La Vall de Boí (29 i 30 d’octubre de 2015) (dia 2, 30 d’octubre de 2015): visita al romànic de la Vall de Boí i retorn a Girona (III)

Als murs laterals de l'església sovint es representaven escenes bíbliques o relatives a sants distribuïdes en diferents registres. Aquí, a tocar de l'absis lateral, hi trobem, per exemple, el rei Herodes amb els Tres Reis Mags, els quals, en una síntesi de dos episodis diferents, visiten Herodes i adoren l'Infant. A les columnes de la nau i als intradossos dels arcs hi ha imatges de sants i profetes, representants de l'Església, d'entre els quals hi ha sant Climent i sant Nicolau. Al mur occidental, com era habitual, la representació del Judici Final, i una versió de la lluita entre David i Goliat (Ps 17:4-54) que representa la lluita del bé contra el mal.  La consagració de l'església pel bisbe de Roda i de Barbastre, l'11 de desembre de 1123, és la data clau per donar cronologia a les pintures de la capçalera. El seu artista, relacionat amb conjunts castellans com Santa Cruz de Maderuelo (Museu del Prado), és el de més qualitat de tot el conjunt. La dependència de l'estil d'aquestes pintures respecte de l'absis central de Sant Climent de Taüll és ben clara, especialment en el modelat de les formes i la geometrització dels vestits. L'artista de la resta de pintures de l'església és posterior, més rústec i amb menys recursos tècnics. Se l'ha anomenat Mestre del Judici Final i es relaciona, entre d'altres, amb les pintures de l'absidiola meridional de Sant Climent de Taüll. El fons està compost per bandes horitzontals que van del verd al blau. S'hi representa l'Epifania. La Mare de Déu és en un tron adornat amb pedreries, envoltada per una màndorla en vermell, ocre i blanc. Porta una toca blavosa i túnica rosada que acaba sobre els peus en una rica orla.
Jesús és assegut a la seva falda a manera de tron. Duu túnica i mantell vermell, i beneeix amb la mà dreta, mentre sosté un rotlle amb l'esquerra. La seva aurèola és vermella i s'hi veu dibuixada una creu blanca. Als dos costats de la mandorla hi ha una estrella de vuit puntes. A la pintura apareixen també els Reis Mags, ben referenciats amb els seus noms en lletres majúscules: «MELCHIOR GASPAS BALDASAR». Porten túnica curta, clàmide i corona reial i ofereixen els regals en un plat daurat.
A la zona mitjana de l'absis hi ha representats els Apòstols sota una arcuació. Tots portaven escrit el seu nom, encara que alguns s'han perdut. La part de baix està pintada amb una sèrie de medallons enllaçats amb decoració vegetal, en els quals apareixen les imatges d'alguns animals (àguila, cigonya, lleó, drac i peix), i encara més avall hi ha un fris de pintures que reprodueixen cortinatges, molt ben elaborats. En el doble arc presbiteral que precedeix l'absis es veu l'Agnus Dei, més estrelles i una escena d'Abel vestit de pastor. Es creu que a l'altre costat hi podia haver la figura de Melquisedec.

El conjunt de pintures d'aquest absis és molt ric, ple de detalls, i amb greques separant alguns dels nivells de les pintures. (continuarà)
(La imatge correspon a una casa al poble de Taüll)

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

"Hivern", un poema de Miquel Martí i Pol

"Un sonet per a tu" de Miquel Martí i Pol

Un poema de Joan Margall, "L'aufàbrega"