Sud est asiàtic 2017: dia 10, coneixent els volants de Luang Prabang (Laos); caminada als poblats Hamong (18 d’agost de 2017) (IV)
Sobre l’arbre del plàstic (https://www.rainforest-alliance.org/species/rubber-tree ) s’explica el següent (https://en.wikipedia.org/wiki/Hevea_brasiliensis; https://ca.wikipedia.org/wiki/Siringa_(arbre) ):” L'arbre
del cautxú o siringa (Hevea brasiliensis) és un arbre de la família de les euforbiàcies, de 20 a 30
m d'alçària. El tronc és
recte i cilíndric de 3 a 6 decímetres de diàmetre, de fusta branca i lleugera. Les seves fulles són compostes trifoliadas, alternes, de
16 cm de longitud, per 6 a 7 cm d'ample; deixa caure parcialment les
fulles durant l'estació seca, abans de la qual les fulles de la copa de l'arbre
es tornen de color vermellós. Les flors són petites i reunides en àmplies
panícules: Produeix des dels 4 anys fruits, cada un dels quals és una gran càpsula de
4 cm de diàmetre que s'obre en valves, amb llavors riques en oli.
El seu làtex és blanc o groguenc i abundant fins als 25 anys de l'arbre.
D'ell es fabrica el cautxú, després de sagnar el tronc mitjançant incisions angulars
en V. Aquest làtex conté
30 a 36% d'hidrocarbur del
cautxú, 0,5% de cendres,
1,5% de proteïnes,
2% de resina i
0,5% de quebrachitol. El cautxú
també pot obtenir-se del latex d'altres arbres del gènere Hevea (v.g. H.
guianensis i H. pauciflora).
Aquest arbre és originari de la conca hidrogràfica del riu
Amazones, on existia
en abundància i amb exclusivitat, característiques que van generar l'apogeu
o febre del cautxú, període de la història sud-americana de molta riquesa i puixança
per a empresaris que es van assentar a la regió amazònica i alhora de desastre
per a la població indígena, fins que els anglesos es van apoderar del lucratiu
negoci, en treure el botànic Henry A. Wickham il·legalment del Brasil llavors d'aquest arbre, el 1876, per establir plantacions al Malàisia, Birmània, Ceilan i Àfrica subsahariana. Per a 1914 la quantitat de cautxú obtingut de plantacions ja superava
l'extreta d'arbres silvestres.”
Parlant de xinesos, el guia també ens
deixa anar que no li cauen gaire bé, ja que van sempre a la seva i no fan cap
esforç per entendre o seguir els tours
que contracten.
Tot caminant entre núvols i sol, el
guia també ens explica una mica la seva vida. Diu que té 23 anys i en fa un que
viu a Luang Prabang. Viu a la mateixa oficina a on es contracten els tours, a on ell també fa de guia, diu
que és freelance. Segons la tradició del país, ja és tard per casar-se, ja que
la majoria de gent es casa als 18. Els seus pares viuen a unes tres hores amb
tuk-tuk de Luang Prabang. El seu progenitor té 60 anys, la seva mare 55 i té
tres germans més: el gran, que té trenta anys i està casat i amb dues
criatures; una noia de 26, també casada i amb un fill, ell mateix i un germà
més petit. El seu pare es dedica a la pagesia i a la ramaderia i van fer un esforç
per tal de poder pagar alguns estudis als seus fills. A Laos, l’educació primària és gratuïta i
obligatòria a partir dels sis anys, però la secundària ja no és ni obligatòria
ni gratuïta, i encara menys la universitat. Aconsegueixo mig entendre que es
paguen un 200 euros l’any per anar a l’escola secundària i uns 250 per any
universitari, despeses de material com uniformes i llibres a part. El pare d’en
Vilachit es va vendre un búfal per 8000000 de kips, que li va permetre pagar
estudis de secundària als seus fills. De fet, en Vilachit, amb el que guanya
fent de guia ha ajudat als seus germans grans a acabar estudis universitaris;
el noi estudis de lleis i la noia, estudis de llengua laosiana. Malgrat que ja
han acabat els estudis, no han trobat feina. En Vilachit voldria anar a la
universitat, però diu que encara ha de treballar i molt més per a poder-s’ho
permetre...
Mica en mica ens va explicant més
coses; fa gairebé un any que no veu els seus pares, per exemple. I també ens
explica que no es paguen impostos, però les coses són molt cares: internet, la
sanitat, que han de pagar de la seva butxaca, les cases, etc....
També explica que la majoria de gent
combina les religions budistes i animistes, i ja en aquesta època de pluges i
de temporada baixa de turisme, les dones ja broden per nadal. De fet, feia un
mes que no feia la ruta que avui recorre amb nosaltres. Temps enrere, un grapat
d’anys enrere, ens explica que el govern laosià donava menjar a la gent, però
tot i que ho preguntem per activa i per passiva, no acabem de treure
l’entrellat de si encara ho fa o no. Amb tot, ja arribem al poble de Wifi, a on des de fa uns anys s’hi han
ajuntat tres poblats per fer-ne un de sol, també amb gent de les tres ètnies
més importants de Laos. A l’entrada del poble hi ha l’escola, que està tancada
per vacances. Els infants i els mestres sí que tenen vacances llargues; no així
els treballadors. Per exemple, ell diu que no té ni un dia de descans...
El poble està construït bàsicament
amb cabanes de fusta. Els carrers de
pols estan molt nets i fins i tot hi ha un parell d’hostals molt senzills a on
qui hi dorm, ho fa con els oriünds. Fins i tot, entremig de gallines, polls,
ànecs, gossos, cabres i vaques, també hi ha algun comerç.
Ens asseiem a la porxada d’un
d’aquests hostals a dinar l’entrepà comprat i ens continua explicant coses de
la vida a Laos. Per exemple, si haguéssim arribat al poblat sense res per
menjar i haguéssim dit que teníem fam, la gent ens hauria donat menjar i no
hauria acceptat que els hi paguéssim, ja que la solidaritat és un acte molt
prevalent....
Passegem una mica més pel poble i ja
en marxem. I continuen les explicacions: per la pesca, no hi ha problemes,
tothom pot pescar el que vulgui del riu, normalment peces petites; les grosses
s’han de pescar amb xarxa! També algunes tribus es mengen els insectes com ara
formigues o bé llagostes...(Continuarà)
(La fotografia correspon a un poble Hmong)
Comentaris