Cracòvia, del 2 al 5 de juny de 2017; dies 3 i 4: Nova Huta, barri jueu, gueto de Cracòvia (4 de juny de 2017) i retorn cap a casa (5 de juny de 2017) (IV)
El Sindicat
d'Escriptors de la Unió Soviètica es fundà per tal de controlar el treball dels autors, i la nova
política va quedar segellada al Congrés d'Escriptors Socialistes de 1934.
Aquesta política s'aplicà inmisericòrdiament en totes les esferes de la producció
artístiques. Els artistes que se'n sortien de la línia oficials eren severament
reprimits. Les formes i els continguts van quedar molt limitats, amb l'art expressionista, surrealista, abstracte, religiós i eròtic sent prohibits. Els experiments formals, incloent els diàlegs
interns, el flux de consciència, l'absurd, l'associació de forma lliure i
tallades també van ser prohibits. Tot això va ser per considerar-se com
"decadent", inintel·ligible per al proletariat o contrarevolucionari.
En resposta al Congrés Rus de 1934, els escriptors més importants
de l'esquerra estatunidenca es reuniren en el Primer Congrés d'Escriptors
Americans del 26 i 27 d'abril de 1925 a Chicago, i la trobada va rebre el
suport de Stalin. Waldo David
Frank va ser el primer
president de la Lliga d'Escriptors
Americans, que va
rebre el suport del Partit Comunista dels Estats Units. Alguns novel·listes van resistir-se al control, i la Lliga va
dissoldre's després de la invasió de la Unió Soviètica per les
forces alemanyes.
Les restriccions van relaxar-se després de la mort de Stalin el
1954, però l'Estat va seguir vigilant l'expressió artística. Això causà que
molts artistes haguessin d'emprendre el camí de l'exili, com per exemple el Grup d'Odessa, originari d'aquella ciutat. Els artistes independents que
seguiren a la Unió Soviètica continuaren sentint l'hostilitat de l'estat: per
exemple, el 1974, una mostra d'art no oficial realitzada prop de Moscou va ser
atacada, amb les obres destruïdes mitjançant canons d'aigua i bulldozers (veure Exhibició del
Bulldozer). Les polítiques
de la glàsnost i de la perestroika impulsades per Mikhaïl Gorbatxov durant la dècada de 1980 facilitaren l'augment de l'interès en els
estils alternatius d'art, però el realisme socialista continuà com l'estil
oficial de l'estat fins al 1991. No va ser fins a la dissolució de la Unió Soviètica en què els artistes pogueren treballar sense censures.
Després de la Revolució Russa, el realisme
socialista esdevingué un moviment literari internacional. Les tendències
socialistes en la literatura s'establiren a la dècada de 1920 a Alemanya,
França, Txecoslovàquia i Polònia. Entre els escriptors que ajudaren a
desenvolupar aquest moviment a l'oest estan Louis Aragon, Johannes Becher, Jaroslav Hašek i Pablo Neruda.
La doctrina del realisme socialista en altres repúbliques populars
va ser legalment reforçat entre 1949 i 1956. Abraçà tots els dominis de les
arts literàries i visuals, aconseguint les seves fites més espectaculars en el
camp de l'arquitectura, considerada com una peça clau en la creació d'un nou ordre social, destinada a difondre la doctrina comunista influint en la
consciència dels ciutadans així com en la seva manera de viure. Durant aquesta
gran empresa, els arquitectes van deixar de ser mers enginyers que creaven
carrers i edificis per passar a ser enginyers de l'ànima humana. El tema general, més enllà de la simple estètica d'un disseny
urbà, era expressar grandioses idees i fer créixer els sentiments
d'estabilitat, persistència i poder polític.
Actualment, els únics països que encara segueixen aquests
principis estètics són Corea
del Nord, Laos i, per extensió, Vietnam. Ocasionalment, la República Popular Xina retorna al realisme socialista per a propòsits específics, com els
pòsters idealitzats de propaganda per promoure el programa espacial
xinès. El realisme
socialista va tenir poc impacte al món no-comunista, on era majoritàriament
vist com un mitjà totalitari per imposar el control estatal sobre els artistes.
La República Federal
Socialista de Iugoslàvia va ser una
notable excepció entre els països comunistes, car després del Trencament
Tito-Stalin de 1948,
abandonà el realisme socialista entre altres elements prèviament importats del
sistema soviètic i permeté una major llibertat artística.
Miroslav Krleža, un dels principals intel·lectuals iugoslaus, pronuncià un
discurs al Tercer Congrés d'Escriptors de l'Aliança de Iugoslàvia, celebrat a Ljubljana el 1952, el qual és considerat com un punt d'inflexió de la
denúncia iugoslava del dogmatisme del realisme socialista.
A causa de la seva naturalesa controvertida, el realisme
socialista pot considerar-se com tabú als països occidentals. Per exemple, el
2007, l'escultor xinès Lei Yixin va ser escollit per realitzar el Memorial
Nacional Martin Luther King Jr.;
però com que Lei havia realitzat diversos treballs de realisme socialista a Xina (diverses estàtues de Mao
Zedong), la seva
selecció va ser àmpliament criticada als Estats Units, fins que el 2008 s'acabà
desestimant el disseny de Lei per al memorial del Doctor King. En una carta de data 28 d'abril, la comissió va afirmar que la
presentació de Yixin era una expressió inapropiada del Dr. King i que el model
de Yixin recordava un gènere d'escultura política que recentment havia estat
destruït a altres països, senyalant la retirada de diverses estàtues d'estil
realista socialista durant i després el col·lapse de la Unió Soviètica.
Els rígids preceptes del realisme socialista van obstaculitzar
enormement la llibertat dels artistes soviètics. Molts artistes i autors van
veure la seva obra censurada, ignorada o rebutjada. Mikhaïl Bulgàkov, per exemple, va veure's obligat a escriure en secret la seva
obra mestre, L'Amo i
Margarida, malgrat
èxits anteriors com Guàrdia Blanca. El 1936, Dmitri Xostakòvitx va ser directament condemnat per la seva òpera Lady Macbeth de Minsk en un article publicat al Pravda titulat Garbuix
en lloc de música,[16] i poc després canvià a un estil més conservador (s'arribà a
comentar que aquell article havia estat escrit personalment pel mateix Stalin). Serguei Prokófiev també trobà que el seu llenguatge
musical tenia cada cop més restriccions durant els anys posteriors al seu
retorn a la Unió Soviètica el 1935, especialment després de l'onada provocada
pel Decret Jdànov de 1948, encara que continuà component fins al final, 5 anys
després. Alexandr Mosolov va ser expulsat del Sindicat
de Compositors Soviètics el 1936 i empresonat
a un gulag un any després per compondre música formalistica, i va ser
rehabilitat després que les seves composicions posteriors ja no mostraren
restes del seu individualisme anterior.
La doctrina política darrere del realisme socialista també conté
la censura generalitzada de les societats comunistes. Més enllà de les
consideracions polítiques que provocà que obres com les de George
Orwell fossin prohibides, l'accés a la literatura i l'art estranger també
va quedar restringit basant-se en raons estètiques. L'art burgès i totes les formes d'experimentalisme i formalisme van ser denunciades com a decadents, degenerades i pessimistes,
així com anticomunistes en principi. L'obra de James
Joyce va ser durament condemnada en particular. L'efecte va ser que fins
a la dècada de 1980 el públic dels països
comunistes no va tenir un accés lliure a moltes obres occidentals, i molts
s'uniren als observadors occidentals que denunciaven el realisme socialista com
a mera propaganda.” (Continuarà)
(De nou, la foto, és del barri de Nova Huta)
Comentaris