Mallorca, dies 3 (7 de desembre de 2017): volta per l’illa i retorn cap a casa (II)
La presència dels mercenaris balears
en els exèrcits púnics, almenys des de finals del segle V aC, pot ser
considerada un aspecte de la colonització. La primera referència a la
utilització de foners balears per
Cartago és de l'any 406 aC durant la campanya de conquesta
d'Akragàs (Agrigent,
Sicília), encara que la seva existència com a mercenaris era molt anterior.
L'any 311 un contingent d'un miler de foners participà en la batalla
d'Eknomon contra
els grecs sicilians i la seva actuació va ser decisiva per a decidir la
victòria púnica. Anníbal atacà
Sagunt i, amb un exèrcit en el qual figurava un contingent de balears, travessà
els Alps, es girà
contra Itàlia i derrotà els romans a Ticino, Trèbia i Trasimè. Finalment, a Cannes (216
aC), anihilà un exèrcit dirigit pel cònsol Varró. El 202 aC Anníbal va ser
derrotat a Zama per Publi Corneli Escipió, en un combat
en el qual els foners balears ocuparen la primera línia.
Mallorca romana
La primavera del 123 aC el cònsol Quint Cecili
Metel salpà
rumb a les illes. Estrabó, seguint Posidoni i Artemiodor, diu que els balears
havien establert relació amb els pirates de la mar. Segons el relat de Luci A. Florus els
illencs intentaren fer front a la flota romana amb les seves pròpies naus i, un
cop derrotats a la mar, oposaren resistència a terra ferma.
L'arqueologia deixa entreveure que ni els indígenes ni la seva
cultura foren eliminats, perquè seguiren habitant-se els poblats talaiòtics i,
en els anys immediatament posteriors a la conquesta, no s'observen canvis a les
pautes culturals. La conquesta implicà l'establiment d'un nou contingent de
població en qualitat de colons. Palma estava situada a la zona del barri de l'Almudaina de
Ciutat i Pol·lèntia era als voltants de l'actual Alcúdia. Plini parla
també de Bocchor, que tingué l'estatut de federada, que era vora
el port de
Pollença. Plini
anomena també Guiumi Tucis.
L'època iniciada amb el principat d'Octavi representa per a Mallorca una llarga etapa d'estabilitat i
prosperitat. La romanització es va
consolidar i va anar dissolent els elements culturals d'arrel talaiòtica.
Pol·lèntia va anar cobrant importància en el segle I dC i, amb Palma, gaudí de
l'estatut de colònia de ciutadans romans. Guium i Tucis eren ciutats de dret
llatí. Bocchor mantenia la seva condició de ciutat federada. En els primers
temps de l'Imperi proliferen les ceràmiques sigil·lades aretines,
sud-gàl·liques i hispàniques. Per una part se seguiren ocupant antics poblats
talaiòtics, però per l'altra aparegueren assentaments de nova planta (sa Mesquida (Santa Ponça), Son Joan
Jaume (Manacor) o Can Maiol (Felanitx).
A finals del segle II dC la pax romana va
entrar en crisi. Les pressions germàniques sobre
les fronteres de l'imperi, la irrupció de pobles del nord d'Àfrica, la pesta i les
tensions socials esclataren a Hispània i a
la Gàl·lia. Per a les Balears fou un període crític amb una
forta recessió econòmica.
Dioclecià, a partir
del 284, aconseguí dur a terme una obra restauradora de l'imperi romà. L'Edicte de Milà promulgat
per Constantí (313) concedia la llibertat de cultes i legalitzava el cristianisme. Aquesta
religió es convertiria en la religió oficial de l'Imperi amb Teodosi (380-381).
La crisi de la vida urbana es manifestà en la reducció dels perímetres de les
ciutats i en la seva transformació (construcció de murades, abandonament i
reutilització d'edificis públics). Es detecta, segons la carta del bisbe Sever de Menorca, una població jueva important.
L'activitat comercial era prou important, documentada per l'arqueologia i les
cartes de Consenci.
Les ceràmiques indiquen contactes comercials amb el nord d'Àfrica, com també
amb la Tarraconense, la Narbonense i amb Itàlia.
A finals del segle IV es documenta la presència cristiana a
Mallorca (inscripció funerària de la Carrotja (Portocristo) i a començaments del segle V trobam una
església perfectament organitzada. L'enfrontament produït a Maó el febrer del 418, que acabà amb la conversió forçada de 540
jueus menorquins, motivà la carta del bisbe Sever, un document essencial per a
conèixer l'època.
Els vàndals i
l'Imperi Romà d'Orient
L'any 406 entraren a les Gàl·lies grups de vàndals, alans i sueus. El 409 els visigots saquejaren
Roma. Aviat les mateixes Balears foren atacades pels vàndals. L'any 425
saquejaren les Balears i destruïren Cartago Espartaria (Cartagena) abans
d'envair la Mauritània i
centrar el seu regne a Cartago. L'ocupació vàndala de les Balears no es produí fins
al 455. L'única mesura administrativa coneguda és la inclusió de les illes en
la província vàndala de Sardenya. Un altre testimoni arqueològic important són
les restes paleocristianes dels segles V i VI trobades a Cas Frares (Santa Maria
del Camí), la Carrotja (Portocristo), Son Peretó
(Manacor) i Son Fadrinet (Campos).
L'ocupació bizantina de les Balears, comandada per Apol·linar, es degué consumar a principis del 534. Els testimonis
arqueològics manifesten unes actives relacions comercials amb el nord d'Àfrica
i amb l'àrea oriental de la Mediterrània.
Des de mitjans del segle VII les fonts escrites
sobre les Balears es fan rares. Les illes es convertiren en un punt molt
perifèric de Bizanci. Alhora l'islam s'expandia amb rapidesa pel nord d'Àfrica, amb la presa de Cartago el
698 i l'ocupació de Septem, la capital de la Mauritània Segona.el 708. Abd Allah ibn Musa el 707 dirigí una acció de saqueig contra Sicília, Sardenya i les Balears. A finals del segle VIII hi ha notícies de noves incursions musulmanes,
que haurien duit els illencs, en un quadre de ruptura de fet de la relació
amb Bizanci, a demanar ajut militar a Carlemany. Encara a mitjan segle IX, a l'entorn de 859, els normands atacaren Mallorca, Formentera i Menorca.
Les illes
orientals d'al-Àndalus
Isam al-Khawlani conquerí les Balears el 902-903. Al-Zuhri diu que al Castell d'Alaró (Hisn al 'Arun) els cristians s'hi mantingueren vuit anys i cinc
mesos. Ibn Khaldun diu
que "construí mesquites, posades
i banys". El domini musulmà va comportar l'inici d'un procés d'islamització de la societat mallorquina. La integració de l'economia
mallorquina en els circuits comercials musulmans i l'arribada d'immigrants
andalusins, àrabs i berbers, va influir en el canvi cultural.
Les illes romangueren en una situació
d'independència fins que Mujàhid, cap
al 1010, s'emparà de la ciutat de Dénia i el 1015 estengué la seva autoritat a
les Balears. Mujàhid morí el 1044 i el succeí el seu fill Alí ibn Mujàhid Iqbal-ad-Dawla, però el rei Àhmad ibn
Sulayman al-Múqtadir de Saragossa el desposseí de Dénia. Arran d'aquests fets, el valí de Mayurqa Al-Murtada es proclamà emir el 1087.
La Madina Mayurqa s'havia anat engrandint al llarg del segle XI i
l'emir Mubasir en dirigí una de les ampliacions i construí la murada defensiva.
L'emir concentra el poder militar i civil. Al seu costat hi ha l'organització
religiosa que gravita entorn de les mesquites: els cadis, jutges que
dictaminaven en tots els processos judicials; els mestres i ensenyants; els
encarregats del culte (imam), etc.
A l'entorn del canvi de mil·lenni l'Europa cristiana comença un
formidable procés d'expansió. Es produí l'expedició de pisans, provençals i
catalans contra Mayurqa entre els anys 1113-1115. L'emir Mubàixxir morí durant el conflicte,
després d'haver demanat l'ajut dels almoràvits. El setge
de Madina
Mayurqa durà
vuit mesos i acabà amb la seva devastació de banda dels croats.
Els almoràvits,
incorporaren les Balears al seu imperi l'any 1116. Fou nomenat governador Muhàmmad ibn
Ghàniya el qual
restablí les bones relacions entre els almoràvits i la població mallorquina.
Mentrestant, un nou moviment religiós -el dels almohades- prenia cos
al Magrib i
destruïa pertot arreu, excepte a les Balears, el poder almoràvit.
(Continuarà)(La imatge és d'un dels carrerons de Valldemossa)
Comentaris