Budapest, del 7 al 10 de desembre de 2017: visitant Budapest (8 de desembre de 2017; dia 2) (XXIX)
Rei
Àtila
apareix al controvertit còdex Chronicon Pictum, que cita Esteve com el primer rei dels hongaresos, tot i que
també diu que seguia els "vells reis" Àtila i Nimrod.
Un
cop coronat, Esteve I va fundar diverses diòcesis (Veszprém, Győr, Kalocsa...), organitzades sota l'arxidiòcesi d'Esztergom, independitzant-se d'aquesta manera del sistema eclesiàstic
alemany. També va començar a estructurar el regne en comtats (comitatus, megye) imitant el model franc.
Esteve
va intentar acabar amb els costums pagans i reforçar el cristianisme. El seu
primer decret ordenava que cada deu pobles havien de construir una església. Va
convidar sacerdots al seu regne per tal d'evangelitzar-lo, molts dels quals
ocuparen càrrecs de confiança: l'arquebisbe Astrik actuà com a conseller, i el
bisbe Gerard Sagredo fou el tutor del seu fill Emeric.
Vers
l'any 1003, Esteve va envair Transsilvània, on el seu oncle matern Gyula hi governava com a capitost
semiindependent. Esteve la va annexionar al regne convertint-la en la diòciesi
de Transsilvània. Durant els anys següents, també ocuparia les terres dels
magiars negres a la Transdanúbia, que formarien la diòcesi de Pécs. Finament, es creu que hauria negociat el matrimoni de la seva
germana amb Samuel Aba, el capitost de les tribus kabar de la regió de Mátra.
Als dominis del seu nou cunyat, Esteve hi va fundar la diòcesi d'Eger.
Esteve
tenia intenció de cedir el regne al seu únic fill Emeric i retirar-se a un
monestir a fer vida contemplativa, però l'any 1301 Emeric morí en un accident
de cacera. Aquesta mort va passar factura a la salut d'Esteve, que perdé el seu
vigor. Incapaç de trobar un hereu en qui pogués confiar el regne, va morir
sense haver designat successor el dia de
l'Assumpció del
1038.
Canonització
Poc
després de la mort d'Esteve, s'escamparen notícies de curacions miraculoses que
tenien lloc a prop de la seva tomba. A petició del rei hongarès Ladislau I, l'any 1083 el papa Gregori
VII el va canonitzar juntament
amb el seu fill Emeric i el bisbe màrtir Gerard
Sagredo (hongarès: Szent Gellért).
En
el seu honor, s'aixecà la basílica de Sant Esteve a Budapest, on encara es conserva la seva mà dreta com a relíquia.
És
el sant patró d'Hongria, dels reis, dels joves morts, dels paletes i els
ciselladors. La seva festivitat se celebra el 16
d'agost, l'endemà de
la seva mort, tot i que a Hongria se celebra el 20 d'agost per commemorar el
dia en què les seves relíquies van ser traslladades a la ciutat de Buda.
Llegat
La
seva figura fou utilitzada com a referent polític en un primer moment pels
monarques hongaresos i, posteriorment, pel moviment nacionalista d'aquest país
durant el segle XIX.
Tot i que l'autenticitat és discutida, la corona del regne és coneguda com la
corona de sant Esteve i és un del símbols nacionals. Es troba exposat al
parlament hongarès, a Budapest.
Esteve
ha estat un tema recurrent en l'art hongarès, especialment amb el
desenvolupament del nacionalisme. La seva preminència queda demostrada per
quadres com El baptisme de Vajk (1875)
de Gyula Benczúr, o el gran nombre d'estàtues del sant escampades per tot Hongria.
Ludwig van Beethoven va compondre, per encàrrec i com a música incidental per a
una obra de teatre, una obertura i diverses peces (marxes, cors, etc.) per
a El rei Esteve, que es va
estrenar al teatre de Budapest el 1811. L'última òpera del compositor
hongarès Ferenc Erkel és István
király (El rei Esteve),
de 1885.
Iconografia
S'acostuma
a representar com un rei medieval, coronat amb la Corona de Sant
Esteve i
portant la creu
patriarcal de
doble travesser, símbols nacionals d'Hongria que figuren a l'escut
del país.
Obresː
·
Estàtua eqüestre al Castell de Buda (Budapest)
·
Estàtua a la Plaça dels Herois de Budapest
·
Estàtua a l'altar major de la basílica de Sant Esteve de Budapest”
I sobre la
seva incorrupta mà dreta, s’explica això (https://es.wikipedia.org/wiki/Santa_diestra ):” La Santa Diestra (en húngaro:Szent Jobb) es una reliquia medieval
cristiana húngara, la mano derecha del rey San Esteban
I de Hungría. El rey San Esteban I de
Hungría (1000-1038) fue el cristianizador de los húngaros,
su primer rey y fundador de Estado. Fue considerado una persona justa y
piadosa, pero estricto en sus leyes y labor evangelizadora. Luego de su muerte
en 1038 su cuerpo fue enterrado en la basílica de Székesfehérvár, junto al de su fallecido hijo
san Emérico de
Hungría. Décadas después durante conflictos sucesorios en el
trono, en 1061 surgió una revuelta pagana que puso en peligro el cuerpo del rey
santo, ante lo cual el canónigo de la ciudad hizo sacar los restos de Esteban
del sarcófago de mármol de la basílica y lo escondió en la cámara subterránea
de la edificación. En este momento probablemente por ser ya considerado santo
por muchas personas, su mano derecha fue removida y llevada al tesoro de la
basílica y colocada en un relicario. Fue en ese momento que el guardia del
tesoro de la basílica, Mercurio, se apropió de ella y la escondió. En 1083 cuando el rey San Ladislao I de
Hungría gestionó la santificación de Esteban con el
papa Gregorio VII, luego de conseguir abrir el
sarcófago -- la tapa de piedra del sarcófago de San Esteban no pudo ser movida
por un largo tiempo hasta que no fue liberado Salomón de
Hungría el primo de Ladislao y rey destronado -- y una vez
en presencia del cuerpo, se percataron de que faltaba la santa diestra.
El rey San Ladislao ordenó la
búsqueda inmediata de la mano santa, y fue el mismo Mercurio quien reveló en
1084 que estaba en su posesión. El rey lo perdonó luego de que éste la
devolviese, y fundó entonces un monasterio conocido como Szentjobb, donde puso
a cargo a Mercurio para que cuidase de la reliquia él mismo.
En el Códice Pray elaborado entre 1190 y 1192 aparece escrito en una
de sus páginas en un calendario, que celebraban el 30 de mayo la trasladación
de la Santa Diestra.
Cerca de 1358, Márk Kálti,
escribe en la obra Chronicon Pictum: "San Esteban
llevaba una bolsa de tela ricamente decorada con oro que colgaba de su cintura,
y estaba llena de denarios, y cuando veía a pobres y a mendigos, de inmediato
iba hacia ellos y con su propia mano se ocupaba de ellos ayudándolos. Es por
esto que su mano derecha caritativa, se ha preservado en su realidad corpórea
hasta nuestros días".
La Santa Diestra fue honrada por
cientos de miles y formó parte importante de las peregrinaciones húngaras
durante la Edad Media hasta la invasión turca en el Siglo XVI. Antes de que
fuese ocupado el reino húngaro, la reliquia fue enviada primero a
Székesfehérvár y luego a Bosnia, donde posteriormente comerciantes cristianos
la compraron por una muy alta suma de dinero en 1590 y llevada al monasterio
dominico de Raguza. Posteriormente, puesto que el reino húngaro fue arrasado en
gran parte, se perdió el rastro de la reliquia durante más de un siglo, hasta
que la nobleza húngara dio con su paradero accidentalmente y notificaron de su
importancia primero al rey Leopoldo II de
Habsburgo y posteriormente a María I Teresa
de Habsburgo, quienes luego de largas negociaciones diplomáticas
consiguieron recuperar la Santa Diestra. Primero fue llevada el 16 de abril de
1771 a la ciudad de Schönbrunn y desde ahí al palacio de Buda.
Comentaris