Praga, del 26 al 29 de maig de 2015: visita per Praga (dia 3, 28 de maig de 2016) (XII)
El
1911, Karl Hermann, marit de la seva germana Elli, va demanar a Kafka que
col·laborés en l'operació d'una factoria d'amiant coneguda
com a Prager Asbestwerke Hermann i cia. Kafka va mostrar-hi una
actitud positiva al principi i dedicà molt del seu temps lliure al negoci.
Durant aquell període, també mostrava interès i es divertia en les actuacions
de teatre jiddisch, malgrat els recels per part dels seus amics més
íntims, com per exemple Max Brod, de qui habitualment rebia suport. Solitari,
amb una vida afectiva marcada per irresolucions i frustracions, Kafka mai no va
assolir fama ni fortuna amb els seus llibres.
El
1912, a la casa de Max Brod, Kafka va conèixer Felice Bauer, que vivia a Berlín
i treballava com a representant per a una companyia de dictàfons.
Durant els cinc anys següents, varen mantenir molta relació, trobant-se
ocasionalment, i fent-se proposicions matrimonials en dues ocasions. La relació
finalment va acabar el 1917.
El
1917, Kafka va patir de tuberculosi, que
li suposaria freqüents convalescències, durant les quals va rebre suport de la
família, principalment de la seva germana Ottla. Contràriament al temor de ser
percebut de manera repulsiva tant físicament com mentalment, impressionava els
altres amb un aspecte infantil, pulcre i auster, una conducta tranquil·la i
freda, i la seva gran intel·ligència, a més del seu particular sentit de
l'humor.
Kafka
va desenvolupar una relació intensa amb la periodista txeca i escriptora Milena Jesenská. El juliol de 1923, durant unes vacances aGraal-Müritz al mar Bàltic;
coneixia Dora Diamant i es
va traslladar temporalment a Berlín amb l'esperança de distanciar-se de la
influència de la seva família per concentrar-se en la seva escriptura. A Berlín
vivia amb Diamant, una professora de guarderia de 25 anys d'una família jueva
ortodoxa, que era prou independent per haver evitat el seu passat al gueto.
Diamant es convertiria en la seva amant, i influiria en l'interès de Kafka pel Talmud.
La
tuberculosi de Kafka empitjorava malgrat els tractaments de medicina naturòpata que feia servir. Va retornar a Praga per anar al sanatori del Dr. Hoffmann a Kierling, prop deViena, per a un tractament. Allà va morir el 3 de juny de 1924, aparentment de fam. La condició de la seva gola
li produïa molts dolors en menjar, i com que encara no s'havia desenvolupat la nutrició parenteral, no hi havia cap manera d'alimentar-lo. Va ser
enterrat a Praga l'11 de juny del 1924, al Cementiri jueu Nou (sector 21, fila 14, nínxol
33).
Des de
llavors, el seu llegat, recuperat pel seu amic Max Brod, exerceix una
influència enorme en la literatura mundial.
Els
escrits de Kafka van causar poc d'interès fins després de la seva mort. Durant
la seva vida, va publicar només uns quants contes i mai no va acabar cap de les
novel·les, llevat de La Metamorfosi, considerada
una novel·la curta. Abans de la seva mort, Kafka va escriure al seu amic i marmessor literari, Max Brod:
"Max estimat, la meva última petició: tot allò que deixo enrere meu... com
ara diaris, manuscrits, cartes (les meves pròpies i d'altres), esbossos,
etcètera, [han de] ser cremats sense llegir." Brod invalidaria els desigs
de Kafka, entenent que aquest li havia donat aquestes instruccions
específicament perquè sabia que Brod no les executaria, com sembla que li havia
dit molts cops. La seva amant, Dora Diamant, també va ignorar els seus desigs,
i guardà secretament fins a 20 llibretes i 35 cartes, fins que les hi va
confiscar la Gestapo el
1933. Brod, de fet, supervisaria la publicació de gran part del treball de
Kafka en poder seu, que aviat va començar a atreure l'atenció i a tenir una
consideració crítica alta.
Tots
els treballs publicats de Kafka varen ser escrits en alemany, excepte unes
quantes cartes que va escriure en txec a Milena Jesenská.
Autor
de diverses compilacions de contes, Kafka també va escriure Carta al pare (1919) i centenars de pàgines de diaris. Les seves
tres novel·les (El procés, El castell i Amèrica) van
romandre inacabades.
La transformació (1915) narra el cas d'un home que un dia es
desperta transformat en un insecte gegant; El procés (1925) narra la història d'un tal
Josef K., jutjat i condemnat per un crim que ell mateix ignora; en El
castell (1926),
l'agrimensor K. no aconsegueix tenir accés als senyors que el van contractar.
En la seva obra, el protagonista sovint s'enfronta a un món complex que es basa
en normes desconegudes, les quals mai no arriba a comprendre. L'adjectiu kafkià s'utilitza sovint per a descriure
situacions similars.
La
majoria dels escriptors i crítics del segle XX han fet referències a la seva
figura. Hi ha hagut multitud d'estudiosos que han intentat trobar sentit a
l'obra de Kafka, interpretant-la en funció de diferents escoles de crítica
literària, com ara la modernista, la
realista màgica, etc. (continuarà)
(La imatge correspon a un dels ponts sobre el riu Moldava)
Comentaris