La Vall de Boí (29 i 30 d’octubre de 2015) (dia 2, 30 d’octubre de 2015): visita al romànic de la Vall de Boí i retorn a Girona (VI)
La
capçalera està composta per un absis central i dos de laterals més petits
(absidioles). En aquest cas s'ha fet servir la volta. En les arcuacions i
finestres s'observa una feina de pedra tallada més acurada i de més qualitat.
n el
seu origen tota l'església va estar revestida amb decoració policromada, les
parets de les naus, l'absis, i les columnes. S'han conservat a través dels
segles les pintures de l'absis central, d'una de les absidioles i l'acta de
consagració pintada en una de les columnes. Gran part d'aquestes pintures van
ser traslladades a principis del segle XX alMuseu Nacional d'Art de Catalunya per protegir-les i conservar-les adequadament,
evitant una possible venda i exportació als Estats Units. Les de l'absis
central van ser reproduïdes in situ, amb una còpia a principis dels anys 60 del
s.XX. Aquesta còpia es va retirar el 2013 i es va realtizar un minuciós procés
de restauració que va posar al descobert restes de pintures originals
conservats in situ. Actualment a l'església podem veure una innovadora
presentació, a través d'un vídeo mapping que recrea les pintures conservades al
MNAC junt amb les pintures que resten a la pròpia església, així com la reproducció
del conjunt pictòric complert tal com deuria ser l'any de la seva consagració,
el 1123.
Els
artistes són anònims, però el mestre que va pintar l'absis central és reconegut
al món artístic com el mestre de Taüll. Es
distingeix com un pintor molt ben format que domina les tècniques i que coneix
la iconografia que hi havia a l'ús a l'època. L'altre pintor continuador de
l'obra a les absidioles és de menor categoria
Tota
la closca de l'absis central (de 4 m. de diàmetre) estava recoberta de pintures
murals que es conserven en el Museu Nacional d'Art de Catalunya. Representen el Pantocràtor posat en una màndorla perlada,
assegut en una franja transversal que està decorada amb dibuixos vegetals. A
l'altura de les seves espatlles estan dibuixades les lletres gregues Α i Ω, com
a símbols del principi i el fi. El Crist en Majestat està en actitud de beneir
amb la seva mà dreta, mentre que a l'esquerra sosté un llibre obert, el llibre
de les escriptures, en el qual pot llegir-se: «Ego sum lux mundi», que significa: Jo sòc la llum del món. Es
tracta d'una de les pintures romàniques més
importants d'Europa.
Està
vestit amb una túnica grisenca i embolicat amb un mantell blavós. Els seus peus
nus descansen sobre una semiesfera, sortint de la màndorla. Al seu voltant es
veuen quatre àngels que porten els atributs dels quatre evangelistes i dos
serafins de sis ales, en les quals s'han dibuixat sis ulls.
La
zona inferior mostra un fons de to blavós sobre el qual estan dibuixades les
figures de la Mare de Déu i cinc apòstols, sota arcs rebaixats que recolzen
sobre capitells foliats. La Mare de Déu està vestida amb una túnica blanca i un
mantell blau.
l'arc triomfal està representat l'Anyell amb el dibuix de la creu, en la cara
del qual torna a repetir-se el símbol dels ulls (com a visió apocalíptica). A
la clau de l'altre arc es veu representada la mà divina que beneeix sortint
d'un cercle. En una altra clau es conserva la figura del patriarca Jacob i la
de Llàtzer amb el seu gos, a la porta del ric avar Epuló.
Es
conserva també un fragment escrit en una de les columnes, on apareix la data de
consagració de l'església:
«Anno ábside incarnacione
Domini MCXXIII IIII idus decembris
Venit Raimundus episcopus Barbastre
Nsis et consacravit hanc ecclesiam in honore
Sancti Clementis Martiris et ponens reliquias
In altare sancti Cornelii Episcopi et Martiris»
Domini MCXXIII IIII idus decembris
Venit Raimundus episcopus Barbastre
Nsis et consacravit hanc ecclesiam in honore
Sancti Clementis Martiris et ponens reliquias
In altare sancti Cornelii Episcopi et Martiris»
Al
Museu Nacional d'Art de Catalunya es conserva també el frontal d'un altar
procedent de Sant Climent de Taüll, obra del segle XIII. Les
seves escenes estan dedicades a la vida d'aquest sant; la narració es divideix
en dues zones, superior i inferior. A la zona superior es pot veure el sant
convertint Teodora (en contra de la voluntat del seu marit Sisini, cortesà de
Nerva) i l'escena de la invenció de la font de la vida assenyalada per
l'Anyell. A la zona inferior hi ha les escenes del judici de Climent davant de
l'emperador Trajà i el
martiri,] així com el
miracle de l'arca marmòria que emergeix amb el nen viu després d'haver estat
bastant temps tancat. El marc i el fons de la decoració són en relleu, en
estuc. (continuarà)
(La fotografia correspon a l'exterior de Sant Climent de Taüll)
Comentaris