Visita pels Països Catalans: el País Valencià i Menorca (del 28 de desembre de 2016 al 4 de gener de 2017): acabant de gaudir de Menorca i retorn cap a casa (4 de gener de 2017; dia 8) (IV)
El naixement de Maó s'explica a partir de la
població de Menorca, cap al 2000 aC.
Aproximadament el 1500 aC comença l'època talaiòtica, i conseqüentment, un
canvi en la societat, que comença a organitzar-se en comunitats. Així,
apareixen petits nuclis de població, amb murades per protegir les cases. I és
en aquesta època quan es creen centres costaners per poder vigilar l'entrada
per la mar, que és la raó per la qual s'establirian els primers pobladors a
l'actual ciutat de Maó.
Amb la fundació de la colònia púnica a Eivissa, s'intensifiquen les relacions comercials,
fet que provoca una evolució progressiva de la civilització autòctona i
desemboca en un gran luxe i en el predomini d'objectes grecs i púnics. Per
aquesta raó, el port va esdevenir l'element principal de la ciutat,
constituint-se com la porta d'entrada de moltes influències culturals, ja que
la navegació era l'únic mitjà de transport. Molts viatgers i comerciants feien
escala o establien negocis a Maó. El port sempre estava vigilat per l'exèrcit
de les diferents nacions que han governat l'illa de Menorca.
Devers el segle III aC, els cartaginesos es
van instal·lar al port, encapçalats pel general Mago. Però l'any 123 aC, el
control d'aquest port i de tota l'illa passa a ser dels romans. La conquesta
romana va ser encapçalada per Quint Cecili Metel Baleàric. Aquesta nova conquesta va provocar un canvi
en la vida diària de l'antiga població. Maó, en època romana, estava situada
sobre les construccions d'època talaiòtica, que es troben sota l'església de
Santa Maria i la plaça de la Conquesta. En un primer moment, Maó era un petit
nucli, però a poc a poc es va convertir en una pròspera ciutat comercial,
gràcies a la gran activitat que es desenvolupava al seu port.
Una de les característiques de la
civilització romana és la gran infraestructura que es va estendre per tota
l'illa, com posa de manifest la gran xarxa de vies o calçades per poder
comunicar les diferents poblacions.
Tot aquest desenvolupament va provocar que en
l'època imperial, concretament en la de l'emperador Vespasià (74
aC), el nucli urbà de Maó rebés la categoria de municipi, amb el nom de Municipium
Flavium Magontanum. Aquest nucli urbà tenia la seva necròpolis situada
als afores. Aquest cementeri estava situat entre la plaça del Príncep i la
plaça del Carme. El seu ritus funerari era la incineració i, per tant, les
tombes eren urnes que anaven acompanyades d'objectes personals i ofrenes
alimentàries.
El segle III dC significa un gran
desenvolupament del municipi de Maó. Es té notícia que hi ha una comunitat de jueus que l'any 418 obren una
sinagoga, però desapareixeran quan el bisbe Sever obligui tots els jueus a
convertir-se a la religió cristiana. Aquesta situació durarà fins al segle VI,
moment en el qual Menorca estarà sota el poder dels bizantins. Això provoca una paralització de les
activitats desenvolupades tant al port com dins el nucli urbà, ja que l'illa es
converteix en lloc de desterrament.
L'any 904 té lloc la
conquesta musulmana. Durant aquesta època només se sap que la
ciutat havia desaparegut i en el seu lloc hi havia un castell que vigilava i
defensava el port. Cal destacar que aquesta nova invasió provoca, de la mateixa
forma que la conquesta romana, uns canvis en els activitats diàries, i
introdueix noves pautes econòmiques, socials, polítiques i culturals. La
societat era diversa i s'organitzava en tribus i clans. Eren agricultors i
ramaders, però això no vol dir que no hi hagués comerç, malgrat que la
característica principal era l'existència del corsarisme. En 1147 fou atacada per la República de Gènova per lluitar contra la pirateria dels
musulmans de l'Emirat
de Granada basats en les Balears, aliats de la República de Pisa contra Gènova des de 1137.
Però la creació de la ciutat actual és
després de la conquesta cristiana per Alfons
III d'Aragó, l'any 1287. De
la mateixa manera que durant la conquesta anterior, va tenir lloc la
introducció de noves institucions polítiques, religioses, judicials i noves
organitzacions econòmiques. A més, es va substituir la població musulmana per
població cristiana; per tant, hi va haver canvis culturals, de llengua i de
costums. (continuarà)
(La imatge correspon també a l'Albufera d'Es Grau)
Comentaris