Visita pels Països Catalans: el País Valencià i Menorca (del 28 de desembre de 2016 al 4 de gener de 2017): descobrint Menorca (2 de gener de 2017; dia 6) (V)
L'última
d'aquestes propostes explicatives és fruit de les investigacions de Víctor M.
Guerrero, Manuel Calvo i Bartomeu Salvà, de la Universitat de les Illes Balears. Per
a aquests autors, la cultura talaiòtica és, bàsicament, una societat de l'edat
del ferro, de manera que el moment de la seva gènesi no es pot situar més enllà
dels segles VIII o IX aC, tot i que plantejen també una fase prototalaiòtica
precedent, a partir del 1100 aC. Així, la cultura talaiòtica seria el resultat
de l'evolució interna de les societats pretalaiòtiques del bronze final,
potenciada per la influència del comerç púnic al Mediterrani occidental.
Període
talaiòtic inicial i ple
Alguns
investigadors coincideixen que la societat talaiòtica presentaria una certa
estratificació social i un accés diferenciat als recursos, tot i que hi ha
altres arqueòlegs que consideren que s'hauria tractat d'una societat
igualitària, i que la jerarquització no hauria aparegut fins al període posttalaiòtic. En
qualsevol cas, sembla que la població es concentra en poblats, que creixen al voltant dels talaiots.
D'acord
amb les evidències arqueològiques, les bases econòmiques de la societat
talaiòtica eren el conreu del cereals i la ramaderia de caprins (cabres i ovelles) combinada, en menor mesura, amb la cria de porcs i vaques.
· Espais d'hàbitat: Els talaiots menorquins presenten una estructura
bastant diferent dels mallorquins, de forma que es fa difícil interpretar-los
de la mateixa manera, En general, sembla que l'espai útil dels talaiots
menorquins es trobava a la plataforma superior. Alguns dels talaiots d'aquesta
illa es poden interpretar com estructures defensives, però n'hi ha d'altres
que, per la seva situació i la seva estructura, semblen edificis monumentals
amb una gran càrrega simbòlica, destinats potser a representar el poder de la
comunitat, o de certs individus o grups socials. És el cas, per exemple, del
gran talaiot oest de Cornia Nou,
que presenta una ampla escala descoberta, al costat sud. A Menorca, s'hi han
comptat fins a dos-cents seixanta-set talaiots: en aquest sentit, cal tenir en compte cada poblat
té, almenys, un talaiot.
· Espais funeraris: Els espais funeraris presenten una certa
diversitat. Destaquen les coves amb tancament ciclopi i les navetes d'enterrament. En
tots dos casos s'hi documenten rituals funeraris complexos, en un context
d'inhumacions col·lectives.
El
període talaiòtic a Mallorca
· Espais d'hàbitat: Igual que a Menorca, l'element més característic de
la cultura talaiòtica mallorquina són els talaiots: n'hi ha de planta circular
(els més comuns) i de planta quadrada. Tant uns com els altres presenten
generalment un espai interior de planta circular, força ampli, amb una columna
central que serveix per sustentar la coberta, construïda a base de grans lloses
de pedra disposades de forma radial. Un bon exemple dels talaiots mallorquins
el trobem al poblat de Son
Fornés. Amb els seus grans espais interns, s'ha proposat
que podria tractar-se d'espais comunitaris, on es redistribuirien els aliments
entre tots els membres de la comunitat.
· Espais funeraris: Els espais funeraris no presenten tanta diversitat
com a Menorca. S'hi documenten les coves, però no les navetes d'enterrament.
S'hi documenten rituals funeraris complexos, en un context d'inhumacions
col·lectives.
Període
posttalaiòtic o talaiòtic final
El
període posttalaiòtic, període
talaiòtic final, o període baleàric és la darrera fase cronològica, ja
corresponent a la protohistòria, de
la cultura talaiòtica, que es desenvolupa a Menorca i Mallorca. La
seva cronologia ocupa bona part de l'edat
del ferro, ja que va des del 600-500 aC, moment en què
sembla que es comencen a abandonar alguns talaiots, fins al 123 aC, quan es produeix la conquesta romana.
Una de
les característiques més destacades d'aquest període és la creixent influència
de la cultura púnica. A partir del segle
V aC està documentat que els foners
balears lluiten com a mercenaris per als púnics. Gràcies a aquesta activitat, arribaran a les
illes grans quantitats de materials d'importació, especialment vi, que es transportava dins àmfores, però
també grans quantitats de recipients ceràmics,
ornaments de pasta de vidre, metalls i persones. Malgrat tot, aquesta arribada de
materials d'importació només es documenta de forma massiva, a nivell
arqueològic, a partir del segle
III aC.
A
nivell social, aquests materials d'importació, de gran valor i controlats per
les elits locals, actuarien com a béns de prestigi que servirien per expresar el poder de les classes
dominants, en un context d'accés diferenciat als recursos.[22] En
molts casos, aquests béns de prestigi s'incorporen als aixovars
funeraris. En aquesta etapa, a les dades proporcionades per
l'arqueologia s'hi han d'afegir les fonts escrites gregues i romanes. A través
d'elles, es sap que els habitants de les illes utilitzaven un ungüent fet amb
oli de llentiscle (en aquesta època, no s'havia generalitzat encara
l'oli d'oliva) i saïm de porc, amb què s'untaven el cos. Aquests
autors expliquen també que els illencs anaven nus, durant l'estiu, mentre que a
l'hivern es cobrien amb pells, segons alguns autors, o amb una túnica curta,
segons altres. Els baleàrics disposaven de mules que exportaven, potser, a altres regions, perquè
també apareixen citades en les fonts com una de les peculiaritats de les illes. (continuarà)
(La fotografia correspon a una de les coves que es poden veure a la Torre d'en Galmés)
Comentaris