Sud est asiàtic, del 9 al 30 d’agost de 2016: descobrint Hanoi, Vietnam (dia 12, 20 d’agost de 2016) (XX)
La impressió que un poble
pobre però molt motivat podia vèncer a la major potència mundial emprant la guerra
de guerrilles va endinsar-se molt en la
majoria dels països; fins al punt de considerar-se com el mitjà definitiu de
lluita de les nacions pobres contra les riques, cosa de la qual posteriorment
s'han apartat moviments com els dels Sense Terra
sud-americans. Una conseqüència nefasta d'aquella guerra va
ser que Occident no s'interessà per genocidi cambodjà per ser un poble poc desenvolupat que també
havia aconseguit vèncer a un aliat dels Estats Units i, per tant, en la
mentalitat d'esquerra/revolucionària, no podia ser dolent o si ho era, els
informes aportats per organismes com Amnistia
Internacional es qualificaven de
falses o manipulades pels serveis d'intel·ligència estatunidencs.
Es pot dir que l'Exèrcit dels Estats Units
van aprendre molt de les seves experiències al Vietnam. Encara que els polítics
d'aquell país van tenir cura després en no fer combatre als seus assessors al
costat de les forces locals en regions com Centreamèrica, l'experiència
obtinguda al sud-est asiàtic serví per formar a les tropes de països com El Salvador, Guatemala, Hondures, etc. i ser una
de les causes per aconseguir detenir els moviments guerrillers d'ideologia
comunista a Centreamèrica, que preocuparien als Estats Units en dècades
posteriors. En aquella regió,
només Nicaragua venceria a la seva revolució.
Al continent africà, només a Etiòpia va vèncer una revolució marxista el 1977 La. La famosa i ineficaç Línia
McNamara es posà de nou en pràctica al Sàhara Occidental per aturar els atacs del Front Polisari, que van estar a punt per derrotar per
complet al Marroc. Aquests murs de separació entre l'anomenat Sahara Útil i
la resta del desert fan servir la mateixa tecnologia de sensors de moviment,
detectors de personal i bateries darrere de les barreres físiques que la usada
a la Zona Desmilitaritzada, però l'experiència obtinguda va per metre
millorar la tecnologia usada a la selva i suposaren així un dels motius pels
que Marroc aconseguís contenir al Polisari.
A Europa, ni l'ELAS a Grècia ni el Dev Sol a Turquia van aconseguir imposar-se. Finalment, ni a Àsia ni a Oceania cap
moviment marxista aconseguí l'èxit dels vietnamites.
Després del fracàs al Vietnam, les diverses
administracions estatunidenques van tractar d'evitar la participació directa en
qualsevol altre conflicte, especialment a Amèrica. Tanmateix, quan aquestes es
van portar a terme als diferents governs reaccionaren amb rapidesa:
l'Administració Clinton retirà a temps les forces enviades a Somàlia per evitar que aquella intervenció se sentís
com una nova derrota. A la dècada anterior, l'Administració Reagan retirà del Líban les tropes allà estacionades després d'un atemptat suïcidaa Beirut.
La utilització massiva de l'helicòpter en una guerra asimètrica es demostrà correcta, tot i la derrota final.
Tant és així que als conflictes posteriors s'han usat de forma massiva. A les
invasions d'Iraq i Afganistan s'han demostrat com el millor mètode per a
combatre a un enemic dispers i extremadament mòbil a l'anomenada "Guerra contra el Terrorisme". Així, la majoria dels exèrcits
d'inicis del segle xxi van tendir a reforçar i diversificar
les seves flotes d'helicòpters davant dels més cridaners, però menys eficaços,
caces i bombarders.
Tot i que en un inici la guerra del Vietnam
no cridà excessivament l'atenció de Hol·lywood, als anys 80 la producció de
pel·lícules sobre el tema va florir amb títols molt destacats com Apocalypse Now, The Deer Hunter o Platoon. Aquesta
atenció per part de la indústria cinematogràfica nord-americana contrasta amb
l'escàs interès del cinema francès per la seva derrota una generació abans.
Al contrari que les anàlisis històriques i
fins i tot la mateixa societat estatunidenca, el cinema sí que va saber
assimilar la derrota estatunidenca. Així
es passà de la patriòtica i poc creïble Green Berets de John Wayne, en la qual
apareixen els sacrificats membres de les Forces Especials dels Estats Units en la seva lluita contra els malvats
comunistes, obviant les temibles tortures que el llibre original narrava, a una
més crítica Apocalypse Now, que
preferí arribar a uns pressupostos astronòmics abans de rendir-se a la censura
del Pentàgon a canvi dels seus helicòpters. Pel
seu costat, el director Oliver Stone realitzà entre 1986 i 1993 tres obres sobre
la guerra: Platoon, Nascut
el 4 de juliol iCel i Terra. Platoon va rebre 4 premis Oscars i deixà fora de lloc als veterans de guerra,
ja que no els retratava pas com a herois (apareix el fragging, les violacions a nenes, els assassinats,
l'incendi de poblats, la droga), però també els mostra en situacions molt dures
que es veuen obligats a acceptar per la seva condició de pobres, a més del fet
que no tots són iguals i també hi ha herois, com el sergent Elias Grodin
(interpretat per Willem Dafoe). Born on the Fourth of July només va obtenir dos Oscar (un al millor
director), però guanyà als Globus d'Or. A Cel i Terra, basada en els llibres de Le Ly Hayslip, Stone provà d'apropar-se a la visió
vietnamita del conflicte, emfatitzant les penúries patides per una jove
vietnamita a la que convertia en narradora del film en una versió que cerca un
punt de vista neutral, narrant els horrors i les atrocitats d'ambdós bàndols.
Altres clàssics del tema són Full Metal Jacket de Stanley Kubrick i El turó de l'hamburguesa, de John Irvin. També és interessant Jardins de pedra, de Francis Ford
Coppola, on uns veterans
madurs intenten fer veure a un jove impulsiu que no podran guanyar aquella
guerra, davant la creença que amb la seva potència de foc i la seva alta
tecnologia podran guanyar contra els arcs i fletxes dels vietnamites (una clara
metàfora d'una de les causes de la derrota, el fet de pensar que podrien
guanyar a un país subdesenvolupat només a base de bombes).
(continuarà)
(La fotografia correspon a un dels carrers de Hanoi)
Comentaris