Jordània, dia 5: recorrent el desert de Wadi Rum (1 de gener de 2018) (IX)
Aquestes tribus nòmades veneraven
pedres, arbres, astres, dimonis i certs déus o ídols que eren venerats a la Meca. No eren monoteistes. Eren molt religiosos. Van acceptar
de seguida els ensenyaments de Mahoma i es van fer musulmans amb més intensitat i fervor que la resta dels àrabs.
Molt important i definitiu en les
conquestes que va promoure l'islam, va ser l'aportació humana dels
beduïns. La seva força, agressivitat, i tàctiques de combat van ser, en gran
mesura, eficaces per al triomf de l'islam sobre els grans imperis sedentaris
veïns. Els beduïns van portar de generació en generació el record dels seus
orígens, record que van mitificar com una idíl·lica època primitiva.
Economia i alimentació
La seva economia es fonamenta en la cria
de bestiar i organitzen la vida al voltant d'aquesta activitat. Es desplacen
constantment a la recerca d'aigua i pastures. S'alimenten principalment de llet
i els seus derivats, com un tipus de llard que anomenen ghee. Mengen també pa
àzim de blat, de forma arrodonida, dàtils i altres fruits que obtenen
als oasis dels deserts.
Vida i costums
Existeixen dues classes ben
diferenciades entre els beduïns: els "veritables beduïns" són pastors
nòmades i són famosos per les seves caravanes creuant els deserts. Es dediquen
al comerç. Els fellahin són agricultors i s'han fet sedentaris; viuen a la vora
del desert. Ha aparegut una tercera classe de beduïns, seminòmades, que emigren
amb els seus animals i que a més s'ocupen d'una agricultura estable.
La seva llar són les tendes
baixes, de forma rectangular, fetes amb pèl de camell o de cabra. S'enrotllen
pels costats perquè pugui circular l'aire, i quan plou o hi ha tempestes de
sorra, es tanquen hermèticament. Una part de la tenda és per als homes i els
convidats, l'altra és per a les dones i els nens.
Els beduïns usen roba lleugera
per a suportar la calor. Porten túniques que cobreixen el cos sencer, excepte
la cara, mans i peus. El vestit dels homes es diu thawb i és de cotó blanc. De vegades, porten damunt
mantells de seda o jaquetes de cotó que es diuen kibrs, subjectes amb cinturons de cuir.
S'organitzen per grups de
parentiu. La unitat més petita n'és la família, després segueix el clan i
finalment, la tribu.
Els nens petits es queden a cura
de les mares fins que compleixen els set anys, en què ja acompanyen el pare en
la seva tasca. Les dones preparen els menjars, cusen, teixeixen, carreguen les
tendes, recullen llenya i s'ocupen dels nens i dels ancians. També es diu que
són transhumants, una altra de les seves característiques, com a l'inici
del neolític.
Religió
La majoria dels beduïns són musulmans
sunnites. Segueixen mantenint creences ancestrals en esperits o genis. Alguns
beduïns han adoptat el sufisme. Els sufís són musulmans místics que tracten d'arribar a un grau
superior de consciència per així obtenir una relació més íntima amb Al·là.
Vestits
Els beduïns, per a suportar la calor extrema del desert, utilitzen roba lleugera, túniques
que permeten la circulació de l'aire i llibertat de moviment, proporcionant
protecció contra el sol i la sorra. Els seus vestits es dissenyen per cobrir el
cos sencer, llevat de la cara, mans i peus.
El vestit principal per als homes
és el thawb de cotó blanc o la túnica grisa. A sobre de la túnica, els homes
porten mantells de seda llarga o jaquetes de cotó anomenades kirbs. Les jaquetes estan obertes per
davant i porten fermalls de cuir.
Amb la calor que fa al desert,
per una banda es protegeixen del sol i la sorra, però per una altra tenen
encara més calor! Doncs, resulta que en portar roba, en comptes d'anar gairebé
despullats, el que passa és que la roba hi actua d'aïllant. Això vol dir que,
com que hi ha un teixit que s'interposa entre la calor i el cos, aquest triga
més a escalfar-se. La roba, en un lloc com el desert, ha de facilitar
l'evaporació de la suor de la pell, però rendir amb un màxim d'aïllament.
És per això que les túniques són lleugeres i folgades.
Per altra banda, la roba blanca,
com les túniques dels beduïns, reflecteix més radiació, i si va millor en
indrets amb temperatures tan elevades, tots els pobles que viuen al desert
haurien de portar roba de color blanc. Doncs, resulta que els tuaregs, un altre poble que viu al
desert, van vestits de color blau, fins i tot se'ls coneix com els homes blaus. Sembla, per tant, que el
color no és tan important.”
En aquest desert també sembla que hi
ha vuit deus d’aigua.
Arribem finalment al centre de
visitants i anem escopetejats a pujar en furgonetes tipus “pick-up”. Ens
distribueixen en diverses i ja comença el nostre periple pel desert. Tot i que
fa bastant de sol, l’aire és molt i molt tallant. Sort que portem roba d’abric,
però no és suficient.
La primera parada del dia la fem en
un lloc que es diu la deu de Lawrance d’Aràbia. Allí hi ha una gran pedra amb
inscripcions que han anat deixant els viatgers al llarg dels anys. En realitat,
però, la font d’aigua subterrània se situa sota una figuera que es veu en la
llunyania. La gent de la zona ha canalitzat l’aigua per baixar-la fins a la
zona a on hi ha botiguetes. També hi ha gent que ven viatges amb camell. Els camells
fan molta gràcia, ja que juguen molt entre ells. Però com que tenim pressa,
temps just de fer algunes fotos i tornar a marxar. Al nostre grup venen les
dues senyores, les senyores més grans de
tot el viatge, la Montserrat i l’Anna Maria, fan un bon esforç per seguir-nos.
El segon tros de camí és el més llarg, ja que estem una bona estona
menjant pols. El dia es va tornant més gris i l’aire més tallant. Finalment ens
parem en una zona a on hi ha dues pedres que formen com una mena de camí molt estret. És el canyó de Khazali. Ens hi
endinsem i el guia ens fa notar que està ple d’inscripcions fetes per la gent
que hi vivia. També s’observen molt dibuixos, com ara estruços o fins i tot les
plantes d’un peu o una dona donant a llum. El lloc és veritablement
espectacular i tinc la sensació que el temps de ser-hi i contemplar-ho és molt
curt.
De fet, també com es conta a “Lonley
Planet”, en tota la zona hi ha un munt de petroglifs (https://ca.wikipedia.org/wiki/Petr%C3%B2glif; https://en.wikipedia.org/wiki/Petroglyph ) i llocs funeraris.
En aquest desert, els grecs i els
romans ja van destacar les vinyes (avui ja desaparegudes), els olivars i els
pinars. Alguns erudits àrabs també expliquen que en aquests verals hi viva una
tribu, els Ad, ja descrita a l’Alcorà.
També al desert s’hi poden observar
inscripcions, més de trenta mil, a part de la que hem pogut observar. Sembla
ser que les primeres foren fetes per tribus del sud d’Aràbia, i més tard, pels
nabateus que es van establir a la zona cap al IV aC.
(Continuarà)(La fotografia és del desert de Wadi Rum)
Comentaris