Cracòvia, del 2 al 5 de juny de 2017; dia 1: de Girona a Cracòvia (2 de juny de 2017) (VI)
Les vocals es marquen
mitjançant un accent diacrític conegut com a ogonek (el significat literal del
qual és "cueta").
·
[ą] i [ę] davant de [b] i
[p] es pronunciaran "om" i "em" respectivament.
trąba gęba
·
[ą] i [ę] davant de [d],
[t], [dz] i [ts] es pronunciaran "on" i "en"
respectivament.
tędy kąt ręce biorąc
·
[ą] i [ę] davant de [ć] i
[dź] es pronunciaran "ony" i "eny" respectivament.
kręci będzie dąć błądzi
·
[ą] i [ę] davant de [g] i
[k] es pronunciaran "ong" i "eng" respectivament.
mąka ręka
·
[ę] a final de mot es
perdrà la nasalització; d'aquest mode, idę (jo vaig), que s'hauria de pronunciar [idèun], serà
normalment pronunciat [idèn] o fins i tot [idè]. A més, si una [i] precedeix
aquesta vocal nasal, ambdues seran pronunciades gairebé com un so, suavitzant
la consonant anterior, imię (nom)
serà pronunciat "imièun", sent la [m] suau, prop de la [ny].
·
Com a dalt, la [i]
després de [c, s, z, dz] i davant d'una vocal precedint alhora una altra vocal
(c/s/z/dz + i + vocal + consonant), suavitza: pociąg (tren) [potxo(u)ng] en comptes de [potsio(u)ng].
En polonès no es pot
parlar de consonants, sinó de sons consonàntics, ja que hi ha diversos dígrafs
que representen un so només, com la [tx] o [ny] en català.
Una
consonant un so
Algunes de les consonants
tenen un so idèntic al català:
La
[ń], es pot incloure en aquest apartat, ja que és idèntica al dígraf català
[ny]: Catalunya.
A continuació es mostren
les lletres amb pronúncies que no corresponen al català o que no hi existeixen.
El
polonès presenta declinacions en substantius, adjectius i pronoms en set casos:
nominatiu, acusatiu, genitiu, datiu, instrumental, locatiu i vocatiu. Cada
paraula variable pot tenir tres gèneres (masculí, femení i neutre) i dos
nombres (singular i plural). No existeixen els articles.
El
polonès té un sistema de numerals força complex. A part dels cardinals,
determinats quantitatius i noms col·lectius es comporten com a numerals en la
complementació i declinació.
Wszyscy ludzie rodzą się wolni i równi pod względem swej godności i swych
praw. Są oni obdarzeni rozumem i sumieniem i powinni postępować wobec innych w
duchu braterstwa.
Tots els éssers humans
neixen lliures i iguals en dignitat i drets i, dotats com estan de raó i
consciència, han de comportar-se fraternalment els uns amb els altres.”
Continuem el
periple i ens parem a l’únic lloc a on queda una part de l’antiga muralla, la
porta de Sant Florià (http://www.krakow.pl/espanol/instcbi/199764,inst,30111,2327,instcbi.html; . Antigament, la
ciutat estava emmurallada i amb un fossar, però avui en dia el que era muralla,
és un parc que envolta tota la ciutat antiga. Aquesta porta guarda l’entrada
pel nord de la ciutat. Antigament hi havia 39 torres i vuit torres principals.
Al segle XIV, la porta era una torre baixa. La part superior és del segle XV i
la corona de bronze de la part superior de la torre s’hi va afegir el 1647.
Davant de la porta de Sant Florià, també s’hi troba la barbacana (https://es.wikipedia.org/wiki/Barbacana_de_Cracovia). Es va construir el 1498 i és d’estil gòtic. És
un lloc fortificat i està molt ben conservat. Està considerada una obra mestra
i singular, ja que es va construir per evitar que retornés un atac que els
cracovians van fer als turcs, un atac que no va retornar mai. Hi ha un pont
obliquo i està envoltat per un fossar. En el fons, no es va fer servir mai...
Continuem
perdent-nos pels carrers de Cracòvia i ens tornem a fixar en què algunes cases
tenen escultures d’animals exòtics, com ara crancs de riu, rinoceronts, etc, al
damunt de la porta. En guia ens conta que les cases nobles, per tal que fossin
localitzables, hi posaven aquests distintius. I llavors eren també utilitzats
per d’altres ciutadans per ubicar les seves cases. Ens aturem un moment davant d’un
museu, a on antigament hi havia una obra de Leonardo da Vinci, que actualment
està en un altre museu (https://en.wikipedia.org/wiki/Lady_with_an_Ermine ), la dama amb un
ermini. És una de les quatre obres pictòriques que va fer el geni italià. La
noia és una serventa, Cecilia Gallerani,
amant del senyor de la casa. El senyor, de la casa Ludovico Sforza, duc de
Milà, volia una pintura amb la seva amant, però per evitar l’escàndol, Leonardo
da Vinci va pintar la noia amb un ermini, ja que l’ermini era el símbol de la
casa Sforza.
Retornem cap a la
plaça central, a on continuem escoltant històries de la ciutat. La plaça és de
les més grans d’Europa, i fa 40000m2. Des de la torre més alta de la catedral de
Santa Maria cada hora hi sona una melodia per un trompetista. I aquí també hi
ha una llegenda, que explica que hi havia un pagès que va veure venir els
tàrtars i va pujar dalt de l’església a tocar la trompeta. Un arquer li va
tirar una fletxa, que li va anar a petar al coll i el va matar, deixant la
melodia a mitges. És per aquest motiu
que els bombers que fan torns per tocar, toquen només mitja melodia. De totes
maneres, tot això és una llegenda, ja que quan hi va haver l’atac dels tàrtars,
encara no estava construïda la torre de l’església de Santa Maria, i per més
inri, és impossible que una fletxa llançada des de la torre de Sant Florià és
impossible que arribi al capdamunt de la torre!!
Tot continuant,
entrem al mercat de les teles. És un gran mercat central que hi ha al mig de la
plaça i que avui en dia està ben ple de botigues de records. S’hi ven molt
d’ambre, ja que se’n produeix molt. Dins també s’hi poden veure tots els escuts
de les ciutats de Polònia. Tot i que avui en dia la capital del país és
Varsòvia, antigament ho havia estat Cracòvia. Antigament era una zona de
confluència de rutes, i s’hi venien les teles. A una de les entrades encara hi
roman un ganivet penjat, que era símbol de que es tallava la mà a qui robava.
Avui en dia, hi ha càmeres que ho controlen. A la mateixa plaça també hi ha
l’església de Sant Adalberto (https://es.wikipedia.org/wiki/Iglesia_de_San_Adalberto_(Cracovia)). Té gairebé mil
anys i està feta de pedra. Antigament a
la plaça del mercat hi havia un gran graner, adjunt a l’antiga torre de
l’ajuntament. Però durant la invasió austrohúngara (1820), el van derruir, de
tant mala manera que van acabar fent malbé també l’antiga torre de l’ajuntament
(https://es.wikipedia.org/wiki/Torre_del_Ayuntamiento_de_Cracovia). Al costat de la
torre actualment hi ha també una estàtua, un cap que ha quedat establert
com a punt de trobada dels habitants de
la ciutat. L’autor és Igor Mitoray (1944), un escultor polonès alemany que va
estudiar pintura a l’acadèmia de Cracòvia. L’estàtua es diu Eros Bound o el cap
inclinat. L’artista va posar com a condició per fer-ne donació que es quedés
davant de la torre de l’ajuntament, tal i com succeí.
(Continuarà)
Comentaris