Cuba, del 5 al 18 d’abril de 2017: passejant per l’Havana (6 d’abril de 2017; dia 2) (III)
Al projecte del capitoli és impossible
assignar-li una autoria exclusiva; constitueix en si una obra que des del seu
inici va anar rebent a través d'estudis successius un minuciós treball de
disseny particular dels detalls del projecte, patent en els esbossos i dibuixos
originals, que constitueixen veritables obres d'art en molts casos, i la
materialització va donar lloc a l'expressió i la imatge final de l'edifici.
Amb el propòsit de realitzar un projecte
d'organització urbana de la ciutat de l'Havana, van ser contractats pel govern de Gerardo Machado, els serveis del destacat arquitecte,
urbanista i paisatgista francès Jean-Claude Nicolas Forestier, qui havia realitzat importants treballs
anteriors a Espanya, Marroc i Portugal. A
més de les seves realitzacions a l'Havana, entre 1925 i 1929, va intervenir en companyia dels seus
col·laboradors més propers, Louis Heitzler i Théodore Leveau,
per aportar les seves experiències i suggeriments en l'enriquiment del projecte
del Capitoli i en particular a tot allò referent als parcs i jardins de
l'entorn, que servien de marc paisatgístic per al conjunt. El president Gerardo Machado va
concebre, amb un gran deliri de grandesa, l'execució d'un ambiciós projecte, en
el centre de mira del qual es trobava la realització d'un conjunt d'obres de
remodelació que tenien el propòsit de crear un impressionant marc monumental
per a la celebració a l'Havana de la Conferència Panamericana el 1928, i de la possible presa de possessió del seu
segon mandat, que hauria de ser el 1929.
Aquest pla per remodelar l'Havana tenia com a
motiu central l'edifici del Capitoli, que albergaria les seus del Poder
legislatiu,
la Cambra de Representants i el Senat de la República; i la seva ubicació en les
àrees de transició entre l'Havana Intramuros i tot el desenvolupament posterior
dels segles XIX i XX, va constituir el repte a enfrontar per l'equip encarregat
de la seva realització.
Forestier, en la seva proposta, va respectar
bàsicament l'estructura existent de la ciutat colonial, projectant en el seu
entorn immediat un conjunt d'espais públics i parcs. Aquesta remodelació va
començar amb els parcs de la Plaça de la Fraternitat Americana, situada en els
antics terrenys del Campo de Marte, els jardins del Capitoli, el Parc Central,
la franja del Paseo del Prado, el conjunt de parcs de la plaça del Palau Presidencial i els de l'Avinguda del Port.
El projecte per als jardins del Capitoli es
va concebre com un sistema de senders florits que es corresponien amb els
accessos d'entrada de les diferents façanes de l'edifici, alhora que conjugaven
amb les jerarquies de les vies que conformaven el traçat versallesc del seu
disseny. Aquestes sendes de terratzo integral en diferents colors: blanc, gris
i negre, empren una composició amb motius decoratius de línies i elements
geomètrics que accentuen direccions o destaquen punts o àrees determinades. L'estudi de la vegetació, desenvolupat
a partir del domini i el coneixement del paisatgisme i la jardineria que Forestier posseïa, es va encaminar a
emmarcar la monumentalitat de l'edifici, compaginant l'arquitectura del
capitoli amb espècies com Lantana trifolia, Cannaceaes vermelles
i grogues, Malvesc, i un conjunt de Roystonea regia situades
en els quatre angles de l'edifici com a culminació del tractament, un element
típic de la vegetació tropical i símbol de la nacionalitat cubana.
La influència de les aportacions de Forestier
va resultar un important llegat que va marcar el posterior desenvolupament
urbanístic de la ciutat de l'Havana.
La construcció va ocupar una àrea total de
43.418 m², dels quals 13.484 corresponen a l'immoble, amb una àrea circumdant de
jardins i parcs de 26.391 m². La resta, 3.543, es van dedicar a l'ampliació
dels carrers i en el seu entorn. L'immoble
es va construir a partir d'una estructura metàl·lica encarregada a la companyia
nord-americana Pudrí & Henderson, que ja havia
executat amb anterioritat nombroses obres d'importants edificis a la capital. La longitud total de la construcció va
ser de 207,44 m, i la seva composició arquitectònica i volumètrica es va
estructurar a partir d'un cos central compost per l'escalinata monumental, de
gairebé 36 m d'ample per 28 m de llarg i un total de 55 esglaons interromputs
per tres descansos intermedis. A banda i banda del desembarcament de la gran
escala, s'emplacen dos grups escultòrics fets en bronze per l'artista italià Angelo Zanelli, La
Virtut Tutelar del Poble i El
Treball, de 6,50 m d'alçada cadascun.
El pòrtic central, de 36 m d'ample i 16 d'alt, és
sostingut per 12 columnes
jòniques de granit. En aquest espai se situen les tres portes
dels accessos principals a l'edifici, amb 7,70 metres d'alt i 2,35 d'ample,
així com un conjunt de baixos
relleus de marbre realitzats pel mateix artista italià. La cúpula, d'una alçada de 92 m, va ser en el seu
moment la cinquena més alta del món amb un diàmetre de 32 m. Compta amb 16
nervis entre els quals destaquen les bresques recoberts amb làmines d'or de 22 quirats. Remata la cúpula una llanterna amb 10
columnes jòniques a l'interior de la qual hi havia fins a 1959 cinc reflectors giratoris que van ser
retirats. A l'interior d'aquest espai es materialitza el simbolisme arquitectònic
en la imponent escultura de La República, situada sota la cúpula,
obra també de Zanelli, feta en bronze, amb 15 m d'alçada i 30 T de pes, que en el seu moment va ser també la
segona més gran del món sota sostre.
Aquest espai constitueix el nus d'articulació
del gran Saló dels Passos Perduts, el més monumental dels espais
existents en els edificis públics del país, amb gairebé 50 m de llarg, 14,5
d'ample i gairebé 20 m d'alçada, i serveix de vincle amb els cossos laterals de
l'edifici, de proporcions molt més baixes, i en els quals predomina
l'horitzontalitat respecte al bloc central. En
ells s'albergaven la Cambra de Representants (situada al nord) i el Senat
(situat al sud), que són rematats en els seus extrems per les formes corbes
corresponents als hemicicles per a reunions, el que es reflecteix en
l'arquitectura exterior de les façanes laterals. (continuarà)
(La fotografia correspon al capitoli de L'Havana)
Comentaris