Jordània, dia 5: recorrent el desert de Wadi Rum (1 de gener de 2018) (III)
Matrimoni i fills
Hussayn va tenir quatre esposes
de les que tres li van donar descendència, en total quatre fills i tres filles.
De la seva primera esposa Abdliya
bint Abd-Al·lah va tenir:
·
Alí ibn al-Hussayn, darrer rei del Hijaz, casat amb Nafissa bint Abd-Al·lah.
·
Abd Allah ibn al-Hussayn, emir (després rei) de Transjordània (després Jordània) casat amb Musbah bint Nasser, Suzdil Hanum, i Nahda
bint Uman.
·
Fàtima bint
al-Hussayn, casada amb un home de negocis francès de religió musulmana.
·
Fàysal
ibn al-Hussayn, rei
de Síria (1920) i de l'Iraq (1921), casat amb Huzaima bint Nasser.
De la seva segona esposa Madiha
va tenir a la princesa Sàliha casada amb Abd-Al·lah ibn Muhàmmad.
I de la tercera, Adila Khanmun va
tenir:
·
Sara bint
al-Hussayn, casada amb Muhàmmad Atta Amín (juliol de 1933), però divorciada el
setembre següent.
·
Príncep Zayd ibn al-Hussayn, que va rebre els drets al tron iraquià el 1958, casat amb Fakhrelnissa Kabaac.”
Aquest senyor va enviar dos dels seus
fills, Faysal i Abd-Allah ibn al-Hussayn a convèncer les tribus perquè
s’alcessin contra els otomans. I per allà al 1916 es va aconseguir una revolta
per fer-los fora, però també hi van intervenir Anglaterra i França, que van
armar-los. És el que es coneix com la revolta àrab. De la revolta àrab, a
viquipèdia També és important conèixer què va succeir a la revolta àrab (https://ca.wikipedia.org/wiki/Rebel%C2%B7li%C3%B3_%C3%80rab; https://en.wikipedia.org/wiki/Arab_Revolt ): “La Rebel·lió Àrab -en àrab: الثورة العربية Al-Thawra al-`Arabīya;
en turc: Arap İsyanları- fou una sublevació iniciada pel rei de La Meca, Sayyid Hussein bin Ali, contra l'imperi
Otomà amb l'objectiu de crear un Estat àrab unificat des de la ciutat d'Alep, a Síria, fins a Aden al Iemen. La rebel·lió durà dos anys, des
de 1916 fins a 1918, i forjà un efímer regne àrab que fou
substituït ràpidament per la divisió colonial d'Orient
Mitjà que pervisqué fins al segle xxi.
Els àrabs sota l’administració otomana
A principis del segle xx, l'imperi Otomà havia perdut la major part de les seves possessions
europees. Per tal de reforçar les asiàtiques, des de 1908 i sota la influència de
l'elit nacionalista dels Joves Turcs, es plantejà establir aliances més sòlides amb el grup
ètnic més nombrós de l'Imperi després del turc: els àrabs. La idea era dur a terme una progressiva transformació
que portés a l'Imperi a un model bicèfal, similar al de l'Imperi
austrohongarès. No obstant això, els àrabs vivien des de feia dècades
la Nahda o renaixement cultural, que portava també la
formació d'una consciència nacional oposada a la difusa identitat otomana i,
fins i tot, al fet de compartir la mateixa fe islàmica, oficial a l'Imperi i comuna a
la major part de la població. Aquest nacionalisme
àrab naixent fou inicialment de tipus cultural, i només
amb el temps es concretà en reivindicacions d'autogovern. A totes les capitals
àrabs de l'Imperi sorgiren fòrums i organitzacions nacionalistes, les
activitats de les quals foren reprimides per les autoritats. Tot i així, la
seva força obligà a l'administració otomana a transigir en certs casos. Un dels
màxims exponents d'aquest moviment fou el congrés panàrab celebrat a Parísel 1913. Un element de relativa importància
en aquests enfrontaments polítics a la regió fou la construcció d'una línia
ferroviària, el ferrocarril de
l'Hijaz, que connectava les ciutats de Damasc i Medina. Motivat en l'excusa de
facilitar la peregrinació a La Meca, en realitat permetia una ràpida mobilització de les
tropes otomanes, raó per la qual els àrabs ho interpretaren com la darrera eina
del control imperial.
En esclatar la Primera Guerra
Mundial, el sultà otomà Mehmet V, com a Califa o cap de l'Islam, cridà als seus súbdits
musulmans a la yihadcontra els aliats: (França, la Gran
Bretanya i l'imperi Rus). La intenció, d'altra banda habitual, de manipular el
sentiment religiós dels musulmans a favor dels interessos de les Potències
Centrals, trobà gran resistència en molts àrabs, que, en canvi,
van veure en el conflicte mundial una gran oportunitat per desfer-se del
control otomà.
La rebel·lió
El Rei Hussein ibn Ali de La Meca, figura de prestigi, pare de dos representants àrabs a
les institucions d'Istanbul —Abdal·là, sots-president del Parlament,
i Faysal, diputat per Jedda—, havia estat ja tantejat
pel Regne
Unit de la Gran Bretanya i Irlanda mitjançant el seu fill Abdal·là com a
possible aliat contra els otomans en cas de guerra.
En esclatar el conflicte, Kitchener intentà provocar
l'aixecament de les tropes del Rei amb un missatge enviat a través de l'alt
comissari britànic al Caire, on es deia que «si la nació àrab es col·loca al seu
costat en aquesta guerra, Anglaterra [...] donarà als àrabs tota l'ajuda necessària
contra una agressió estrangera». Era l'oportunitat, tant per al Rei com per als
nacionalistes àrabs, de crear un Estat propi, alliberat de la tutela otomana i
vist amb bons ulls pels aliats, que agrupés a tots els àrabs de l'Imperi.
Aquest primer contacte derivà en una correspondència entre Husayn i Henry McMahon, alt comissari britànic al Caire, entre 1915 i 1916. El Rei va voler concretar
l'oferiment britànic en la constitució d'un regne àrab que comprengués la
Península Aràbiga i les terres de les actuals Síria, Líban, Palestina, Jordània i Iraq. Després d'algunes reticències,
la part britànica acceptà la idea, tot i que imposant certes retallades territorials,
al marge dels quals «la Gran Bretanya està preparada per a reconèixer i donar
suport a la independència dels àrabs en totes les regions compreses dins de les
fronteres proposades pel Rei de La Meca» (Carta del 24 d'octubre de 1915). Els territoris exclosos eren
els considerats com a estratègics pels aliats: el litoral mediterrani de
l'actual Síria, el Líban i el sud de l'Iraq.
Amb totes aquestes garanties, la
rebel·lió esclatà als suburbis de Damasc alhora que Husayn era
nomenat rei de tots els àrabs a La Meca, el 10 de juny de 1916. Com a resposta, un exèrcit
turco-alemany es preparà per a desplaçar-se cap a Medina. Les tropes àrabs, al seu torn,
alliberaren primer La Meca i poc després Medina, que era la seu de la guarnició
otomana a l'Hijaz. Amb certs atacs al ferrocarril de
l'Hijaz, aïllaren a les tropes turques del Iemen, impedint així l'arribada de
nous contingents a la regió. Al juny de 1917 prengueren el port d'Àqaba (actualment a Jordània), el que va facilitar l'arribada d'avituallament per a
l'exèrcit àrab i els atacs aliats a la regió. La rebel·lió avançà cap al nord,
prenent Jaffa, a la costa palestina, el 17 de
novembre de 1917. Un mes més tard el general Allenby prengué Jerusalem.
Al setembre de 1918, les tropes àrabs entraren
a Damasc, on s'intentaren crear les primeres institucions del nou
regne àrab.
(Continuarà)(La imatge correspon a un petrograf, al desert de Wadi Rum)
Comentaris