Illes Gregues. Dia 4: Santorini (27 d’agost de 2014) (IV)
Després
d'estar un temps abandonada, al segle IX aC
es fundà la colònia espartana de Thera, nom amb el qual es coneix actualment
l'illa, que continuarà en peu fins a l'època romana.
La influència cristiana es va Akrotiri és un dels
jaciments fonamentals a l'hora d'estudiar l'arquitectura
domèstica de l'època minoica. Gràcies al bon estat de conservació en què es
troben els edificis podem conèixer quin era el mètode constructiu, els
materials utilitzats, estructura i ordenació dels habitatges, decoració
utilitzada, etcètera.
Segons
els primers signes de l'era neolítica
del segle V aC la ciutat es trobava en un turó a uns dos-cents metres de la
costa actual. Les ceràmiques trobades es relacionen amb els tipus de les illes
de Mikonos
i Andíparos, així s'ha datat la seva primera
colonització al primer període de les Cíclades
l'any 3000 aC, demostrant-se el treball del metall trobat que data a prop de 2500
aC, també sembla que hi ha vestigis de guerres dels anys 2600 aC al 2500 aC,
fent possible que alguns participants es refugiessin a l'illa. De fet la ciutat
es creu que va ser fundada cap al 2000-1900 aC.
La
ciutat s'organitzà de nord a sud, adaptant-se al terreny, i comptava amb una
xarxa viària important. Un carrer principal arriba fins a la denominada «Plaça
Triangular», un protoàgora o espai de caràcter públic.] Destaca el sistema de desguassos
i xarxa de clavegueram documentat. Les tècniques constructives demostren un
mètode força avançat: la fossa de fonamentació
arriba fins a la roca mare per més endavant realitzar un basament de pedra
volcànica cobert a base de plaques de calcària, donant-li un aspecte digne.
L'alçat havia d'ésser resistent als moviments sísmics freqüents a l'illa, pel
que està format d'armadures de fusta d'olivera, fang
i còdols,
el mateix que portes i finestres. Pel que fa al paviment, la terra mesclada amb
petxines
de petits mol·luscs i una capa de pedres era la base
per a l'enllosat de les habitacions. Les sostrades són planes i amb terrats.
Els
edificis s'han documentat segons la seva funció en tres tipus;
- Les grans vil·les o cases de luxe, al sud-oest anomenat «Xeste 3», les quals tenien les habitacions de servei a la planta baixa i les d'ús privat a la primera planta. Tenien una àrea coberta que s'ha interpretat com un petit santuari domèstic. Totes les cases d'aquest tipus eren independents.
- Altres edificis van ser construïts en conjunt, a la zona est, junts encara que amb parets dobles, constaven de 2 a 4 plantes. La planta baixa s'utilitzava com sala de magatzem o tallers mentre que a la resta de plantes hi havia habitacions que eren d'ús privat decorades amb magnífiques pintures murals.
- A la zona nord-est s'hi trobaven unes estances destinades a emmagatzematge «rebost nord», ja que al seu interior s'hi van trobar grans pithoi on es guardava la farina realitzada a la «plaça del molí».
Les
cases tenien dos o tres pisos de tova volcànica, construïda de fang mesclat amb
palla i fonaments plens amb roca volcànica. Pedres tallades van ser utilitzades
com elements fonamentals per al disseny de les façanes d'alguns edificis i la
construcció d'escales i d'altres elements. Alguns murs van ser reforçats amb
bastiments de fusta, presumiblement per protegir-se contra els terratrèmols
perquè així es donava una certa flexibilitat.
Cada
edifici a la vora de la porta d'entrada tenia sempre una petita finestra que
permetia el pas de la llum i reconèixer qualsevol visitant. Darrere la porta hi
havia l'escala principal. Els sòls de les habitacions senzilles era de fang
sellat. A les sales de cerimònia, el paviment estava cobert de teules o
decorats amb mosaics de pedra simple i petxines.
Totes les parets estaven cobertes: els tallers i magatzems, la seva majoria,
amb fang i les sales d'estar amb calç, a vegades tenyida amb colors de terra amb tons del rosa al
beix. Dels sostres només queden traçats, probablement estaven fets de branques
i canyes cobertes de terra batuda, a fi d'aconseguir l'aïllament tèrmic contra el sol a l'estiu i el fred a l'hivern. Sobre alguns sostres, com avui
dia a les diverses cultures de la Mediterrània,
es va condicionar un espai de vida addicional, probablement envoltat per balustrades
de pedra tallada a l'alçada de la cintura.
L'edifici
«Xeste 4», consta de tres plantes i per les seves grans dimensions, el seu
exterior realitzat amb pedres tallades i les seves riques pintures murals es
creu que va ser un edifici públic. Sembla que hi ha fragments de pintura que
representen una processó i que decoraven les parets de l'escala.
Les
estructures indiquen un alt nivell de desenvolupament de la seva civilització.
Les cases tenien els banys al primer pis, connectats per tubs d'argila al clavegueram. Les canonades
s'iniciaven en el primer pis per una paret exterior i eren conduïdes per la
planta baixa a través de la paret i fins a una connexió a la fossa d'aigües
residuals davant de la casa, al carrer.
Tallers,
botigues i magatzems es trobaven normalment al soterrani que consistia en una
sèrie d'habitacions. Prop de l'escala hi havia una sala que es destinava per
fer-la servir de cuina i menjador. Aquí s'hi van trobar rodes de molí i els
anomenats pithoi a terra, al costat de marcs encastats per a grans recipients
de fang que contenien els subministraments. En algunes d'aquestes habitacions
hi havia grans finestrals que donaven al carrer, el qual fa pensar que eren
botigues on la venda es duia a terme a través de les obertures a les parets.
Als
pisos superiors, la grossor de les parets era més fina realitzada sovint amb
marcs de fusta que formaven una filera de finestres. Pel que fa als bastiments
de fusta cal destacar que s'utilitzaven principalment per a les parets
interiors i que ocasionalment es col·locaven a la meitat inferior de la paret
per incorporar-hi armaris o, a vegades, Polythyrons (parets amb portes, entre els pilars de fusta,
que servien per connectar dos espais que, quan es tancaven les portes, podien
quedar com habitacions independents). A l'edifici «Xeste 4» s'hi troba una
habitació amb tres parets d'aquest estil.
fer
sentir al segle IV en construir basíliques
sobre els temples grecoromans. A l'època contemporània passarà de mans venecianes a turques,
i finalment gregues”.
De nou, la foto és de les impressionants restes arqueològiques d'Akrotiri
Comentaris