Colòmbia, del 4 al 14 de setembre de 2016, dia 4: feina i visita a la catedral de sal de Zipaquirá (7 de setembre de 2016) (i XVII)
La contestació vindria de Vicente Restrepo que pren una
via oposada: si els primers van voler veure en els muiscas un element de
civilització superior, Restrepo a la seva obraEls chibchas abans de la conquesta española els mostra en canvi com a bàrbars.
Però Miguel Triana en la seva obra La civilització chibcha obre les portes a un nou interès i de
nou es veuen centrades les investigacions al voltant dels muiscas. Triana va
arribar a suggerir fins i tot que els nombrosos símbols d'art rupestre no eren una altra cosa que escritura,
teoria aquesta bastant contestada. Un altre autor de destacar en aquesta època
va ser l'arqueòleg colombià Wenceslao Cabrera Ortíz, el qual va proposar
projectes d'una profunda investigació per a la interpretació de tot el material
existent, especialment aquell de l'art rupestre. Cabrera replantejaria la
teoria de la procedència migratòria dels muisques. La seva importància rau en
la seva intenció de registrar i fer de l'arqueologia de Colòmbia una matèria d'estudi
a les escoles i en cada regió. En 1969es publica Monuments rupestres de Colombia i informes de les excavacions de El
Abra el que, segons
Argüello, obre una verdadera època de la investigació científica a Colòmbia.”
Després
de la interessant explicació del vídeo (http://www.catedraldesal.gov.co/index.php/pelicula-nucuma-3d.html;
https://www.youtube.com/watch?v=RtHSX-Z3L_4;
http://www.nucuma.co/;
https://vimeo.com/74673791
) , entrem a veure una petita pel·lícula
en 3D sobre la catedral de Sal. Allí, de nou, s’explica com es va formar la
muntanya, com els indis la van començar a explotar i de com un d’ells a
preveure que s’acostava una catàstrofe amb l’arribada dels colonitzadors
espanyols. El vídeo està molt ben fet i recreat i s’acaba amb l’explicació de
tots els nivells de la muntanya de sal dins de la qual estem immersos. Un cop
acabada, ja marxem. Tornem pel mateix camí que a l’anada. També fem fotos, ja
que la guia ens ha aconsellat fer-les de tornada. Un cop ja la superfície, don
Jorgito ja ens espera per retornar-nos a Bogotà. Però abans, encara tinc una
petita sorpresa preparada: una visita amb cotxe pel centre de Zipaquirá, una
ciutat de la qual me n’enamoro i m’agradaria poder visitar més. Està ple de
cases colonials i té una catedral espectacular, que amb la seva lluminositat fa
més màgica la tarda. Hi ha bastanta vida i passem per davant de l’institut,
avui transformat en centre cultural, a on va estudir batxillerat el gran
Gabriel Garcia Márquez. Tal i com s’explica a viquipèdia (https://ca.wikipedia.org/wiki/Gabriel_Garc%C3%ADa_M%C3%A1rquez
): “El 1943, se li va concedir una beca per assistir al Liceo
Nacional de Varones de Zipaquirà, una ciutat propera al nord de Bogotà, per acabar els dos últims anys de batxillerat alLiceo Nacional de Varones, avui (colegio nacional San Juan Bautista de La
Salle). En una entrevista, va assenyalar García Márquez:
«
|
Durant aquest període, vaig llegir una àmplia varietat de clàssics
europeus, espanyols i de literatura colombiana. Si jo no tenia res a fer i
evitava avorrir-me, em ficava a la biblioteca de l'escola, on tenia la
Aldeana col·lecció. Vaig llegir-ho tot !... Des del primer volum fins a
l'últim! Vaig llegir El Carnero, memòries, biografies... vaig llegir-ho tot!
Per descomptat, quan vaig arribar a l'últim any de l'escola secundària, sabia
més que el professor”.·
|
Allí
també hi va estudiar don Jorge, que va créixer en aquesta bella ciutat. Em
recorda una mica a Santa Clara, a Cuba, o a Granada, a Nicaragua, per l’estil
de cases i de carrers. Després de la visita, ja retornem cap a Bogotà. Ens
trobem bastant trànsit pel camí, però finalment arribem a l’hotel. Estic força
cansada, però encarta tinc esma per anr a comprar una cervesa i coses per
l’endemà treballar, abans de tornar a l’hotel i anar a dormir a l’hora de les
gallines...
(La fotografia és d'una de les naus dins de la catedral de sal de Zipaquirá)
Comentaris