Ruta per Euskal Herria, del 28 d’octubre a l’1 de novembre de 2016: dia 4, de Lekeitio a Bilbo per la costa basca (31 d’octubre de 2016) (VI)
Les llegendes de pobles veïns romanitzats,
com les de l'Alt Aragó o Astúries mostren una sorprenent similitud.
L'antiga religió basca sembla estar centrada en una divinitat
central de caràcter femení, que rep el nom de Mari. El seu consort masculí rep el nom de Maju o Sugar.
Encara que hi ha nombroses referències a
l'existència d'una divinitat celeste, anomenada Urtzi, i que podria ser
assimilable al Júpiter llatí o al Déu cristià, aquest
sembla no tenir cap paper en les llegendes, i és probablement una incorporació
d'origen exterior.
L'antiga religió basca és per tant de
caràcter ctònic: tenen tots els seus personatges el seu cau
a la Terra i no al firmament, que sembla com un paratge
buit pel qual Mari o Maju viatgen de muntanya a muntanya, o pasturen ramats de
núvols.
Altres personatges de la mitologia basca són
les làmies, els mairus, els iratxos, Basajaun, Gaueko, Tartalo, els galtzagorris, el drac
primigeni o Herensuge, les sorgines o bruixes, els jentils, etc.
La literatura basca és la literatura feta en basc al territori de
les set províncies del País Basc: Biscaia, Guipúscoa, Àlaba, Navarra, i les tres d'Iparralde.
La literatura popular oral és molt rica; la
literatura escrita, al contrari, ha estat d'aparició tardana, escassa i sense
cap influència més enllà del mar geogràfic de Bascònia. A més, ha estat gravada per la fragmentació
en diversos dialectes, entre els quals els de major tradició literària són el labortà, el guipuscoà, el biscaí i el suletí.
Els texts literaris més antics són fragments
de cants relatius a les lluites dels s. XIV i XV, així com el vocabulari de
Picaud del s. XII, però a les Glosas
Emilianenses (s. X) apareixen
els primers texts en èuscar. Entre els conservats, hi ha els que narren la
derrota de Pedro de Avendaño, cap dels
onyacins, i la crema d'Arrasate (Mondragón). Pel cant de Basajaun
Bereterretxe'tar, que narra l'assassinat d'un jove, podem fer-nos una idea
del que deuen haver estat molts poemes avui perduts. Molts cants antics han
sobreviscut gràcies a Esteban
Garibai (1533-1599), alcalde d'Arrasate i cronista reial, dins el Compendio
de historia de las crónicas y universal historia de todos los reynos de España (1571). Per altra banda, l'humanista
francès François Rabelais publicà en el seu Gargantua (1534) discursos en èuscar.
El primer llibre publicat en basc va ser Lingua
Vasconum Primitiae de Bernard
Etxepare, el 1545. Es té
coneixement d'aquesta obra per l'únic exemplar conservat a la Biblioteca nacional
de París. Segons es pot inferir de les opinions dels seus contemporanis, no va
ser apreciat pels seus metres populars propis del bertsolarisme. Els seus versos van ser musicats a la fi
del segle XX per Benito
Lertxundi, Xabier
Lete i el grup Oskorri, entre d'altres,
convertint-los en cançons populars. Actualment els seus poemes han adquirit el
caràcter gairebé d'himne entre els sectors de la cultura euskaldun i en defensa de l'èuscar, i són
recitats en tot tipus d'actes culturals i populars.
Les característiques principals de la literatura
basca són les següents:
·
És fruit d'una llengua sense oficialitat ni unitat: haver nascut en una comunitat de parlants tan
reduïda ha tingut un important impacte en la literatura escrita, sobretot a
mesura que avança la història i els límits de les llengües i pobles
s'afebleixen i difuminen. La història de la llengua basca es diu que és
la història de la seva supervivència i la d'un poble, cosa que marcarà
tots els autors, convertint juntament amb la temàtica religiosa el compromís
(els primers passos serien l'apologisme de Larramendi) cap al basc, un dels
pilars al voltant dels quals giraran diferents moviments.
·
Ha nascut entre estats les llengües dels quals són romàniques: el País Basc es troba entre el que han
estat els centres culturals i polítics d'Occident, i aquests estats foren
competidors entre si com a dipositaris de la tradició llatina. És per això que
aquest poble que ha guardat la seva antiga parla ha rebut la influència
llatina, que es veu reflectida sobretot en l'escola de Sara i altres autors
religiosos de l'època, a causa de l'ús abundant de cites d'autors clàssics i cristians
que aquests feien en els seus textos en prosa.
·
Ha tingut com a finalitat principal l'ensenyament religiós: el pare Barandiarán (tal com recull Martín Ugalde en la seva Síntesi
de la història del País Basc o
el mateix religiós en el seu Home Primitiu al País Basc) va
defensar en vida la cristianització tardana del poble basc, al·legant que en la
mateixa navarresa fins al segle XX s'havien conservat creences paganes en
idiosincràsia amb les cristianes. És aquesta la raó que es veu darrere de la
insistència de l'Església catòlica per cristianitzar i estendre el catecisme
entre el poble valent-se del basc (després de la Contrareforma). Aquesta religió és de vegades imposada per
la política del moment, però en altres ocasions l'Església catòlica mateixa va
utilitzar l'idioma (el basc) i la literatura com a mur contra els canvis i
noves ideologies sorgides, aquest seria el cas del protestantisme o dels
enfrontaments periodístics de Jean Hiriart-Urruti i els republicanistes francesos. (continuarà)
(La fotografia correspon a una de les platges de Lekeitio)
Comentaris