La Vall de Boí (29 i 30 d’octubre de 2015) (dia 2, 30 d’octubre de 2015): visita al romànic de la Vall de Boí i retorn a Girona (VIII)
El
temple contenia un conjunt de pintures murals romàniques de gran interès, que
avui es conserven al Museu d'Art de Catalunya, a Barcelona. Són de temes
variats, sovint procedents dels temes de bestiaris, amb representacions de
camells, galls o animals fantàstics. Una de les escenes més importants del
conjunt és la lapidació de Sant Esteve. L'important conjunt pictòric mural
romànic de Sant Joan de Boí ha estat trobat en tres moments històrics
diferents. El 1907 va ser un dels llocs per on va passar la Missió
arqueològico-jurídica a la ratlla d'Aragó, organitzada per l'IEC amb la missió de protegir el patrimoni artístic
català. L'equip estava format per Josep Puig i Cadafalch, Guillem Marià Brocà, Josep Gudiol, Josep M.Goday i Adolf
Mas. Van visitar Sant Joan de Boí després d'haver visitat el Davallament d'Erill la
Vall. En el mateix viatge també van visitar Santa Maria de Taüll i Sant Climent de Taüll.
A Sant
Joan de Boí, les reformes de segles anteriors, sobretot el XVIII,
afectaren molt la decoració del temple, i les pintures romàniques a penes es
veien. Tanmateix, Puig i Cadafalch i sobretot Josep
Pijoan van descriure la lapidació de Sant Esteve. Un altre
membre de l'expedició, Joan
Vall honrat en féu
una reproducció manual, que serví per als treballs posteriors. El 1919 es produí l'arrencament de les pintures, per
dur-les al Museu Nacional d'Art de Catalunya (que en aquell moment no duia en el nom l'adjectiu nacional), on són ara. Un dels
objectius era evitar l'espoli de les pintures amb la seva venda, cosa que ja
s'havia esdevingut en algunes esglésies europees, amb un destí americà a les
pintures venudes. Durant les tasques de neteja i preparació de l'extracció de
les pintures, se'n descobriren més. Finalment, en les obres de restauració del
temple empreses també pel Museu d'Art de Catalunya, dirigides pel doctor Joan Ainaud i de Lasarte als anys setanta del segle
XX s'acabaren de descobrir les darreres, quedant-ne
una part in situ i d'altres
dutes al fons de reserva del MNAC (Al Museu Diocesà de Lleida se n'exposa una part).
La lapidació de Sant Esteve
Al
damunt de l'arcada més oriental de les que separen la nau central de la lateral
nord hi ha l'escena de la lapidació de sant Esteve. L'original és en el Museu
Nacional d'Art de Catalunya (MNAC 15 953).
Escena de joglaria
És una
de les poques escenes de caràcter no religiós, ja que els protagonistes són un
sonador de psalteri, un malabarista de boles i ganivets, i un equilibrista que,
penjat de cap per avall, pretén agafar amb la boca espases que tenen la fulla
enlaire. Són també al MNAC: 15 956.
Bèstia apocalíptica
A
l'angle sud-oest de l'interior de l'església hi ha animals fabulosos,
emparentats amb les descripcions de l'Apocalipsi.
Una d'elles és un monstre de cos negre i set colls i caps amb banyes. A la
mateixa zona n'hi ha d'altres, d'animals fantàstics a partir del mateix motiu.
L'esguerrat
Situat
a la segona columna, des de l'entrada, de separació de la nau central i el
col·lateral sud, aquest esguerrat simbolitza no tan sols els esguerrats reals,
sinó també els morals, els depravats. La moral en algun moment atacà aquesta
pintura llevant-li un fragment fonamental...
Pintures exteriors
També
es conserven restes de la decoració que cobria l'exterior de l'entrada de
l'església (una de les poques mostres conservades a Catalunya de pintura mural
romànica d'exteriors). Aquestes pintures es daten el segle XII, mentre que les
de l'interior es consideren de l'XI. Es
tractava d'una escena teofànica, possiblement presidida per l'Agnus Dei o el Crismó, amb quatre àngels que el
sostenen, el sol i la lluna a la part superior i diverses figures humanes, una
d'ells amb un llibre (un profeta o un evangelista). Fa pocs anys, amb motiu
d'unes obres de consolidació, han aparegut altres notables fragments de
pintures murals, conservades actualment al Museu d'Art de Catalunya. El 1997 es restaurà la coberta,
l'accés al campanar i el porxo. Igualment s'intervingué en les pintures. L'any
1999 es dugué a terme una campanya arqueològica. S'acondicionà l'accés a
l'església i s'impermeabilitzaren els murs exteriors, es reparà el mur de
contenció de la façana oest. Aquestes obres de restauració foren dutes a terme
pel Servei del Patrimoni Arquitectònic de la Generalitat de Catalunya. (continuarà)
(La imatge correspon a les pintures de Sant Joan de Boí)
Comentaris