Visita pels Països Catalans: el País Valencià i Menorca (del 28 de desembre de 2016 al 4 de gener de 2017): del País Valencià a Menorca (1 de gener de 2017; dia 5) (I)

Primer dia de 2017. Un nou any comença, en aquesta ocasió, al País Valencià. No ens llevem gaire tard, car hem d’acabar d’ordenar les coses i preparar-nos per marxar. Els de l’apartament toquen puntualment el timbre a les nou del matí. No fem esperar gaire al senyor que ens ve a recollir les claus. Els hi donem i ja marxem en direcció cap al Principat. Com que volem estalviar-nos uns quants diners en autopistes, pugem per carretera nacional fins a Torreblanca. Hi ha molt poc trànsit: gent que, a jutjar per les cares, torna de festa, i d’altres que aprofiten el dia. Amb el bon sol que fa, m’endormisco a mig camí i ja em desperto prop de Sant Carles de la Ràpita. Continuem i després d’un parell de parades tècniques, ens parem a fer un entrepà en una àrea de servei de l’autopista, al Penedès. Seguidament, reemprenem la marxa i ja no ens aturem fins a deixar el cotxe a “Aparca i vola”, a l’aeroport d’El Prat. Arribem amb antelació i no ens estressem en fer tots els preceptius tràmits. Llegeixo mentre esperem per embarcar cap a Menorca. Un cop dins de l’avió, m’adormo quan encara no ens hem enlairat i em desperto quan ja toquem terra amb l’avió. Baixem i anem a recollir el cotxe. El tenim amb l’agència Hiper Rent (http://www.hiperrentacar.com/es/Alquiler_coches_Notas/Enlaces_de_interes/rent-a-car-menorca).  No es troba a l’aeroport, sinó que hem d’anar a un polígon industrial proper. Un noi ens hi porta i ell mateix, ens fa els tràmits per tal que marxem amb un Fiat Panda. I des de Maó fem camí fins a Ciutadella, a l’altra punta de l’illa. Tenim l’apartament a Cala En Blanes, a tocar de Ciutadella; amb la fosca ens costa trobar els “Apartaments California” (http://www.apcalifornia.es/) , però finalment ho fem i anem directament a l’acollidor i confortable apartament. La gent de recepció és molt atenta i simpàtica i ens recomanen unes quantes coses. Avui, en ser primer dia de l’any, no hi ha res obert per comprar quelcom per sopar. Només trobem una gasolinera; podem comprar algunes coses, però precisament barat no és. I com que el dia ha estat de tragí, ens n’anem a passar una vetllada tranquil·la a l’apartament i a acabar d’esgotar el primer dia de 2017, ja a Menorca (http://www.menorca.es/; https://www.disfrutamenorca.com/)  . Tal i com s’explica a viquipèdia (https://ca.wikipedia.org/wiki/Menorca ): “Menorca és l'illa més septentrional de les Balears, i lloc d'origen dels menorquins. Presenta una peculiar geografia i història natural i humana. El seu nom prové de les expressions llatines Balearis Minor i Minorica, que és com la coneixien els romans pel fet que l'illa és la més petita d'entre les dues Illes Balears (el mot llatí minor va donar el català menor). Lingüísticament, a Menorca es parla (o ralla) el menorquí, un dialecte del bloc oriental de la llengua catalana. Fins i tot, els ròdols de Maó i Ciutadella tenen parlars diferents, caracteritzats per la diferent pronúncia de la 'e' tònica i per l'entonació, que és terminal ascendent a l'àrea de Maó, i descendent a l'àrea de Ciutadella (Veny, J. 2002).
Menorca és Reserva de la Biosfera (UNESCO) des de 1993

Cronologia

La cronologia del poblament humà prehistòric a Menorca és la següent:
·         Primeres proves de presència humana: 2000 aC
·         Pretalaiòtics: 2000-1500/1000 aC
·         Talaiòtics: 1500/1000-123 aC
La cronologia del poblament humà en temps històrics a Menorca és la següent:
·         Romanització de Menorca: 123 aC-284, alt imperi
·         Cristianització de Menorca: 284-455, baix imperi
·         Vàndals i bizantins: 455-628
·         Segles foscos de saquejos sarraïns i protecció franca, i incursions posteriors d'andalusins i normands: 628-903
·         Islamització, el califat de Còrdova: 903-1015
·         Taifa de Dàniyya i assalt dels croats noruecs: 1015-1114
·         Almoràvits i almohades: 1114-1231
·         Taifa autònoma en mans del moixerif: 1231-1287
·         Conquesta de Menorca i repoblació catalana: 1287-1472
·         Victòria dels seguidors de Joan el Gran. Regnat de Ferran el Catòlic. Atacs àrabs: 1472-1701
·         Regnat de Felip V. Comença un segle d'Il·lustració: 1701-1708
·         Conquesta francesa i Tractat de París (1763): 1756-1763
·         Govern britànic 1763-1782
·         Conquesta espanyola pel duc de Crillon per a Carles III: 1782-1798
·         Tercera dominació britànica: el general Charles Steward va ocupar l'illa per a la Gran Bretanya després d'haver desembarcat a la vora occidental del port d'Addaia; i tractat d'Amiens: 1798-1802
·         Retorn a la monarquia espanyola: 1802-1869
·         Restauració espanyola: 1874-1931
·         Segona República Espanyola i Guerra Civil: 1931-1939
·         Franquisme: 1939-1978

·         Tercer període democràtic. De la transició a l'autonomia: 1978-1983 (continuarà)
(La fotografia correspon a la platja de Son Bou, a Menorca)