Colòmbia, del 4 al 14 de setembre de 2016, dia 10: acabant la feina i visita al museu de l’or (13 de setembre de 2016) (VI)
Maleiwa, figura mítica i creador dels
wayú i de totes les coses (Johannes Wilbert (1962) i Perrin (1976), dins la
pàgina Mitos Wayúu, origen del mundo wayúu)
Els guajiro creuen en una capa que
envolta el món: el cel, “un sostre blau sòlid”, en la cosmologia dels wayú la
Terra també ocupa un lloc important així com un inframón en el seu interior
anomenat Pulovi, on els seus habitants, els akalapui són essers petits i
nombrosos, aquests poden atacar els homes (Pag.: Mitos Wayúu)
Però la seva cosmologia ho abarca tot,
el dia i la nit, el Sol i la Lluna, els estels, planetes i constel·lacions,
llamps i trons ... (ibid).
Relacions interètniques
Els colonitzadors europeus van trobar
molta resistència per part dels indis guajiro no van arribar a colonitzar
la península de la Guajira (Pag.: Espacio abierto).
Avui en dia els wayuu s’han incorporat
a la vida laboral per compte aliena sobretot a Maracaibo, aquesta relació
interetnica comporta contrastos culturals i una vigilància de la pròpia
identitat i la seva persistència. La situació dels wayú passa per la
subordinació, es troben en inferioritat numèrica i cultural i rebutjats per la
societat criolla dominant (ibid).
Situació actual respecte a l’Estat
nacional i les instàncies internacionals
Ja s’ha dit anteriorment que la
influencia colonial va ser nul·la sobre els wayú malgrat els molts intents
d’incursió i lluites per introduir-se a la península, encara durant tot el
segle XIX van romandre sense massa contacte amb les autoritats civils, militars
i eclesiàstiques.
No obstant tant les institucions han
anat influint en tots els sectors de la vida dels guajiro. L’explotació tant
petroliera com de les mines de sal i el carbó va provocar una gran demanda de
mà d’obra indígena i una migració massiva, la qual cosa va suposar la
construcció d’una infraestructura de camins i carreteres per part dels governs
de Veneçuela i Colòmbia, que comuniquen la península de la Guajira sense
dificultats, i malgrat la persistència del sistema de vida tradicional
wayú, les autoritats veneçolanes i colombianes exerceixen la seva influencia
formal a tota la península (ibid).”
La
guia ens conta que aquesta ètnia, que viu al desert, es manté per línia
maternal: les dones ho controlen tot i el dot serveix per pagar a una família
la pèrdua d’una dona. Per exemple, s’esmercen molts esforços per criar una
noia; quan es casa, la família perd saviesa, i per això es paga el dot,
sobretot en forma d’animals. Les dones porten unes sabates fetes com de llana
amb borles; quan més nombroses i més grans, més importants són les dones.
Aquesta
tribu també es caracteritza per disposar de “palabreros” (https://es.wikipedia.org/wiki/Palabrero) per solucionar
conflictes. Són persones, sobretot senyors, que des de petits s’entrenen per
ser oradors i solucionar els problemes de la comunitat; els nens i les nenes
els segueixen i n’aprenen. La veritat és que m’enganxa moltíssim la història
d’aquesta ètnia. Entre d’altres coses, la noia que ens fa la visita també ens
conta les varietats culinàries del país, sobretot basades en la patata (en
tenen més de 200 varietats) i blat de moro. També ens conta que un plat molt
apreciat és “ajiaco” (https://es.wikipedia.org/wiki/Ajiaco).
Un altre fet interessant és que els metalls nobles, com l’or, es van començar a
treballar a terres més llunyanes com Xile i Perú. Des d’allí es va anar
estenent la manera de fer-ho fins més al nord, a països com l’actual Colòmbia o
centreamericans, com Panamà, de manera que les restes de metalls treballats són
més noves quan més al nord del continent americà. Continua explicant coses
interessants, com ara el carnestoltes de blancs i negres (https://es.wikipedia.org/wiki/Carnaval_de_Negros_y_Blancos;
http://www.colombia.com/turismo/ferias-y-fiestas/carnaval-de-negros-y-blancos/historia/ ) o bé que el dia 7 de desembre s’encenen
moltes espelmes, en la “noche de las velas”, que és una festa cristiana contra
tradicions paganes. De fet, ara ho celebra tot el país, però d’antuvi només ho
feien les persones cristianes (https://es.wikipedia.org/wiki/D%C3%ADa_de_las_velitas)
.(continuarà)
(La fotografia correspon a un "palabrero", en un cartell del museu de l'or de Bogotà)
Comentaris