada, en general, a la segona setmana d'octubre. Els curts períodes freds varien amb l'estiuet de Sant Martí, que pot durar setmanes senceres. Al novembre sobrevé l'abundant pluja, de vegades neu, i una caiguda dràstica de les temperatures (a 10 °C durant tota la tardor del mes).
Els hiverns són variables i impredictibles. Els vents de l'oest porten aire temperat oceànic, amb temperatures entre 5-10 °C, gairebé sense congelar i dispersa la pluja o neu. Les borrasques que es desplacen des del mar Mediterrani poden portar tempestes de neu amb 20–40 cm de caiguda en un sol dia, seguit per aire fred de Rússia. Les borrasques de l'Atlàntic sud i el vent pot portar un clima inusualment càlid, amb temperatures que arriben als 15 °C fins i tot al gener. L'anticicló de Sibèria porta cada dos anys un període molt assolellat però fred, amb una durada d'una setmana o dues amb punts baixos en el rang climàtic de -15 a -20 °C. Els anticiclons amb els centres superiors d'Europa occidental produeixen boira freda sense canvis en la temperatura entre el dia i la nit i es queden al voltant o una mica per sota de 0 °C. La boira pot durar setmanes. Les borrasques mediterrànies que es mouen per sobre de la capa de boira poden portar un o dos dies de pluja gelada.
Economia
Budapest es va convertir en una ciutat global a causa de la industrialització. El 1910, el 45,2% de la població total treballaven en fàbriques. La capital hongaresa va ser una de les més grans ciutats industrials d'Europa amb 600.000 treballadors de fàbriques en la dècada de 1960. Entre 1920 i 1970, més de la meitat del total de la producció industrial d'Hongria es feia a Budapest. La metal·lúrgia (FÉG), la indústria tèxtil i la indústria de l'automòbil (Ikarus) van ser els principals sectors que van rebre els canvis estructurals.
Ara gairebé totes les branques de la indústria es troben a Budapest. Els principals productes són els aparells de comunicació d'enginyeria i informàtica, màquines elèctriques, llums incandescents (General Electric). La indústria farmacèutica també és important, la molt coneguda Egis i les companyies Gedeon Richter i Chinoin són hongareses, mentre que Teva també té una divisió aquí.
La indústria està més aviat als afores, puix el centre és el lloc per al servei principal d'empreses financeres nacionals i internacionals, com Telekom Hongria, General ElectricVodafoneTelenor, Erste Bank, CIB Bank, K&H Bank&Insurance, UniCredit, Budapest Bank, Generali Providencia Insurance, ING, Aegon Insurance, Allianz. Les bases regionals de Volvo Co., SaabFord, GE, IBM, TATA Consultancy Services Limited estan a Budapest. El grup MOL de petroli i gas hongaresos, que amb les seves subsidiàries, és un líder integrat de petroli i gas a l'Europa central i de l'Est. L'OTP Bank, que és el banc més gran d'Hongria, amb sucursals en altres vuit països, té la seu a la capital.
Budapest és el centre dels serveis, assessoria financera, transaccions de divises, serveis comercials i béns. Els serveis de comerç i logística estan ben desenvolupats. El turisme i l'hostaleria també mereixen esment, ja que a la capital existeixen milers d'establiments de restaurants, bars, cafès i llocs de festa.
Transport

Aeri

L'aeroport de Budapest-Ferihegy està situat a uns 25 km al sud-est del centre de la ciutat. Està constituït per tres terminals: Ferihegy 1, Ferihegy 2/A i Ferihegy 2/B. Des de l'aeroport es triguen uns 30 minuts a arribar al centre de la ciutat; el preu del viatge és d'uns 19€ amb taxi i uns 6€ amb autobús. Malév era la companyia aèria nacional.
També es pot arribar a l'aeroport mitjançant transport públic, l'autobús número 200I connecta les dues terminals amb l'estació de metro i ferroviària Kobanya-Kispest, i el número 93 connecta la terminal 1 amb la mateixa estació. El preu és aproximadament de 320 forints o 400, si es compra el bitllet al conductor de l'autobús (maig de 2010). També es pot arribar al centre de la ciutat amb tren des de la terminal 1 fins a l'estació de Nyugati.

Ferroviari

La companyia nacional de transport ferroviari hongaresa és MÁV. Les tres estacions principals de Budapest són: Keleti a l'est, Nyugati a l'oest i Déli al sud. Les tres tenen connexions nacionals i internacionals. Budapest va ser una de les parades més importants de l'Orient Express fins al 2001,  any en el qual el recorregut va ser reduït a entre París i Viena.
La xarxa de metro de Budapest és la més antiga del continent, i s'inaugurà en ocasió de la celebració del "mil·lenari" el 1896. També hi ha un servei de trens suburbans als voltants de Budapest, que opera sota la denominació HÉV.

Transport públic

El transport públic a Budapest és gestionat per BKV —Budapesti Közlekedési Vállalat o Empresa de Transport de Budapest—,companyia que s'encarrega dels autobusos, trolebusos, tramvies, línies de ferrocarril de rodalia, metro, serveis de vaixell, funicular i un telecadira anomenat Libegő.
La xarxa de tramvia de Budapest és extensa i fiable malgrat la deficient infraestructura i la seva envellida flota. Les rutes 4 i 6 combinades formen la línia de tramvia més ocupada del món, amb els tramvies de passatgers més llargs del món (54 metres de llarg combina de Siemens) que s'executa de 60 a 90 segons en hora punta i 3-4 minuts fora d'hores punta i en general ple de gent.

Hi ha tres línies de metro de Budapest i una quarta està en construcció. La línia groga, construïda el 1896, és la segona línia de metro més antiga del món, només superada pel metro de Londres construït el 1863. (Continuarà)

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Hivern", un poema de Miquel Martí i Pol

"Un sonet per a tu" de Miquel Martí i Pol

Un poema de Joan Margall, "L'aufàbrega"