Visita pels Països Catalans: el País Valencià i Menorca (del 28 de desembre de 2016 al 4 de gener de 2017): acabant de gaudir de Menorca i retorn cap a casa (4 de gener de 2017; dia 8) (I)
Avui
em cal matinar. Tampoc molt, però abans de les 10 del matí hem d’abandonar
l’apartament. A les 10h en punt entreguem les claus als responsables de
l’establiment i ja marxem del nord de l’illa. Comprem una mica de pa i tornem a
travessar l’illa fins a la Torralba d’en Salord (https://www.disfrutamenorca.com/torralba-den-salord;
http://www.descobreixmenorca.com/cultura-talaiotica/torralba-den-salord/;
https://ca.wikipedia.org/wiki/Poblat_talai%C3%B2tic_de_Torralba_d'en_Salort)
, a on hi ha la torre de la Torralba, un dels altres poblats talaiòtics de
l’illa (i me n’adono que encara ens en quedaran molts per veure!). Però està
tancat per reformes i ens en quedem amb les ganes. Continuem una miqueta més i
anem a la Cala d’en Porter, a on hi ha la famosa Cova d’en Xoroi, un dels
atractius de l’illa (http://www.covadenxoroi.com/
). Hi ha molt poca gent i en prou feines hi cap bar obert. I des d’allí ja
agafem de nou la carretera. No sé què em passa, però m’adormo fàcilment i em
llevo quan arribem al far de Favàritx (http://www.descobreixmenorca.com/fars/far-de-favaritx/;
https://menorcadiferente.com/faro-de-favaritx/;
http://www.farsdebalears.org/CA/faros-lighthouses-balears/faros-lighthouses-balears-faros-menorca/faros-lighthouses-balears-favaritx/
). Aquest far es conta que es va construir per evitar que els vaixells xoquessin,
ja que només es veuen els fars de punta Nati i el de Cavalleria. A
viquipèdia s’explica que (https://ca.wikipedia.org/wiki/Far_de_Fav%C3%A0ritx):”El far de Favàritx està
situat a l'illa de Menorca, al cap de Favàritx, al Parc Natural de s'Albufera des Grau.
·
Abast nominal 16 milles
nàutiques.
·
Altura sobre nivell del mar 47 metres.
·
Aparença lluminosa Grup de 2 +1
llampades cada 15 segons.
·
Aparença diürna Torre blanca
amb banda helicoïdal negra, 28 metres.
La construcció d’aquest far està motivada en
gran manera pels naufragis ocorreguts després de la inauguració del far de Cavalleria, com les dels
vapors "Ville de Rome", l'any 1898, l'"Isaac Pereyre" el 1906, el qual prestava
el servei de correus entre Marsella i Algèria, o el "General Chanzy" el 1910. Es va començar a
construir el juliol de 1917 però diversos
problemes com la manca de fons i reclamacions de l'antic propietari del terreny
varen aturar les obres fins que l'any 1922 es va poder
acabar, essent inaugurat el 22 de setembre d'aquell mateix any.
La torre amb una alçària de 33 metres, va ser
la primera d'un far construïda completament amb formigó a les Illes
Balears.
Per fer-lo s'aprofità la roca de la zona, per
això avui dia encara podem veure a pocs metres la pedrera que s'obrí per tal d'edificar-lo.”
Però al far de Favàritx no
només hi ha el far, sinó que també hi ha una zona de reserva natural (bé, tota
l’illa ho és), a on no es permet aparcar. Queden com una mena d’estanys a on hi
nien molts ocells i s’ha protegit la zona per evitar que hi aparquin cotxes i
malmetin l’entorn. Passegem una miqueta per la zona i contemplem la bellesa del
lloc en un dia clar, assolellat i poc fred. L’espectacle natural és
impressionant, amb la remor de la mar de fons. (continuarà)
(La fotografia correspon al Far de Favàritx)
Comentaris