Praga, del 26 al 29 de maig de 2015: visita per Praga (dia 3, 28 de maig de 2016) (XIXX)
L'endemà
al matí, el cos va ser trobat a la riba del riu, envoltat d'una estranya llum.
El lloc de l'execució, sobre el Pont de Carles, ha estat des de llavors lloc de
veneració i està marcat amb una làpida i una placa de bronze en forma de creu:
segons la tradició, tocant aquesta placa amb la mà esquerra s'obté fortuna per
als deu anys següents.
Hi ha
una controvèrsia, encara no resolta, sobre la identitat del sant, amb dues dades
diferents de mort.
L'historiador
Hajek von Liboczan (1553) va ser el primer a suggerir que hi havia dos
personatges diferents amb el mateix nom, el predicador de la cort mort en 1383 per no voler revelar la confessió de la reina i
l'auxiliar episcopal de Praga, que havia estat mort en 1393 per confirmar l'elecció de l'abat de Kladrau. Això
també ha portat alguns historiadors a negar l'autenticitat del sant i
considerar-lo com a llegendari.
Altres
historiadors moderns creuen que, probablement, només hi havia una persona, el
vicari general mort en 1393 i que la controvèrsia neix d'un error del degà de
la catedral de Sant Vit, Joan de Krumlov, que en 1483 va transcriure equivocadament la data de mort del
sant, posant 1383.
De
bell antuvi, els contemporanis del sant van començar a venerar el vicari
general com a màrtir i sant, poc després de 1393. És versemblant que el cos es
recuperés i se soterrés a la catedral, on consta la veneració que se'n feia. La
història del martiri per no voler violar el secret de confessió no apareix fins
al 1459, a la Chronica regum Romanorum de Thomas Ebendorfer (+ 1464). El
cronista, en aquest cas, parla de Joan de Pomuk, el mateix que havia mort en
1393 i, per tant, d'una sola persona.
No va
ser fins al 1483 que el degà de la catedral, Joan de Krumlov, va
donar com a data de mort del sant el 1383: podria tractar-se d'un error d'escriptura. A
partir d'aquest moment, Hajek von Liboczan (+ 1553) és el primer a plantejar
l'existència de dos Joan de Nepomuk: a Annales Bohemorum, corrent que creixeria durant els segles següents.
El 1670, Bohuslav Balbinus, jesuita, dóna com a data de la mort del màrtir de
la confessió el dia 16 de maig de 1383.
Avui
dia, la majoria d'historiadors creuen que l'únic sant existent va ser el vicari
assassinat el 1393 i que la raó va ser la confirmació de l'abat, donant la
història del segret de confessió com una tradició llegendària o com un altre
fet del mateix Joan de Nepomuk.
El
sant va ser enterrat a la Catedral de Praga. El sepulcre és una obra barroca de
grans dimensions, en argent i metall daurat, projectat per Fischer von Erlach en
1736. El màrtir fou venerat durant molt de temps només a Bohèmia.
El
capítol de Praga va agilitar el procés de canonització en 1675. Quan el 1719 se n'obrí el sepulcre de la catedral
de Praga, va trobar-se que la seva llengua estava incorrupta, encara que
ennegrida. En 1721 va ser beatificat i en 1729, canonitzat, en aquest acte es
canta un Te Deum dedicat al sant, compost per František Ludvík Poppe. Les actes de canonització partien que la mort havia
tingut lloc el 16 de maig de 1383 a causa del secret de confessió.
La
polèmica sobre l'autenticitat del sant va afectar el seu culte. Moltes
escultures dedicades van ser destruïdes entre 1919 i 1920. En 1973, una anàlisi
antropològica de les restes del sant van confirmar que eren compatibles amb el
període cronològic suposat i el culte se'n va revifar. El 1993, sisè centenari
de la mort, va ser declarat any de Sant Joan Nepomucè pel cardenal de Praga.
La
veneració al sant es va estendre per l'Europa catòlica, on poden trobar-se
nombroses obres artístiques amb la seva figura. És freqüent trobar-ne
escultures en els ponts, com a sant protector dels que els transiten. Durant la
contrareforma, el seu culte va ser promogut per a subratllar la importància del
sagrament de la penitència i l'obligació del secret de confessió, al contrari
que els corrents protestants que havien suprimit el sagrament.” (continuarà)
(La fotografia és d'un jardí de Praga)
Comentaris