La Vall de Boí (29 i 30 d’octubre de 2015) (dia 2, 30 d’octubre de 2015): visita al romànic de la Vall de Boí i retorn a Girona (II)
La
torre del campanar, una mica torta, no és exempta, com la de Sant Climent, però
és exactament del mateix model, per la qual cosa la seva descripció és
pràcticament la mateixa. És alta i esvelta, com totes les torres llombardes
aixecades a la vall de Boí. Correspon al grup de torres contemporànies de les
italianes edificades el segle XII, que
es van construir molt més elegants que les de l'etapa anterior. Consta de cinc
pisos assentats sobre un sòcol massís bastant alt. A les quatre cares de cada
pis es repeteix la mateixa decoració i el mateix nombre de finestres. Al sòcol
hi ha una sola finestra més els cinc arcs cecs. Als altres pisos varia el nombre
de finestres, separades per columnes, els capitells de les quals estan
disposats perpendicularment al mur de la torre. Els tres últims pisos porten a
manera d'imposta una decoració com la dels absis.
L'església
va estar decorada tota ella (en els absis, als murs i a les columnes) amb pintures murals
que van anar resistint en part el pas del temps. A principis del segle XX, el1907 Santa Maria de Taüll, va ser un dels llocs per on
va passar la Missió arqueològico-jurídica a la ratlla
d'Aragó, organitzada per l'IEC amb la missió de protegir el patrimoni artístic
català. L'equip estava format per Josep Puig i Cadafalch, Guillem Marià Brocà, Josep Gudiol, Josep M.Goday i Adolf Mas. Uns
anys després, els erudits van decidir desenganxar aquestes pintures del seu
lloc d'origen i portar-les al Museu Nacional d'Art de Catalunya, on resten protegides. Cal dir que corrien perill
de ser venudes i exportades als Estats Units, De
fet, una figura de Maria es conserva des de 1925 al Fogg Art
Museum de la Universitat Harvard. En alguns trams de paret i a l'absis central es
va fer una reproducció de les esmentades pintures perquè el visitant pogués
tenir-ne una idea in situ. Diversos historiadors d'art
han dedicat bastant temps a estudiar el procés d'aquestes obres, i han arribat
a la conclusió que (igual que a Sant Climent) es tracta de dos artistes
diferents, però contemporanis entre ells. Devien de treballar sobre l'any1123, any en el qual es van consagrar totes dues
esglésies.
Com la
resta d'esglésies de la Vall de Boí, la de Santa Maria de Taüll fou objecte de
la venda i bescanvi l'any 1064 pels comtes de Pallars Sobirà, Artau I i
la seva muller Llúcia, als comtes de Pallars Jussà, Ramon IV i la
seva dona Valença, juntament amb el castell d'Erill i altres possessions.
L'església
de Santa Maria de Taüll, molt semblant a la de Sant Climent de Taüll, fou construïda al mateix temps, i consagrada un
dia després que aquesta, l'11 de desembre de1123, pel mateix bisbe Ramon Guillem de
Roda d'Isàvena.
Encara
cal comptar una tercera església, a Taüll: Sant Martí, que fou, possiblement, la primitiva parròquia.
Taüll, doncs, arribà a disposar, en el mateix nucli urbà, de tres esglésies,
cosa que parla per si sola de la importància del poblament a la vall en aquells
temps.
A la Baixa Edat Mitjana, i pel fet de pertànyer al comte de Pallars, la Vall de Boí passà al bisbat d'Urgell, on
gaudia d'un règim especial, ja que el conjunt de parròquies era regit per un
conjunt de co-rectors, que arribaren a ser vuit en algunes èpoques. Aquests
co-rectors havien de ser fills de la Vall de Boí; el santuari de Caldes de Boí exercia de centre coordinador de les parròquies de
la vall.
Les Pintures de Santa Maria de Taüll són un conjunt de pintures romàniques
que actualment formen part de la col·lecció permanent del Museu Nacional d'Art de Catalunya. El
conjunt de Santa Maria de Taüll és un dels cicles d'imatges romàniques més
complet que es conserva al Museu. Originàriament l'interior de l'església
estava totalment decorat i, malgrat que no es conservi sencer, el que ha
perdurat fins als nostres dies és prou important per conèixer força els temes
que s'hi representaven, la seva distribució a l'interior del temple i per
distingir-hi diferents artistes.
A la
part més important de l'església, a l'absis, s'hi representa la Mare de Déu com
a tron de l'Infant, en una escena de l'Adoració del Reis. És la representació
del primer reconeixement de la divinitat de Crist per part de totes les nacions
i de les diferents edats de la vida de l'home. Al semicilindre hi ha
representats apòstols com a testimonis d'aquesta manifestació divina i als arcs
que precedeixen l'absis hi ha la Mà de Déu i la figura d'Abel (al·legoria del
sacrifici de Crist i de l'Eucaristia), l'Agnus Dei. En el tram previ, queden
restes del que degué ser una Maiestas Domini amb el Tetramorf, del qual es
conserven les figures antropozoomòrfiques que devien representar dos
evangelistes, un serafí i l'arcàngel Gabriel. Cal fer esment també de les
representacions de bestiari inscrites en cercles que hi ha sota les figures
dels apòstols, que recorden genèricament els temes dels teixits orientals. (continuarà)
(La fotografia és de l'interior de Santa Maria de Taüll)
Comentaris